We’ve all sung some songs that were lame

Når jeg liker en sang, så er det som oftest melodien jeg faller for, og det er bra, for der er jammen meg mange idiotiske sangtekster der ute. Samtidig finnes det mye vakker poesi i sanger også, og her er fem av mine yndlingsverselinjer:

«I wanna love you like a lover should», Great balls of fire, Jerry Lee Lewis. For et supert kompliment/sjekkereplikk/meldingspipetone til mobilen. Jeg ble gjort oppmerksom på denne linjen av han som har stemmen til Fry i Futurama, da han på et kommentarspor introduserte seg med «Hi, I’m Billy West, and I wanna love you like a lover should». Jeg forelsket meg i ham der og da.

«låne kropp og sjel av deg», Engler i snøen, Jonas Fjeld. Jeg tror det er en kombinasjon av rimingen («la meg bli en del av deg» – jeg liker så godt når rimet ikke er helt på enden av linja), melodien og det som faktisk sies, som gjør at jeg blir helt varm inni meg hver gang jeg hører denne.

«non sei tu che sei spagliata», Ridere di te, Paolo Vallesi. «Det er ikke du som er feil»; noe helt annet enn «det er ikke du som tar feil», «det er ikke din feil» eller «det er ikke deg, det er meg». At dessuten min egen Paolo sa nesten det samme til meg da vi hadde Praten, gjør ikke linja dårligere.

» Det e for tiå ikkje sånn livet e» Skyfri himmel, Bjørn Eidsvåg. Jeg vet ikke. Jeg synes bare det er en så fin oppsummering av hvordan det føles når ting er vanskelige.

«I’ve sung some songs that are lame», Monsoon, Robbie Williams. Jeg tror fullt og fast på at Robbie mener hvert eneste ord han synger, og hvis jeg ikke hadde vært forelsket i ham før jeg hørte denne sangen, ville jeg iallefall vært det etterpå. Fantastisk full av selvironi og annen moro. «I’ve had more blondes than brunettes» «Well, we’ll have to do something about that, wont we?»

Disse her kommer det nok til å komme flere av.

  1. #1 by tina on 23 mai 2007 - 7:15 am

    min favoritt er «I`ll be a honey if you`ll be sweet.»

    mazzy star sin «give you my loving.»
    (så hvis jeg stryker med i dag, så gi beskjed om at den skal spilles i begravelsen, sonja )
    🙂

  2. #2 by Sonja DaA on 23 mai 2007 - 9:51 am

    Mazzy star! Dem hørte jeg litt på for en stund siden og glemte igjen. Den sangen skal jammen meg med i utvide min musikalske horisont-prosjektet som jeg har gående nå.

    Ellers satt jeg også og tenkte på hvilken musikk jeg vil ha i begravelsen min i dag. Det var litt skummelt. Jeg endte opp med Hallelujah (Cohen sin) og Pachelbels Kanon (i D, tror jeg).

    Ellers håper jeg at du ikke stryker med i dag.

  3. #3 by utengrenser on 25 mai 2007 - 11:23 am

    Skyfri himmel er faktisk en av mine desidert favorittsanger! Og i tiden som jeg har vært sykemeldt, så har den rullet og gått mye på mp3’en min. Det er noe med hele teksten og stemningen i sangen som er (og gjør) så godt!

Legg igjen en kommentar

