Hurtigruten må drikke

Da jeg i fjor flyttet fra Nord Trøndelag fikk jeg en helt enestående avskjedsfest, som blant annet bestod av et slags rebusløp, der det ble delt ut seierssuper og straffesuper.  Selve flyttingen ble gjort delvis ved hjelp av Hurtigruten.  Det var min første tur på dette digre skipet, og jeg bestemte meg for å bedømme reisen på samme måte som jeg selv var blitt bedømt bare en uke tidligere.  (Dette var på en måte det første blogginnlegget mitt, men det ble postet på en blogg som aldri ble lest av noen, så jeg poster det igjen her)

Jeg har alltid trodd Hurtigruten var for halvgamle tyskere med forkjærlighet for fjell og fjorder.  Selv er jeg halvt tysk, med angst for å fylle 30, og er veldig blasert ovenfor norsk natur: 2 seierssuper og 1 straffesup.  Det første som skjer er at kabinen min tilsynelatende er en låst branndør – straffesup – men når misforståelsen oppklares så viser rommet mitt seg å være riktig så fint, og høyt oppe og helt framme, slik at når jeg ser ut vinduet mitt kan jeg leke at jeg er kaptein.  Noe jeg gjør.  Seierssup.  

Bestemmer meg for ut og inspisere `velværesenteret` -seierssup, spiser en skaldyrsalat, veldig god, seierssup, men registrerer skrale shoppingmuligheter, straffesup.

 Det henger sponplater av dørklinkene på flere av de andre rommene.  Hva betyr det?  Forvirringssup.  

Der er et utendørs, oppvarmet basseng.  Bestemmer meg for å svømme litt.  Det snør.  Er vanligvis ikke så begeistret for snø, men dette var faktisk veldig kult.  Seierssup.  I boblebadet etterpå blir det enda kulere.  Enda en seierssup.  

Det er veldig kaldt å gå ut av boblebadet og inn i garderobene igjen, så jeg bestemmer meg for å ta badstue.  Finner fort ut at jeg har litt det samme forholdet til badstuer som jeg har til solarium; jeg er så redd for å bli innestengt og bli grillet levende, at jeg ikke helt klarer å nyte det.  Registrerer at alarmen er på utsiden av selve badstuen; det der er det jo ingen hjelp i.  I det jeg tar meg selv i å vurdere om jeg hadde klart å knuse glassdøra med vannøsa, om det skulle bli nødvendig, innser jeg at badstue ikke er for meg, og forlater den rett og slett.  2 straffesuper  Når jeg setter på strømmen på rommet når jeg kommer tilbake, går tv’n automatisk på og dainsbaindmusikk strømmer ut.  Straffesup.  

Går tilbake til velværesenteret og se om jeg får brukt litt penger.  Ender opp med å få øyenbrynene nappet.  Vondt, men resultatet blir pent.  En straffe- og en seierssup.

Nå ligger det håndklær utenfor rommene med sponplater på dørhandtaket.  Irriterer meg at det tydeligvis er en eller annen form for kode her, som jeg ikke forstår.  Straffesup. 

 

Middag: Bønnestuing i tortillaen min.  Straffesup (ja, jeg vet det skal være det, men det betyr ikke at det smaker godt for det om)   Ser litt på tv.  Lærer at Roberto Begnini kommer med ny film, seierssup, får med meg nesten en hel episode av Jon Stewards The Daily Show(min første – seierssup + ekstrasup for fenomenal latterliggjøring av dansker)   Fresher meg opp litt for å gå ned i baren og sjarmere bartenderen.  Kvinnelig bartender: 2 straffesuper.  Men hun lager en skikkelig god drink til meg (gin, pissang ambon, lime og sprite) seierssup. – – –  Frokost buffet: seierssup   Masse lesing i betongelementboken: flinkissup Bestemmer meg for å øvelsesblogge: seierssup   Oppsummering: Seierssuper: 14 Straffesuper: 11  

En forvirringssup og en flinkissup som opphever hverandre.

På grunnlag av dette er en tur med Hurtigruten så absolutt å anbefale.

  1. #1 by Sexy Sadie on 6 februar 2007 - 2:12 pm

    Hvilke ei ut av dem var det her?

  2. #2 by Sonja QoE on 6 februar 2007 - 4:43 pm

    Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener å huske at det var MS Finnmarkingen.

  3. #3 by Sexy Sadie on 6 februar 2007 - 4:50 pm

    MS Finnmark, kan stemme ja.

  4. #4 by Sonja QoE on 6 februar 2007 - 5:12 pm

    Sjekket http://www.hurtigruten.no nå, og MS Finnmark er den med velværesenter på, så da var det der jeg var, ja.

  5. #5 by Allikin on 6 februar 2007 - 6:02 pm

    Så bittebitteliten skrift.

  6. #6 by Sonja QoE on 6 februar 2007 - 6:16 pm

    bedre?

  7. #7 by Allikin on 6 februar 2007 - 7:14 pm

    Ja. 🙂

  8. #8 by Strekker on 7 februar 2007 - 12:53 pm

    Haha! Jeg har også tatt MS Finnmarken, fra Kirkenes til Trondheim.
    Men jeg forsto ingenting av denne posten. Kanskje jeg ikke har supet nå?

  9. #9 by Sonja QoE on 7 februar 2007 - 3:28 pm

    Hm. Er det poengsystemet jeg ikke har forklart bra nok? Seierssuper er plusspoeng, og straffesuper er minuspoeng (jeg skjønner jo at Hurtigruten ikke er et levende vesen, og derfor ikke fysisk kan drikke)

  10. #10 by Strekker on 7 februar 2007 - 7:54 pm

    Dét skjønte jeg jo, selv om jeg er dverg, og selv om jeg ikke er sivilingeniør.
    Men: Ravet du rundt på MS Finnmarken og supte helt alene? Drikkelek all by yourself?
    Sterkt.
    Den tidligere romkameraten min pleide å lure en klump kjøttdeig ned i lomma på tilfeldige ofre når hun var på fylla («tenk hvor overraska de blir når de våkner!» – Ja, tenk), men du er tydeligvis ikke tapt bak en, eh, vannvogn, du heller.

  11. #11 by Sonja QoE on 7 februar 2007 - 7:57 pm

    Å ja, sånn, eh nei, sorry, må nok skuffe der. Det var liksom tenkte slurker, da, som Hurtigruta drakk, og ikke jeg. Helga før, i avskjedsfesten, var det derimot jeg som drakk. Og det til gangs. Jeg blir kleptoman og lystløgner i fylla. Det er heller ikke helt bra.

Legg igjen en kommentar

