Hvorfor blogging er bra for meg (og deg)

Jeg bruker alt for mye tid på blogging, en ting er den tiden jeg skriver, en annen ting er den tiden jeg leser, og noe helt annet igjen er den tiden jeg bruker på å tenke på hva jeg skal blogge, og som det forrige innlegget viser, når noe skjer i livet mitt nå, nesten uansett hvor lite eller stort det er, så er min første tanke «dette kan jeg blogge om!», og nå har jeg jammen meg begynt å blogge om hvor godt jeg liker å blogge, og jeg kan formelig merke hvordan jeg blir sugd inn i en snodig spiral, der jeg tilslutt ender opp som bloggen min, som en 2007-versjon av en Twilight Zone episode (puh! lengste setningen)

Men blogging fører også med seg en del bra ting, og dem har jeg tenkt å liste opp nå.

1. Man blir kjent med folk. Det er alltid en bra ting, om det er et rent bloggelig-vennskap, eller om det glir over i andre medier, og kanskje til og med i RL. Når jeg har vært i diskusjoner i kommentarfelt, og jeg senere kommer i en lignede diskusjon med venner ute i den virkelige verden, så referer jeg ofte til kommentarfelt-diskusjonen uten å engang å nevne at den var på nettet, fordi det rett og slett ikke føles relevant.

2. Jeg lærer mye. Folk skriver mye interessant som jeg ikke visste fra før. (her burde jeg helt klart linket til noen, men hva kan jeg si? Jeg er lat) Edit: Nå kommer link likevel – snublet over den mest fantastiske bloggen.

3. Jeg holder med oppdatert på nyheter. Min eneste nyhetskilde er egentlig P3 nyhetene, og underholdende som de ofte er, så er de ikke akkurat dyptpløyende. Ved å lese blogginnlegg om nyhetssaker blir jeg ofte drevet videre, klikke inn på nettaviser, søke opp andre blogginnlegg som handler om det samme. Jeg er ikke så glad i å delta i hardbarkede politiske diskusjoner selv, men jeg synes det er uhyre interessant å følge med på andre som diskuterer. Dette faller kanskje litt under punkt to, med læringen, men jeg tar det med som eget punkt likevel.

4. Jeg har en hobby. Det bare føles godt. Fritidsinteresser er sunt.

5. Jeg er blitt tryggere på meg selv. Nå kommer vi til kjernen i denne posten. Jeg skrev en helt bloggeurelatert tekst, og skulle sende den til fem personer for gjennomlesing, for å få tilbakemeldinger. Før ville jeg kvidd meg for dette – kanskje ikke gjort det i det i det hele tatt, men nå tok jeg en runde med meg selv, og kom fram til «jeg vet jeg skriver bra, hvis de ikke liker det, så er det helt sikkert noen andre som gjør det»

Dessuten, jeg liker det. Jeg liker å skrive, jeg liker å få respons på det jeg skriver, jeg liker å lese det andre har skrevet. Så takk til dere som leser, dere som kommenterer og ikke minst tusen takk til alle dere andre der ute som har slike supre blogger.

  1. #1 by CassandraMortmain on 16 august 2007 - 6:20 pm

    Jeg har bare blogget i en uke, og jeg er hekta. Skummelt så mye tid det kan gå med, så det var fint med en positiv «spinn» på saken. 🙂

  2. #2 by Undre on 16 august 2007 - 6:22 pm

    *nikke gjenkjennede til Sonja*

  3. #3 by Undre on 16 august 2007 - 6:23 pm

    … altså at det er masse positivt med blogging. 😛

  4. #4 by Minneapolise on 16 august 2007 - 8:28 pm

    Man blir litt hekta, men det er jo bare fordi det er en fantastisk verden 🙂

  5. #5 by Sonja DaA on 16 august 2007 - 9:50 pm

    Cassandra; bare vent, det blir verre – og duverden så moro!

    Undre: Jupp, og av og til er det nødvendig å stoppe opp og minne seg selv på det.

    Minneapolise: Det har du helt rett i. Jeg skjønne ikke hva jeg brukte dagene til før.

  6. #6 by Iversen on 16 august 2007 - 11:30 pm

    Jeg gleder meg så til neste post: «hvorfor nettpoker er bra for deg og meg» 😀

  7. #7 by utengrenser on 17 august 2007 - 9:39 am

    Jeg kan ikke annet enn å si meg enig på alle punkter, både hos forfatter av posten og hos kommentaristene!!

    Selv er jeg inne i en liten tørkeperiode når det gjelder skriving, men jeg holder meg godt oppdatert hos alle andre!!

    Det er jo så gøy å kommentere også!!! 😉

  8. #8 by XmasB on 17 august 2007 - 1:53 pm

    Kjenner meg godt igjen her. I det siste har jeg brukt mye mer tid på å lese andre blogger enn å blogge selv. Det er jo så mange bra også. Jeg har blitt flink til å bruke lite tid på de dårlige, men desto mer på de bra.

    Nå har til og med kona begynt å få forståelse for hvorfor jeg bruker så mye tid på dette. Det har vært et stort vendepunkt for meg.

  9. #9 by Sonja DaA on 17 august 2007 - 4:34 pm

    Iversen: Det blir en kort post. «Fordi det er gøy». Men det holder egentlig i massevis for meg.

    Utengrenser: Sånt går i bølgedaler, ser jo at det er kommet en kjempepost hos deg nå.

    XmasB: Ja, jeg tror det er lurt å bruke tid på favorittene, og så heller la nye blogger komme inn litt sånn på måfå og tilfeldigheter. Skal mnan hver dag lese hele internettet, så blir man fort lei.

  10. #10 by Sukkerspinnengelen on 18 august 2007 - 9:15 am

    Slik oppleves det for meg også! God poengtert og god skrevet, Sonja! 🙂

  1. Hva en blogg er godt for « Miss Piggy

Legg igjen en kommentar

