Skriveregler jeg ikke er helt enig i

Jeg har aldri vært særlig flink i rettskriving. Før syntes jeg ikke det var så viktig heller, men etter hvert som jeg eldre merker jeg at jeg kan bli direkte gretten av en tekst med mange skrivefeil, og anstrenger meg derfor litt selv også (samt stavekontrollen i Word. Takk datamann som kom på den ideen.). Men det er noen skriveregler som jeg ikke klarer å være helt enig i. Jeg slites mellom å gjøre det som er korrekt og det som føles best for meg. Et moralsk dilemma på papiret.

I stedenfor: Jeg vet ikke hvorfor, men for meg faller det seg mest naturlig å ha i’en for seg selv. Jeg tror det har noe med at det er en preposisjon å gjøre

i det heletatt/etterhvert: har et veldig behov for å trekke sammen ordene i disse uttrykken. Også her litt usikker på hvorfor

anderledes: kan ikke fatte og forstå hvorfor det ikke er en d inni der. Vi sier da vidderlig anderledes også?

ham i objektform: det er visst ikke påkrevd lenger. Det gjør meg litt trist.

frukost og veg: 9 år med nynorsk hovedmål har satt sine spor. To stykker.

Konjunksjoner i begynnelsen av en setning: Av og til liker jeg å dele setninger, slik at de begynner med en konjunksjon. Og jeg vet det er feil.

semikolon; det skulle være lov til å bruke semikolon akkurat når man har lyst. Det er det desidert kuleste skrifttegnet.

  1. #1 by Odin / Velmont on 10 mars 2007 - 1:39 am

    Synd dei 9 åri ikkje hev sett større spor enn tvo små ord. Men «veg» er eit moro ord, eg såg nett fyrelesaren min her på UiO skriva «veg» i staden for «vei» trass i at han er _riksmålsmann_. Ganske fantastisk.

    Sjølv prøver eg å fylgja høgnorsknormalen av di eg vil hava *ein* skriftnormal, og ikkje tusen. Elles er semikolon lov å nytta; språkrådet hadde ei sida um det for litt sidan. Dei oppfordra faktisk til auka bruk! Det vart jo sjølvsagt eg glad for, i og med at det er eit av yndlingsteikna mine. 🙂

  2. #2 by Britt M. on 10 mars 2007 - 2:29 pm

    Jeg er helt enig med de sammenslåtte ordene dine og stemmer for at i hvert fall helst bør skrives ihvertfall!

  3. #3 by Elita on 10 mars 2007 - 4:13 pm

    Vettu, takk for tipset ang Word stavekontroll.. tilbake i tid hadde jeg 5 i norsk.. men det føles ikke akkurat slik lenger.. hehe..

  4. #4 by Miss Piggy on 10 mars 2007 - 10:50 pm

    Den semikolonen er jeg helt enig i!! Det med deling eller sammenslåing av ord.. Hm… Har litt problemer jeg også på akkurat det området. Men som du sier; hva skulle vi gjort uten stavekontrollen i Word?!!?

    Ha en fortreffelig helg!!

    (og her kommer ikke avataren min med av den enkle grunn at jeg ikke er logget inn akkurat nå… )

  5. #5 by Sonja DaA on 10 mars 2007 - 10:56 pm

    Odin: Nynorsk er svært vakkert, og eg er veldig for det i til dømes dikt. Men det er ikkje til å stikka (stikkja?) under ein stol at tyngre å lesa enn bokmål.

    Britt M: Ja, ihvertfall er jeg enig i. Jeg skriver ofte «jaffal», selv om jeg vet det er helt feil.

    Elita: Word stavekontroll er en god venn

    Miss Piggy: god helg til deg også.

  6. #6 by terese on 11 mars 2007 - 1:18 pm

    Kjæresten min sier jeg er en utdøende rase; Jeg er den eneste han kjenner som kan, og bruker, ham der man kan/skal.

    Samme kjæresten mobber meg for hang up i ordet «brått», så det går kanskje opp i opp. 🙂

  7. #7 by Sonja DaA on 11 mars 2007 - 2:51 pm

    Å ha hang up i ord er en bra ting. Det gir til personligheten. Du kan være sikker på at kjæresten din tenker på deg hver gang noen sier ordet «brått»

  8. #8 by radiohode on 11 mars 2007 - 8:12 pm

    Leve «ham»! Leve «henne»!

  9. #9 by Sonja DaA on 11 mars 2007 - 10:36 pm

    Leve radiohode!

  10. #10 by radiohode on 11 mars 2007 - 10:51 pm

    *rødmer*

    Det var da voldsomt? Håper det ikke er sånn derre ironi som de snakker om, for det vet jeg ikke hva er.

    Skal jeg være litt grei tilbake? Ja, jeg prøver.

    «Lenge leve Sonja!» (Ikke dronningen, altså.)

  11. #11 by Sonja DaA on 11 mars 2007 - 10:58 pm

    Jeg driver ikke med sånn ironi jeg heller, til nøds litt sarkasme en gang i blandt, men da skjønner du det. Men jeg blir faktisk SÅ glad når noen er enig med meg i «ham»-saken. (og jeg er forresten litt dronning jeg også)

  12. #12 by Lothiane on 18 mars 2007 - 11:26 am

    Jeg skriver «nuvel». Det er bare en av mine hang-ups. Dessuten nekter jeg å skrive «hverken» uten «h». «Verken» er sånt som tyter ut av infiserte sår. Det er fint å ha den h’en til å skille, synes jeg. Dessuten bruker man jo h i hva, hvem, hvorfor etc. Hvorfor ikke i hverken?

    Semikolon er kult, det må jeg bruke mer. Ellers er jeg åpen for mange språklige krumspring bare jeg slipper å lese sms-språk og fonetisk skriving (dialekt) på nett.

Legg igjen en kommentar

