Et juleeventyr

Jeg vet at ting har endret seg de 2000 siste årene, likevel klarer jeg ikke fri meg helt fra tanken at det på ett eller annet tidspunkt har utspilt seg følgene scenario (eller en variant av denne):

Tre vise menn og en kamel går langs en vei.

KASPER: Såh… hva har dere kjøpt?

MELCHIOR: Hva da, kjøpt?

KASPER: Gave til ungen vel?

MELCHIOR: Har du med gave til ungen?

KASPER: Eh.. ja, har ikke du?

MELCHIOR: Har du med deg gave til ungen, Baltasar?

BALTASAR: Klart jeg har med meg gave til ungen.

MELCHIOR: Heh! Kan jeg få låne kamelen litt, så møter jeg dere etter neste by?

KASPER/BALTASAR: He he, ok, snakkes!

[30 minutter senere, etter neste by]

MELCHIOR: Heia!

BALTASAR: Hei, fant du noe bra?

MELCHIOR: Ja. Storfornøyd.

KASPER: Hva kjøpte du da? Jeg er kjempenysgjerrig.

MELCHIOR: Myrra.

KASPER: Hæ?

BALTASAR: Hva kalte du dyret?

MELCHIOR: Myrra. Det er det siste nyeste innen fødselsgaver.

KASPER: Ja, men hva er det?

MELCHIOR: …

BALTASAR: Vet du ikke hva du har kjøpt?

MELCHIOR: Nei, jeg var så stressa, at jeg glemte helt å spørre om det. Det var jo litt dritt.  Skal jeg gå tilbake? Bytte den, eller i det minste spørre hva det er for noe?

KASPER: Nei, mora vet helt sikkert hva det er. Ikke stress, det går nok bra!

MELCHIOR: Hva har dere kjøpt, da?

BALTASAR: Sjekk her: gull!

KASPER/MELCHIOR: GULL?

MELCHIOR: Du er gæærn!

BALTASAR: Jeg vet, det er kanskje litt voldsomt, men jeg tenkte liksom kongebaby og greier.  Det passet liksom best

MELCHIOR: Likevel … du er gæærn.

BALTASAR: Hva kjøpte du da?

KASPER: Det vil jeg ikke si.

BALTASAR: Jo, kom igjen a!

KASPER (lavt): røkelse

BALTASAR: Hæ?

KASPER: Røkelse

MELCHIOR: Det var vel koselig…

KASPER: Ja, jeg tenkte det er jo jul snart, og mora er sikkert sliten etter fødselen, og kanskje hun ble glad for litt godlukt, men nå føler jeg meg bare dust. Baltasar har jo kjøpt dyrt gull, og du har kjøpt de der fancy myrre-greiene

MELCHIOR: MyrrA!
KASPER: Whatever.

(…)

KASPER: Ehm… du… Baltasar?

BALTASAR: Ja?

KASPER: Vi kunne ikke gjort det sånn at gullet ditt er fra oss begge? Og så kan du få litt penger av meg… og røkelsen. Du kan gi den til kona.

BALTASAR: Nei, kom an. Røkelsen er en bra gave. Ta det med ro.

MELCHIOR: Ja, husk, når det gjelder julegaver, så er det tanken som teller!

De rusler videre og Kasper nynner en melodi som senere vil vise seg å bli «Et barn er født i Bethlehem»

  1. #1 by Miss Piggy on 21 desember 2007 - 5:56 pm

    Husker denne fortellingen fra i fjor. Blir vel en ny tradisjonell tekst dette i julene som kommer fremover 😉

  1. Tre juleting for blogglesere « Sonjas ordentlige blogg
  2. Hvilken post i bloggen din?-meme « Sonjas ordentlige blogg

Legg igjen en kommentar

