Vi er ingenting

Å ta ut frustrasjonen på naturfagemner viser seg å være ganske så effektivt. Dersom det skulle være noen tvil, så driver jeg ikke med noen research når det gjelder dette. Jeg skriver etter hukommelsen, så det er ikke sikkert at alle mine påstander stemmer på en prikk, men jeg er ikke helt tapt bak en vogn, så jeg tror jeg stort sett er inne på noe.OK. Atomet. Atomet består av en kjerne, som består av protoner og nøytroner, og rundt kjernen flyr det elektroner. Og, ja, i kjernen er det kvarker, som jeg ikke kan noen ting om, annet enn at det finnes seks forskjellige, og de har utrolig sympatiske navn. Det er veldig langt fra kjernen til elektronene, sånn relativt sett*, og mellom der er det ingenting, og det er her jeg begynner å bli forvirret, og dermed også irritert. For. Alt er bygget opp molekyler, og molekylene er igjen bygget opp av atomer, og atomene består altså stort sett av ingenting. Alt består altså stort sett av ingenting. Hvordan er det mulig? Jeg har lært at grunnen til at vi stopper når vi går på en vegg er ikke den fysiske hindringen, men at vi og veggen har forskjellig elektrisk ladning, vi kommer altså aldri helt inntil veggen, for vårt elektrofelt og veggens elektrofelt krasjer før den tid, og frastøter hverandre. Og jeg merker når jeg skriver dette, at det egentlig forvirrer mer enn det forklarer. Egentlig burde vi alle gå rundt som Patrick Swayze i Ghost og ikke være i stand til å gripe tak i noe som helst. (hvordan Patrick kan sitte i en stol, eller gå på et gulv i den filmen er en helt annen diskusjon). Og dessuten hva er egentlig dette «ingenting» som er i og mellom atomene?

*Sånn for å sette ting i perspektiv kan vi si at hodet mitt er en atomkjerne, og jeg sitter i leiligheten min i Sandnes, så ville elektronet mitt befinne seg i Stavanger et sted. (der er en utrolig kul nettside – dersom man liker sånt – som viser et atom (hydrogen, tror jeg)i målestokk. Jeg hadde egentlig tenkt å linke til den, men jeg finner den ikke igjen. Hvis noen vet hvilken jeg mener, så blir jeg kjempeglad for link)

  1. #1 by Undre on 5 mars 2007 - 8:29 pm

    Naturfag er egentlig skikkelig kult!

  2. #2 by Sonja DaA on 5 mars 2007 - 8:34 pm

    Naturfag er kjempekult. Jeg blir bare litt gal av det.

  3. #3 by Undre on 5 mars 2007 - 8:38 pm

    Hæhæ! Ja, jeg kjenner den følelsen!

  4. #4 by Miss Piggy on 6 mars 2007 - 9:07 am

    Spennende å sette seg inn i, men det er jo helt til å bli gal av!! Alt har liksom en logisk forklaring som egentlig ikke er så logisk likevel… *frustrasjon på høyt plan*

  5. #5 by Sonja DaA on 6 mars 2007 - 4:12 pm

    Det slo meg av at det sikkert ikke blir bedre av at folk som ikke vet helt hva de snakker om, legger ut sine egne teorier på nettet. Men pytt.

  6. #6 by C on 6 mars 2007 - 9:46 pm

    Men Demi er søt når hun svarer «ditto» på slutten..

  7. #7 by Sonja DaA on 6 mars 2007 - 10:33 pm

    …og i det jeg leser den kommentaren, begynner Unchained Melody på WMP’en min. Jeg tuller ikke. Det er andre gangen på like mange dager at jeg har et sånt blogg/sang-sammentreff.

Legg igjen en kommentar

