Jeg liker julen

Fra Friends, TOW no one’s ready
Phoebe: Rachel didn’t have anything that I liked, but she had this Christmas ribbon, and I thought, ‘All right, fine I’ll be political.’
Chandler: What are you supporting?
Phoebe: Duh!! Christmas!

Så, med dette som utgangspunkt kommer mitt andre politiske innlegg:
Jeg liker julen.
Jeg liker å reise hjem til gården, koordinere kjøring med søskene mine, eller møte dem der. Jeg liker å spille julesanger på full guffe i bilen. Jeg liker julekaker, gløgg, julebrus, dadler, fikner og nøtter. Jeg liker å pynte treet og å utbryte «Oooooo, der Besenengel!» når vi finner besenengelen. Jeg liker å mimre om det året da mamma hadde kastet papirlenken, fordi den var gammel og slitt, og jeg og søsteren min i en alder på over 20 satte oss ned og lagde ny papirlenke av gammelt gavepapir i ren trass. Det ble tidenes styggeste lenke, og året etter kjøpte vi inn glanspapir og gjorde det skikkelig.

Jeg liker å kjøpe julegaver, pakke dem inn og pynte dem fint og å gi dem bort. Jeg liker å få julegaver. Jeg liker julebord med jentene, julebord med jobben og julebord med tilfeldig forbipasserende (det er ikke blitt så mange av dem). Jeg liker grøt med mandel i, men kan styre meg for marsipangrisen. Jeg liker å gi penger til Frelsesarmeen. Jeg liker å spille kort, diskutere antioksidanter, utregning av kvadratroten og astrofysikk på et svært lavt nivå

Jeg liker å spille julesanger på piano, med søsteren min på fiolin. Jeg liker at vi hvert år tror at «til neste år skal vi begynne å øve hver for oss i oktober, slik at vi faktisk kommer oss gjennom hele sangene på julaften»
Jeg liker Tre Nøtter Til Askepott (na na na na na na na na na naa, na na na na na na naa naaaa). Jeg liker å lage julemiddagen som et samarbeidsprosjekt, og krangle om hvem som må ta oppvasken etterpå. Jeg liker å spise meg så stappmett, at jeg så vidt klarer å krøke meg bort i sofaen mens noen andre tar oppvasken. Jeg liker å pakke ut gaver. Jeg liker å se familien min pakke ut gaver de har fått fra meg. Jeg liker å spille spill til langt på natt, og le så jeg har vondt i kjeven når jeg legger meg.
Jeg liker å gå ut 2. juledag, ha med twistposen som en intern spøk, og å møte gamle kjente ute på byen. Jeg liker julekort. Jeg liker roastbiff og rømmesild (ikke nødvendigvis sammen) Jeg liker krøllene på gavebånd.

Jeg liker julen

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

