Historien om oppvaskmaskinen min

Da jeg for noen år siden skulle kjøpe meg oppvaskmaskin bestemte jeg meg for den lille benketypen, da dette var alt jeg hadde plass til. Pluss denne kan jeg med nød og neppe bære rundt selv. Slikt liker jeg. Ikke det at jeg driver og bærer rundt hvitevarene mine for moroskyld, men det var greit i forbindelse med for eksempel å få oppvaskmaskinen fra bilen og inn i leiligheten. Jeg kjøpte og installerte altså oppvaskmaskinen, og sverget Scarlet o’Hara-aktig med Gud som mitt vitne, at jeg aldri skulle vaske opp igjen (har måttet gå litt tilbake på det i ettertid. Når man for eksempel er på hyttetur eller på besøk hos familien, så er det ingen forståelse for «Nei, jeg vasker ikke opp lenger, jeg. Jeg har sluttet»)

Så hopper vi fram til i dag. I min nye leilighet er det tilrettelagt for oppvaskmaskin, men forrige eier ville heller ha skuffeplass, noe som passer meg bra. Det som passer meg mindre bra er at de har nedprioritert stikkontakter på kjøkkenet. Jeg har en dobbel stikkontakt, som er ved gulvet, ytterst der hvor kjøkkenet går over til å bli stue(på motsatt side av kjøkkenbenken) og en enkel inni skapet under vasken. Denne skal brukes til oppvaskmaskinen. Som er greit om oppvaskmaskinen står inni der, men mindre greit når oppvaskmaskinen står oppå benken. Dessuten viser det seg at det er forbudt å koble benkeoppvaskmaskinen direkte på vannkranen. Jeg tror ikke det finnes noe eget rørleggerpoliti som ilegger folk bot om de kobler feil, men jeg antar jeg kan få problemer med forsikningen hvis noe skjærer seg, og det vil jeg jo ikke ha.

Man må altså koble til under vasken. Og det er der det stopper seg litt for min del. Jeg trenger en rørlegger. Og helst en som kan litt elektriker og/eller snekker ting, for jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få strøm til oppvaskmaskinen min. Jeg flyttet i oktober, og har fortsatt ikke fått ordnet dette.

(I mellomtiden har det som vokser på de nederste tallerkene mine utviklet intelligens, og planlegger nå å overta styringen i leiligheten min)

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

