Et sted som heter Breidablikk

(dette skulle egentlig bli en lærerik artikkel, men siden jeg er forkjølet og ikke gidder gjøre ordentlig research, bare dikter jeg opp noe istedenfor)

Ikke så langt fra der hvor jeg vokste opp i Nord-Rogaland var det et sted som het Breidablikk.

Da jeg flyttet til Trondheim, og tok trikken, kjørte vi forbi et sted som het Breidablikk, da sa min venninne fra Stavangerområdet: ?Så rart. Det er et sted som heter Breidablikk ikke så langt fra der jeg kommer også?. Jeg er fortsatt venninne med nevnte Stavangerjente (ikke nødvendigvis fordi vi begge visste om et annet sted som het Breidablikk, men det er helt klart at vi følte en konneksjen også på grunn av dette), og for en stund siden var vi i Larvik på Rally NM (her skulle det vært en link til en tidligere post, om jeg kunne sånt – du får bla selv, om du er interessert), og på vei hjem, ett eller annet sted mellom Kongsberg og Sirdalen, kjørte vi forbi et sted som heter Breidablikk. Jeg tok da på meg oppdraget med å finne ut hvorfor det så mange steder finnes et sted som heter Breidablikk.

Litt research på netter viser at det finnes minst XX (seriøst – gadd ikke telle) steder i Norge som heter Breidablikk

Navnet er for så vidt selvforklarende nok, samtidig så spesielt at jeg nekter å tro at det er blitt kommet på uavhengig av hverandre. Min teori er at det er en liten konge (ikke nødvendigvis kortvokst) som har reist rundt i landet, og (litt som en sjenert tagger) ikke turt å kalle opp de forskjellige stedene etter seg selv, og derfor bare valgt seg et navn og holdt seg til det. Og til jeg finner bevis på det motsatte, har jeg tenkt å fortsette å tro på dette.

Kilder: Internett, diverse kart, hjernen min.

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

