Ting jeg tror jeg har diktet opp

Første delen av denne bloggposten totalt undergraver andre delen.   Dette for å vise at jeg er en ærlig sjel, og at jeg deler mine nederlag i like stor grad som mine suksesser.

Da jeg gikk på barneskolen, overbeviste jeg en venninne av meg om at det var vi som hadde laget sangen «Diggi-loo Diggi-ley».  Vi skulle opptre med den i Melodi Grand Prix Junior, vi skulle ha gullsko og en kul dans. Sånn i ettertid er jeg glad for at vi var den typen jenter som var fulle av planer, men som aldri gjennomførte dem.

Men jeg tror at jeg har diktet opp en gåte.  Det vil si, jeg vet jeg diktet den opp, jeg husker det, jeg satt på skolebussen, og jeg tenkte ut en morsom versjon av en eksisterende gåte.  Jeg tror jeg er bedre på det; parodiere eksisterende ting, enn å finne på helt nye.  Og jeg husker jeg fortalte gåten til en venninne av meg, som gjetter på «luresvaret» – det som alle kunne – og jeg husker at hun lo veldig da jeg avslørte det nye alternative svaret mitt.

Jeg fortalte gåten til mange, sa aldri at jeg hadde diktet den selv – presset til å få folk til å le når man forteller vitser er høyt nok som det er.  Et års tid senere dukket plutselig gåten min opp i et Donaldblad.  Noen hadde sendt den inn.  Da skjønte jeg at gåten min faktisk var bra, og jeg begynte å fortelle folk at den var nettopp det – min.  Men det var for sent – det var en velkjent gåte innen da, og de hadde jo hørt den mange ganger før.  Du har sikkert også hørt den, men kan du med hånden på hjertet si at du hørte den første gang før 1985?  Den går som følger:

– Hva er det som går og går, og aldri kommer til døra?

– En svenske som har gått seg vill i stua.

Jeg har innsett at det ikke er jeg som diktet opp Diggi-loo Diggi-ley.  Men svenske-som-har-gått-seg-vill-i-stua, kan du aldri ta fra meg.

,

  1. #1 by cat. on 7 august 2007 - 8:28 pm

    Jeg mener jeg har hørt noe om at løsningen på den gåten enten er klokka eller noen som har gått seg vill…
    Men jeg kjøper at du er oppfinneren, altså.

    (Begynte plutselig å tenke på Friends-episoden TOW The Joke, hvor Ross og Chandler krangler om hvem som fant opp en vits)

  2. #2 by Sonja DaA on 7 august 2007 - 9:44 pm

    Klokke-svaret eksisterte også før jeg kom på banen. Men jeg synes svaret mitt er mye morsommere. Nytt liv til gammel gåte, liksom. (og jeg tenkte også på den Friends-episoden mens jeg skrev dette)

  3. #3 by Thomas on 8 august 2007 - 12:07 pm

    Akkurat nå skulle jeg ønske at jeg var god på å lage historier som ikke er avhengige av kontekst, men det er jeg ikke =)

  4. #4 by utengrenser on 8 august 2007 - 1:20 pm

    Jeg har hørt varianten din (!!!), men jeg kan ikke akkurat tidfeste den til 1985.. Men jeg stoler fullt og helt på deg, Sonja!! 😉

  5. #5 by Sonja DaA on 8 august 2007 - 5:56 pm

    Thomas: Jeg skjønner ikke kommentaren din. Lager jeg historier som er avhengige av kontekst? Lager jeg historier som ikke er avhengige av kontekst? Og er det bra eller dårlig? Er ikke kontekst det samme som sammenheng? Er du ironisk? Er det en spøk her jeg ikke forstår? Du kan ikke bare legge igjen kommentarer med rare fremmedord når jeg går gjennom en periode hvor jeg er ekstremt usikker på meg selv.

    Miss Piggy: Du aner ikke hvor godt det er å endelig bli trodd.

  6. #6 by Sukkerspinnengelen on 8 august 2007 - 6:27 pm

    Ah;-)) Veldig morsom! Oppgraderig og modernisering av gamle gåter er presis hva vi trenger.

  7. #7 by Esquil on 8 august 2007 - 9:49 pm

    thomas var kryptisk hos meg også, men jeg er sikker på at han mener det godt, sonja.

    kompisen min på barneskolen var overbevist om at han hadde funnet på ordet ‘forpult’.

  8. #8 by Sonja DaA on 9 august 2007 - 1:35 pm

    Sukkerspinnengelen: Vi er så enige av og til at det nesten er litt skummelt!

    Esquil: Hvordan kan du være sikker på at det ikke var ham?

  9. #9 by Thomas on 13 august 2007 - 9:07 pm

    Vitsen om svensken som går og går er ikke avhengig av noen sammenheng, altså kan man fortelle den når som helst. Mine egne historier er sjelden morsomme allerede ti sekunder etter at de har blitt fortalt. Derfor skulle jeg, når jeg skrev kommentaren, ønske at jeg var som deg og kunne lage historier som var morsomme uansett sammenheng.

    Håper det var oppklarende!

  10. #10 by Sonja DaA on 14 august 2007 - 3:54 pm

    Oi, Thomas, takk for fint kompliment, og beklager at jeg ikke gjenkjente det med en gang.

Legg igjen en kommentar

