Hot hot hot!

For noen dager siden bestemte jeg for å avkrefte at jeg er helt ubrukelig som husmor, og la ut en oppskrift på min egenkomponerte multiple use suppe. «Multiple use» fordi den kom med variasjoner og fordi jeg liker uttrykket multiple use. Til min overraskelse viser det seg at folk ikke bare leser bloggen min, men også er villige til å prøve ut ting jeg foreslår i den. Som for eksempel salsaen, som var en av variasjonene. Nå har det seg slik at jeg aldri faktisk har lagt salsa på denne måten. Jeg har lagt det på en lignende måte, og en gang da jeg lagde suppa, lot jeg den koke for lenge, og den ble seende ut som salsa. Så i teorien skal det funke, men jeg innser at jeg burde teste det ut i praksis også, før jeg på nett deklamerer at dette er en måte å imponere med på neste taco-kveld.

Dette ble altså gjort i går.

I oppskriften er det en rød chili. Jeg har med store bokstaver skrevet at man skal skrape ut frøene først. I mellomtiden er det vel kjent at chiliens hot-het ligger i frøene, men jeg tenkte at det kan være greit å bli minnet på det en gang iblant. I ettertid kan jeg komme med enda en påminnelse man skulle tro var unødvendig: bruk kniv eller annet kjøkkenredskap for å skrape ut frøene, og ikke tommelfingernegl! I tillegg til det hygieniske aspektet (jeg vasket hendene først, og skal spise hele salsaen selv, men likevel, jeg ser at det ikke er helt bra) så vil chili-saft sive inn mellom neglen og fingeren og svi noe inni granskauen. Ens naturlige reaksjon på dette vil være å putte tommelen i munnen, og da har vi det gående… ½ liter vann og ½ liter litago senere, hadde fremdeles tårer i øynene. Jeg skal ikke engang begynne å beskrive hvordan det føltes da jeg den kvelden tok ut kontaktlinsene.

Men salsaen ble god, den. Anbefales absolutt.

  1. #1 by Iversen on 13 januar 2007 - 8:44 am

    Da ser ting ut tio å ha løst seg. Ypperlig innsats fra bloggbestyrer Sonja! Jeg har dessverre glemt den fryktelig innsiktsfulle kommentaren jeg egentlig skulle poste.

  2. #2 by Sonja on 13 januar 2007 - 1:00 pm

    Du-du-du-ru! SuperSonja to the rescue! Jeg har jo teknisk innsikt i bøttevis. Regner med innsiktsfull kommentar fra deg en annen gang heller, da.

  3. #3 by Avil on 14 januar 2007 - 6:41 pm

    Hvis man skal koke inn noe, kan det være greit å starte med litt mindre vann også.
    Det der med chili kommer til å bli en enda større utfordring når du en gang kanskje får unger.
    Jeg avstår fra skremmende eksempler. Jeg er et hensynsfullt bloggbesøkende medmenneske.

  4. #4 by Sonja on 14 januar 2007 - 7:45 pm

    Det har du sikkert rett i, Avil. Jeg er ikke av dem som er så flinke til å bruke litermål når de lager mat, så jeg må innrømme at akkurat den delen av oppskriften er ren tipping (jo mer jeg tenker på det, jo mindre synes jeg at jeg burde legge ut egenkomponerte oppskrifter på nett).

    Og jeg setter pris på fraværet av eksempler. Tanken på å få unger skremmer meg nok som det er, om det ikke kommer skremmende chili-scenarier i tillegg.

  5. #5 by Miss Piggy on 14 januar 2007 - 9:53 pm

    Hei på du!

    Godt å se at du har prøvd deg på salsaen.. Og så skjønner jo vi andre godt hvordan det ikke skal gjøres *thihi* Men du nevnte ikke noe om den ble vellykket??!!??

  6. #6 by Miss Piggy on 17 januar 2007 - 9:48 pm

    Sorry… Min feil.. Ser jo nå at siste setningen i innlegget omtaler salsaen.. DAH!!!

  7. #7 by Sonja on 18 januar 2007 - 12:18 pm

    Se der, jeg hadde tenkt å svare deg, men du ordnet deg jo helt selv 🙂

Legg igjen en kommentar

