Kulinarisk lørdag

Jeg har hatt litt smådårlig samvittighet, for helt siden jeg påsto at jeg er flink til å lage mat har jeg levd på ta-med-mat, halvfabrikata og frossenpizza. Men i går kveld skulle jeg ha gjester (vel, gjest), og benyttet anledningen til å lage falafel med søtpoteter og syltet squash, alt helt fra bunnen, og voksen-dessert: tiramisu, med både brandy og masalavin (eh.. eller Madeira. Håper det er det samme. De begynner jo på M begge to)

Mitt forhold til Falafel startet i New York i 2000. Klokka var 3 om natta, vi hadde vært på house warming i Brooklyn, og nå var vi på vei hjem og vi var sultne. Det eneste spisestedet vi fant var en falafelbule. Vi hadde aldri hørt om falafel før, og på spørsmål om hva det var, fikk vi «deep fried beans» til svar. Eh…. Vi hadde tidligere i uken fått ødelagt noe som ville vært et ellers supert meksikansk måltid ved at det var druknet i bønnestuing, så vårt forhold til bønner var heller dårlig. Samtidig hadde vi post-fest-hungeren å forholde oss til. De to andre ga opp, og bestilte seg hver sin falafel, mens jeg insisterte på å få en «falafel without the beans» Herren bak skranken mente at dette var en umulighet, og vi kranglet ganske heftig (men det var en god stemning hele tiden. Eller – i ettertid innser jeg at falafelselgeren muligens ikke syntes det var likte gøy som jeg gjorde), og det endte til slutt med at jeg fikk et pitabrød med litt peanøttdressing i. Da vi var ute på gaten igjen kom vi over noen hagestoler som sto på fortauet et stykke borte; vi satte oss på dem og lykkelig spiste vi hver vår falafel. Min «without the beans». (Det at vi var så lykkelige for hagestolene har en sammenheng med at vi gikk så inmari mye i NY. Hadde konstant vondt i føttene. Så når stoler dukker opp av intet så betydde det glede.)

Så fulgte flere år med nær-falafel-opplevelser, men av forskjellige årsaker ble det aldri til at jeg faktisk fikk smake på denne friterte bønneretten. Nyttårsaften 2004 ble det servert middelhavsbuffet, hvor jeg blandt annet spiste noen vanvittig gode kjøttboller. I ettertid er det ting som tyder på at disser kjøttbollene var falafler(?), men det tells liksom ikke helt, da jeg ikke var klar over hva jeg spiste.

På ett eller annet tidspunkt bestemte jeg meg for å ta ansvar, og begynte å lage falafel selv. Jeg er veldig glad i denne retten, men har i praksis aldri smakt den annet enn når jeg har laget den selv, og det er jo alltid en mulighet for at jeg lager den helt feil.

Forrige avsnitt kan virke litt kort og forhastet, men det er fordi jeg har havnet helt ut på viddene. Det var jo ikke falafel jeg ville skrive om. Men hvitløk. Jeg vil klage på hvitløk. Eller de som distribuerer dem. Jeg liker hvitløk, men føler ikke jeg kan spise det så ofte, siden den får meg til å lukte som noe jeg er alt for politisk korrekt til å skrive. Det som irriterer meg er at når man kjøper hvitløk så må man kjøpe minst 3 i slengen. Jeg bruker sjeldent mer enn 2, toppen 3, båter i en matrett, og de resterende 2 og 7/10 hvitløkene blir liggende i kjøleskapet til neste gang jeg skal lage noe med hvitløk. Og ikke fordi jeg bruker dem da, men det er da jeg innser at jeg må kaste dem og kjøpe nye. De som trodde at jeg tullet da jeg påsto at jeg hadde noe som spirte og grodde i kjøleskapet, se her:

hl

  1. #1 by C on 11 mars 2007 - 4:35 pm

    Oioioi, hjelp, nå skal jeg sjekke kjøleskapets tilstand her! 😯

  2. #2 by Undre on 11 mars 2007 - 8:19 pm

    Hihi! Det der kjenner jeg veldig godt til! 😆

  3. #3 by tina on 11 mars 2007 - 9:17 pm

    til og med jeg, Frk.Dårligpåkjøkkenet, har ikke ting som gror..
    skjerpings sonja.

  4. #4 by Sonja DaA on 11 mars 2007 - 10:48 pm

    JEg har med tungt hjerte gått over til hvitløk i olje på glass. Så tassen på bildet er den siste i en laang rekke.

Legg igjen en kommentar

