Ord jeg liker – internasjonal utgave

De har visst kåret Habseligkeiten til det vakreste tyske ordet. Jeg liker Liebeleien, selv om jeg ikke vet helt hva det betyr. Mener å ha hørt Cellardoor er det fineste engelske ordet. Det tror jeg at jeg kan si meg enig i, men shrimps er mye kulere. På norsk (haugesundsk) liker jeg sauseausa.

  1. #1 by Iversen on 29 januar 2007 - 2:25 am

    Men cellar door er jo to ord. Jeg har for øvrig hørt det samme, var det ikke JeÆrrÆrr som mente at klangen var fabelaktig?

    Mitt favorittord på tysk er «schifffahrt», pga de tre f-ene på rad.

  2. #2 by Sonja QoE on 29 januar 2007 - 4:15 pm

    To ord? Jeg tror jammen meg De har rett i det, Herr Iversen. Jeg har cellar door fra Donnie Darco, husker ikke om det blir nevnt i selve filmen, eller om det dukket opp under researchen man må gjøre etterpå i et forsøk på å forstå filmen .

    Tysk er et undervurdert språk. Det har over gjennomsnitlig mange kule ord.

  3. #3 by Avil on 30 januar 2007 - 11:40 pm

    Nynorsk har mange av mine favorittar på lista.
    Hug, skrømt, kverrsett, skilnad – eg nemner i felng.

  4. #4 by Sonja QoE on 30 januar 2007 - 11:48 pm

    Nynorsk er også undervurdert når det gjelder kule ord. Kverrsett vet jeg ikke hva er en gang. Jeg liker røynda. Mellom anna.

  5. #5 by Avil on 31 januar 2007 - 5:41 pm

    Kverrsett betyr inndratt. Sånn som politiet gjer. I lokalavisa vår skriv dei «Politiet kversette 6 gram hasj».

  6. #6 by Thomas on 11 februar 2007 - 7:26 pm

    «Slafs» er det herligste norske ordet!

  7. #7 by Sonja QoE on 11 februar 2007 - 8:13 pm

    Ord med mange konsonanter står høyt i kurs hos meg også. «Slafs» er bra.

    Kverrsett kjenner jeg at jeg har lyst til å begynne å bruke.

Legg igjen en kommentar

