Ekko fra fortiden

Sitter bakerst i bussen med et plastglass med Cognac.  Gutta har spleiset på en barnegitar – den ser ut om en litt stor ukulele – som de nesten har klart å stemme.  Vi synger trøndermusikk, mye jeg aldri har hørt før, men det er ikke mer intrikat enn at jeg henger med på refrenget.  Og når vi maltrakterer Åges «Lys og varme», så er jeg den første som kommer på førstelinja i andre verset (også kjent som den store allsangbøygen – det er ofte der det slår krøll på seg og folk går over til variasjoner av nynning).  Jeg merker at l’ene mine blir tykkere og tykkere, og jeg palataliserer for harde livet.
Glemt er at jeg har så trange sko at jeg tidligere på dagen vurderte å amputere av meg begge lilletærne for å få bedre plass i dem, om det resulterer i flere sesonger av Firefly, er det bare en bonus.  Glemt er også at jeg satt meg i fuglebæsj, og muligens har ødelagt den kule 3/4-delsdressjakkefrakken min.

Jeg tenker på hvordan jeg alltid går i forsvarsposisjon når jeg forteller at jeg har spilt i korps (eller har bodd i Trøndelag).  Jeg tror jeg skal slutte med det, for stort bedre enn dette, blir det ikke.

  1. #1 by Sukkerspinnengelen on 5 juli 2007 - 11:39 pm

    Amputering av lilletær unødvendig. Dra til Sverige og få ommøblert tærne i myggjagar-fasong. Da blir stortåa plassert i midten og de andre dandert ved siden av. Ypperlig variant for spisse, smale sko (myggjagare).

    Jeg fikk OD av trønderviser for 10 – 15 år sida. Må drikke mye sprit og klistre på bart for å holde ut sånt. Du er nok en tålmodig sjel. Bill.mrk. Mykje gys og mykje harme.

  2. #2 by Sonja DaA on 6 juli 2007 - 9:12 am

    Jeg har vært mye full for å holde ut diverse trøndermusikk på fest (that’s my story, and I’m sticking with it), det er helt sikkert, men i mellomtiden, og særlig siden jeg flyttet fra Trøndelag, så har jeg fått et av disse hat/kjærlighetsforholdene til hele trønderkulturen egentlig.

    En eller annen form for ommøblering av foten hadde gjort seg. Foreløbig har jeg kjøpt svindyre scholl-sandaler, stygge som fy, men med regulerbare stropper og supermyk såle, så det får holde for nå.

  1. Luke 11: Brassed Off « Sonjas ordentlige blogg

Legg igjen en kommentar

