De fete barna i USA og jeg

(mitt kanskje mest rotete, uoversiktlige og flåsete innlegg til nå.  Sorry – full av endorfiner eller noe)

Jeg er vel egentlig ikke mot trening i seg selv, men jeg er mot at trening skal være noe man gjør for moroskyld.  Eller, for min del, andre kan gjøre det for moroskyld, jeg gjør det for synes jeg bør.  Jeg påstår vel at jeg liker å svømme, og det var en stund da den tiden jeg var på håndballtrening var de to timene jeg lo mest i løpet av uka, men inni meg teller jeg hele tiden ned til jeg kan hjem til sofaen, tv’n (eller i mellomtiden pc’n) og sjokoladen min.  Dvs  dette var fram til lørdag.

Jeg kjøpte meg som sagt Playstation på fredag, og på lørdag dro jeg ut og kjøpte meg dansematte.  Etter å ha hørt dette på nyhetene.  Hvis det hjelper fete barn i USA, så må det være noe i det.  Det var en dame som gikk ut og sa at vi ikke burde innføre slikt i undervisningen i Norge, da ikke alle hadde råd til Playstation, og det da ville oppstå et klasseskille.  Hvis dette virkelig er et problem (og jeg er litt tvilende til det; da jeg vokste opp (!) var det opprinnelig bare en av familiene som hadde dataspill (Commodore64 med Ghost’n’goublins, Boulder Dash og jeg vet ikke hva), og da var vi hos dem og spilte.  Etterhvert fikk vi andre også forskjellige type dataspill, og jeg kan ikke huske at vi hverken steg eller sank i aktelse av den grunn – men brukte Ball-genser og syntes det var fint, så kanskje er ikke det vi drev noe bra sammenligningsgrunnlag?)) – pokker, jeg har glemt hvor jeg ville med denne setningen.  Det har skjedd en del i det siste.  Ikke helt bra.  JO!  Hvis det virkelig er et problem, så blir vel ungene som ikke har Playstation mobbet allerede, og dersom Dansemattedansing er en del av undervisningen, får de i det minste prøve det på skole av og til, og er ikke helt utenfor i dansemattediskusjonene, eller hva det nå var som førte til at de ble hetset for å være lavkaste tidligere.

Ja til dataspill som får barna (og meg) opp fra stolene!  Og jeg spiller og spiller og spiller, type – bare en gang til – til jeg er så sliten at jeg ikke klarer å stå på bena mer, jeg har aldri opplevd noe sånt før, så –  dette er virkelig bra.

Æsj – jeg skulle egentlig få med noe om Erling Laes utsagn «Det er meningsløst at elever som ikke er motivert for det, skal måtte pugge nynorsk grammatikk», men jeg suste visst forbi det punktet der det fallt seg naturlig å flette det inn, så jeg bare hiver det på på slutten her; jo, Lae for mange av ungene mesteparten av tiden så er hele poenget med å gå på skole å pugge ting de ikke er motivert for å lære.  Men vi tvinger dem likevel, for at de ikke skal bli helt idioter, og i ettertid ser de nok de fleste at det ikke er så dumt.

  1. #1 by Undre on 4 juni 2007 - 7:28 pm

    Jeg har ikke Playstation og mitt barndomshjem var fritt for TV-spill.

    Og når skal politikerne skjønne at problemet med nynorsk er at lærerne som skal lære det bort ikke er særlig gode i nynorsk selv og at de gjerne heller ikke liker nynorsk. Tenke seg til at man forventer at ungene da skal synes at nynorsk er lett og gøy.

    … dansematte hørtes gøy ut. Det gjør også sånn «Wii-greie» (nei, nå hørtes jeg gammel ut).

  2. #2 by dnusim on 4 juni 2007 - 11:28 pm

    *Ønske seg dansematte og playstation*

  3. #3 by Skorpionkvinnen on 5 juni 2007 - 12:42 pm

    Hmmm…nå fikk jeg og lyst på sånn dansematte! Ungene har jo playstation 2, kan man bruke det på den? Er det dyrt!
    *kanskje endelig noe som ligner på trening som er gøy??*

  4. #4 by utengrenser on 5 juni 2007 - 1:00 pm

    Trening er IKKE gøy! Og der bare setter vi et stort punktum. Klart jeg vet at jeg burde drevet med sorten. Det kan man jo både se og føle på meg, men motivasjonen er lik null. Rett og slett fordi det ikke er noe gøy.

    Men den der dansematten… hmmm… eneste problemet er vel at mine barn ikke har playstation, og jeg legger ikke ut så masse bare på gøy..

    Ut på tur, aldri sur, – er det visst noe som heter. Må bare slite meg opp av stolen først. Og DET kan faktisk være trening nok i seg selv!

  5. #5 by Sonja DaA on 5 juni 2007 - 3:12 pm

    Undre: jeg har ikke prøvd Wii, men det ligger jo litt i navnet at det er moro; Wiiiii, liksom.

    dnusim: det er ikke så lenge til jul (evt. feriepenger)

    Skorpionkvinnen: Ja, det er PS2 jeg har. Jeg betalte 500 eller 600 kroner for dansematte med et dansespill på Spaceworld. (se ellers det jeg skriver til Miss Piggy)

    Miss Piggy: Jeg er helt med deg. Det er ikke det at jeg hater trening, men gøy, det er det ikke. Det er et nødvendig onde. Du kan derfor forestille deg overraskelsen over at dette faktisk er noe jeg gleder meg til og som jeg faktisk ikke klarer å slutte med. For PS2 og dansematte betalte jeg maks 1700 kroner, det er mindre enn halvparten av hva det koster på treningsstudio i ett år. Dansematten har du resten av livet.(eller til den går i stykker)

  6. #6 by Skorpionkvinnen on 6 juni 2007 - 10:01 am

    Jeg var inne på Spaceworld i går og kikket, og ja de hadde en pakke med matte pluss spill der til 599. Jeg skal vurdere det når feriepengene kommer, akkurat nå er lommeboken på det nærmeste tom!

  7. #7 by utengrenser on 7 juni 2007 - 8:40 am

    Hmmmm… *tenke, tenke* Det var jo ikke så aller verst. Og som du sier; halvparten av et årsmedlemsskap på helsestudio, og det varer til den går i stykker..

    Må visst gå litt i tenkeboksen nå 😉

Legg igjen en kommentar

