Dustedamer på skjermen

At Rose, når hun og Leo løper rundt på et synkende Titanic stopper opp for å si «åh – her var det vi først møttes», passer til filmen.  Det er greit.  Titanic er hva den er, og jeg elsker den for det.  Men det er en del andre damer i film og tv-serier, som irriterer vettet av meg med idiotiske kommentarer og handlemåter, og her er de:

Seinfeld – George er på date med en dame, og hvisker i øret hennes at han elsker henne.  Hun svarer ingenting.  George depper, men finner senere ut at hun er døv på det ene øret.  Mot slutten av episoden lener han seg over henne og hvisker kjærlighetserklæringen inn i det andre øret, hvorpå hun svarer:  «I know, I heard you the first time» !!!  I alle dager.  Greit det er klamt når noen sier de elsker en og man ikke føler man kan si det samme tilbake men man sier da ikke «Jeg vet, jeg hørte deg forrige gang»?. Det blir liksom liggende et  slutt-og-mas-med-det-nå mellom linjene som bare er uhøflig.

Matrix – Mot slutten av filmen, dama og Neo driver og blir jaktet og skutt på, og for å komme i sikkerhet så må de ta en telefon som ringer.  Nå bestemmer dama seg for at hun vil fortelle at hun er forelsket i ham.  Hun kløner, finner ikke ordene, får ikke sagt det, og i mellomtiden blir telefonen – deres enkleste vei til sikkerhet – skutt i stykker.

Legend – Dette er straffen for å se samtlige Tom Cruise filmer.  Dama gjør alt bortsett frå løpe inn i skurkens slott og rope «kidnapp meg»

Mumien – For det første hvor usympatisk er det av heltene å stjele rivalenes utstyr?  For det andre:  «Legenden sier at hvis jeg leser denne teksten høyt, så vekker jeg mumien til live.  Det er kanskje et eventyr, men det kan være noe i det.  Ja, ja, jeg leser den høyt for det om, bare sånn for moro skuld»

Endless Love –  OK.  Jeg ombestemmer meg.  DETTE er straffen for å se samtlige Tom Cruise filmer (selv om Tom Cruise-biten er ubetalelig.  Han har på seg verdens minste shorts, ligger og ruller på plenen og ler mye, og forteller en kul historie).  Men moren, som når hun fersker sin 16 år gamle sønn og kjæresten  ha sex i stua, og bare blir stående i trappa og se på dem og smile?  *shudder*

,

  1. #1 by Skorpionkvinnen on 24 mai 2007 - 10:18 am

    Og jeg som har Rachel Weisch i Mumien som en av mine heltinner… Hun måtte jo vekke den mumien til live så det skulle bli en film vet du, Sonja!
    Og ellers er hun jo en morsom og tøff bibliotekar/arkeolog som drikker seg beruset på whisky!

  2. #2 by Sonja DaA on 24 mai 2007 - 10:31 am

    Det er alltid gøy når personer i en film har et yrke man selv har/skulle ønske man hadde, så den argumentasjonen skjønner jeg. Og at hun drikker seg full på Whisky taler også til hennes fordel. Men hvis det eneste som driver plottet i en film framover er dustedamens dustete avgjørelser, kan de liksågodt droppe å lage hele filmen, synes nå jeg.

  3. #3 by Skorpionkvinnen on 24 mai 2007 - 12:00 pm

    Handlingen i veldig mange filmer drives framover av dustedamer og dustemenns dusteavgjørelser. Så det spørs hvor mye film det ville bli, med denne noe strenge holdningen din 😉
    Jeg kan tåle en del dusteting i filmene hvis de ellers er underholdende og det er kjekke nok skuespillere. Med åra setter jeg mer og mer pris på å bli underholdt (jeg ville besvimt hvis jeg som tyveåring visste at jeg noen gang skulle si dette…)

  4. #4 by Sonja DaA on 24 mai 2007 - 3:04 pm

    Jeg tror det er veldig avhengig av hvor godt jeg liker filmen ellers. Og dessuten ov karakterene er troverdige. Igjen er Titanic et fint eksempel. Dersom Rose hadde beholdt den plassen på livbåten, og Jack bare hadde hatt seg selv å ta vare på, kunne han også overlevd. Men de var unge og forelskete og idealistiske eller noe,og man skjønner det og det er greit, for det er jo så vakkert og romantisk og det hele.

    Jeg er også først og fremst ute etter å bli underholdt, men jeg underholdes ikke av dustedamer (og det er ikke så mye dustedamene egentlig som irriterer meg, men dustemennene som skriver dusteroller til dustedamene. )

  5. #5 by utengrenser on 25 mai 2007 - 11:13 am

    Vet du.. Min svigerfar har alltid sagt at damer er med i filmene kun for å ødelegge. Skal forklare litt; i en hver film hvor helten er av hankjønn dukker det opp en kvinne. Hun har en av mange «roller»; fristerinne, blond som innsiden av et kinderegg, skrulle, spion.. Uansett, så er det alltid denne karakteren som lager litt ekstra krøll/irritasjon/spenning/oppgitthet (stryk det som ikke passer her..)for filmens publikum.

    Klarte jeg å gjøre meg forstått??!? Bare legg merke til det neste gang.. 😉

Legg igjen en kommentar

