Jeg prøver å filmblogge

Nå har jeg endelig  sett en norsk film som jeg likte.  I går natt sendte NRK1 «De dødes tjern», og jeg tenkte jeg måtte prøve å se den, siden klassiker og greier, og selv om jeg blir skuffet gang på gang, klarer jeg ikke å la være å gi norsk film enda en sjanse.  Og denne gangen klaffet det!

Filmen hadde to store fordeler helt fra begynnelsen av; den er kort, 1 time og et kvarter, kortere enn en dobbel Buffy-episode, og det gjorde meg i godt humør, for jeg tenkte at om den er dårlig, har jeg ikke kastet bort så fryktelig mye tid, og dessuten har jeg jo sett Ut i vår hage, så jeg gledet meg veldig til å se dem stupe flatt.

Etter bare noen få minutter kom enda en positiv overraskelse: heltinnen heter Sonja, og er kjempekul, og aldri så lite spydig.  Jeg føler jo at jeg er en liten del av alle som heter Sonja, og alle som heter Sonja er en liten del av meg (i desember skal jeg ut på balkongen og synge til Julestjernen), og Sonjas kulhet gjør meg også litte granne kulere.  Jeg er generelt veldig fornøyd med kvinnene i denne filmen.  Liljan er noe svaklig, men det er forståelig, etter hva hun går gjennom, men ingen av damene er slike hjernetomme suppehuer som damer i skrekkfilm (og skuffende mange andre filmer) pleier å være.

For dette er en skrekkfilm.  En ordentlig skummel en.  Jeg var pisseredd.  Men den er også morsom.  Et utvalg av sitater:

«Apropos pannekaker, skal vi stå her hele natten?»
«Jeg kan bli enkemann!»
«Er ikke det sånn vanlig form for telepati?» (hva er uvanlig form for telepati, lurer jeg på da)

Jeg synes også det var rasende morsomt da Liljan satte tekanna ned på koppen slik at den knustes.  Super klønethet!

Og dessuten – den mest freaky kråka!  Hekkan, den skremte vannet av meg.

Alt i alt en knall bra film, ja, jeg vil gå så langt og si at det er den beste norske filmen jeg noensinne har sett.  Anbefales.

  1. #1 by t on 27 august 2007 - 10:34 am

    Jeg tror kanskje at jeg fra nå av må starte alle setninger med «apropos pannekaker».

    Og det var da fryktelig koselig å høre, eh, lese «hekkan» igjen. De sier ikke «hekkan» i Oslo.

  2. #2 by Iversen on 27 august 2007 - 5:26 pm

    Hekkan!

  3. #3 by Sonja DaA on 27 august 2007 - 6:14 pm

    t: Jeg tror kanskje det var en god idè. «Hekkan» er et relativt nytt ord i ordforrådet mitt – jeg er blitt veldig glad i det på kort tid.

    Iversen: Jeg ser din «Hekkan!» og høyner med en «Søkke ta!»

  4. #4 by virrvarr on 27 august 2007 - 10:10 pm

    Åh, jeg er så enig!

    Jeg har sett den før, og var vettskremt underveis likevel. Sonja rocker. Og jeg heier på at Andre Bjerke spiller favorittkarakteren fra sin egen bok (aka Mørch).

    Det beste er likevel at tjernet det er spilt inn ved er forsvunnet og masse folk i norsk filmbransje prøver å finne det igjen uten hell, bla siden de ønsket å spille inn villmark der. På den måten er den fremdeles en perfekt spøkelseshistorie (c;

  5. #5 by Sonja DaA on 28 august 2007 - 10:09 am

    Ahh – fun facts! Jeg digger. Takk.

Legg igjen en kommentar

