Ord og uttrykk jeg liker

Strekke minner meg her på hvor godt jeg liker ordet «taskenspiller». Etter å ha lekt litt med en ordbok hadde jeg etter hvert følgende liste med ord:sjarlatan, humbugmaker, spilloppmaker, noksagt, dumrian og lurendreier.Så kom jeg på at jeg jo har laget en liste med ord og uttrykk jeg håper å få brukt oftere, og etter litt leting fant jeg den (liten digresjon her: jeg kom hjem fra jobb i dag med handlepose i ene hånden, to filmer jeg hadde fått i posten og nøkler i andre hånden. En pakke dopapir under armen, og en håndveske over skulderen. Jeg går på kjøkkenet og legger fra meg varene, skal til å legge fra meg nøklene, men vet i et våkent øyeblikk at om jeg legger dem fra meg på kjøkkenet, så finner jeg dem aldri igjen. Går på gangen med nøklene, på badet med dopapiret, pakker ut varene på kjøkkenet, lager meg middag, og skal se film. Ikke pokker. Filmene er sporløst forsvunnet. Som tidligere nevnt er leiligheten min på 47 m2, og det er ganske begrenset hvor de kan være, men foreløpig (1 1/2 time senere) er de søkk borte.)

Uansett, her er listen med ord og uttrykk som jeg skulle ønske jeg brukte oftere:

Bang my nails (Husker ikke hvor dette kommer fra, eller hva det skal bety, men synes fortsatt det høres kult ut)

Ost og sopp som skjellsord (plukket opp fra American Psyko, tror jeg. Prøvde ut dette med Ost på min venninne Åste, men hun hadde visst blitt kalt ost hele livet, stakkars jente, og da forsvant noe av vitsen)

Olandi (?). (Det står sånn i lista med spørsmålstegnet i parentes. Tror det er fra Conan O’brien. Husker ikke hva det skal brukes til)

Spank my ass and call me Charlie (tror den er fra South Park-filmen. Vet ikke helt når jeg skulle få bruk for å si dette)

Han får det til å rasle i eggstokkene mine (!!!)

I wish your earholes turn into arseholes, and shit all over your shoulders (denne begrenser seg fordi jeg ikke klarer å si «earholes», det blir bare «airholes», og så skjønner ingen hva jeg mener)

All den tid… (en tidligere sjef av meg sa alltid dette. Synes det høres så voksent og verdensvant ut)

Pappapishue! (Fra Monkey Island, tror jeg, etter at man tar en shot)

Which is a bad thing when… (hang meg opp i denne formuleringen etter å sett Michael J. Fox var på Jay Leno. Det viste seg at alarmen på bilen hans var sensitiv for bølgebevegelser. «Which is a bad thing when you’re on a ferry)

I samme slengen kan man nevne sludder og pølsevev, saft suse og Fader røske. De skal inn på lista nå.

  1. #1 by P02 on 19 januar 2007 - 6:01 am

    Fusentast, jentefut og klakør er også ord som godt kan brukes oftere.

  2. #2 by kristin on 19 januar 2007 - 10:45 am

    Det heter «rasle i eggstokkene», og etter selv å ha brukt dette uttrykket fast i fire år, vil jeg anbefale å velge sitt publikum med omhu…

  3. #3 by Sonja on 19 januar 2007 - 11:07 am

    Takk Kristin, har rettet opp; det gir mer mening sånn. Det stod litt utrydelig i listen min, og jeg håper at jeg har sagt «rasle» og ikke «risle», som egentlig bare høres ekkelt ut, når jeg tenker på det.

    PO2: Klakør vet jeg ikke engang hva er, men jeg merker allerede at jeg har forelsket meg litt i det ordet.

    Har forresten fått brukt taskenspiller en gang i dag. Veldig fornøyd med det.

  4. #4 by Undre on 19 januar 2007 - 11:39 pm

    Jeg vil veldig gjerne at du gjør alt du kan for å komme på hva «Bang my nails» betyr, Sonja.

    🙂

  5. #5 by Sonja on 20 januar 2007 - 12:07 pm

    Det vil jeg også, gjerne! Skal jeg tippe så tror jeg det brukes på samme måte som «Nå gir jeg meg ende over», men kan ikke si noe sikkert. Desverre.

  6. #6 by Undre on 20 januar 2007 - 5:23 pm

    Mulig det…

    *mystisk*

Legg igjen en kommentar

