Nær-fengselopplevelse

Jeg har etter over 11 år med førerkort fått min første trafikkbot. Jeg skal ikke påstå jeg er noen super sjåfør, jeg har både bulket og totalvraket min andel biler, men jeg holder stort sett fartsgrensene, vikeplikten og blinker så godt som jeg kan i rundkjøringer. Nå var det en morgen i slutten av september jeg var litt uoppmerksom, og helt uten å mene det (jeg var faktisk ute i god tid) lå i 61 km/timen i 50 sonen forbi fotoboksen mindre enn 1 km fra der hvor jeg bor. Kjipern. Men det var ikke mer enn litt irriterende. Jeg er av dem som tror at fartsgrensene er der av en grunn, og at folk skal straffes når de bryter dem. Jeg brøt dem og jeg betaler gladelig (vel ikke akkurat gladelig…) min bot. Så får jeg det forenkla forelegget i posten. For overtredelsen er jeg ilagt kroner 2900 i bot og 3 dager i subsidiært fengsel. MÅ JEG I FENGSEL? Og et subsidiært ett i tillegg? Nå viste det seg etter et søk på ordboken på nett at subsidiært betyr «(frå lat. ‘hjelpe-, vara-‘) som kjem i staden for; alternativ, eventuell få 500 kr i bot, s-t fem dagars fengsel «. Så jeg ble rimelig fort beroliget med at jeg kun må i fengsel om jeg ikke (mindre og mindre gladelig) betaler boten, men jeg synes at de på ett eller annet sted i brevet kunne spandert en forklaring at det var et valg jeg kunne ta her. At det ikke var snakk om at jeg MÅTTE i fengsel. Nå er jeg rimelig oppegående, men jeg kan ikke alle fremmedordene heller.
Fikk forresten opp følgende sponsede link da jeg googlet «subsidiært fengsel». Vet ikke om det hadde noe med sinnstilstanden min å gjøre, men den fikk meg til å le høyt litt. Norsk fengsels leverandør?

Sponsede lenker

Fengsel – Kvasir
Hei! Her finner du full oversikt
over norske leverandører.
http://www.kvasir.no

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

