Balanse

Jeg var på en innflyttingsfest i Brooklyn en gang. Det var en multinasjonal greie, med masse utvekslingstudenter fra alle mulige land. Jeg ble fortalt at det var ganske mange jenter fra Norge på festen, men i ettertid viste det seg at det bare var jeg og venninna mi som hadde gjort så sykt mye utav oss.

På denne festen drev jeg og fortalte en historie, venninna mi kom og avbrøt meg, for hun hadde også vært med på hva det nå var jeg fortalte, og en av tilhørerne bryter ut ”No, no, let her tell the story (peker på meg), she seems more balanced”. Dette er helt klart en av de beste komplimentene jeg har fått. Jeg liker balanse. Balanse er viktig. Også her i bloggen. Og siden jeg i forrige post muligens ikke akkurat framstiller meg som smarteste kvinnen i skuffen, skal jeg gjøre opp balansen ved å skrive litt om politikk. Jeg er nemlig så naiv at jeg tror at politikk og intelligens henger sammen.

I samarbeid med en kollega i dag har jeg i dag utviklet et konsept for et nytt politisk debattprogram (vel, det var vel kanskje han som kom med ideen, og utviklet den, og jeg stod bare der og var enig og lykkelig over at noen klarte å formulere tankene mine, men jeg tror ikke han leser bloggen min, så jeg tror jeg kan ta halve kreden, jaffal). Det skal være ganske likt de fleste andre politiske debattprogram som går før valget, med ett unntak. Med en gang en av deltagerne begynner å snakke om andre partiers politikk, det være seg ting de mener de har lovd, men ikke holdt, eller meninger de måtte ha som de ikke synes helt på greip, så blir de skutt. Ikke nødvendigvis drept, men skutt med for eksempel luftgevær. Sånn at det svei skikkelig. Hvis de likevel fortsatte å snakke om andre partiers politikk istedenfor sin egen ville de bli skutt igjen, og etter en stund, hvis de ikke tar greia, så åpner det seg en luke i gulvet under dem, og *vosj* er de ute av programmet.

I utgangspunktet var vel tanken at debattantene skulle være klar over spillereglene fra begynnelsen av, men det slo meg mens jeg skrev at det kunne være artig å la dem finne ut av ting underveis.

Jeg tror dette, kanskje ikke den første valgkampen konseptet ble brukt, men etter hvert, kunne føre til mye mer balanserte debatter, og en stakkars jente skjønner hva hun skal stemme på.

  1. #1 by Undre on 10 september 2007 - 2:54 pm

    *ler hysterisk* Genialt!

  2. #2 by Skorpionkvinnen on 10 september 2007 - 5:52 pm

    Enig med Undre! Genialt! Jeg hater politiske debattprogram, men dette ville jeg definitivt ha sett på *humrer ondskapsfullt*

  3. #3 by Miss Piggy on 10 september 2007 - 7:33 pm

    Dette må da være en av de glupeste tingene du noensinne har gulpet opp, Sonja!!! Tatt i betraktning av at det var han kollegaen din som bla, bla, bla… DET er bare bagateller!!!

    Med en slik debattering, så kan det jo faktisk hende at jeg også hadde lært noe politisk og kanskje hatt troen på et parti 😉

    Go for it!!!

  4. #4 by Sonja DaA on 11 september 2007 - 6:16 pm

    Det skal nevnes at jeg lenge har følt på behovet for et debattprogram hvor man kun fikk snakke om egen politikk, og at man fikk avskrudd mikrofonen om man begynte å snakke andres. Men å skyte dem som ikke holdt reglene, er jo det som gjør dette så genialt.

  5. #5 by Virrvarr on 13 september 2007 - 1:33 pm

    Haha- uff. Jeg er mot. Rett og slett fordi mange av de store partiene bare prater pene ord og de mener, ikke gjør i pjaksis når de ikke blir konfrotert.

    «Vi er for sånn og sånn» sier Arbeiderpartiet. Da er jeg takknemlig for at noen sitter og sier «Men dere stemte på dette og dette». Ja til kommentarer på andres politikk, ellers blir det Bare juging.

  6. #6 by Sonja DaA on 13 september 2007 - 7:38 pm

    Jeg skjønner hva du mener, Virrvarr, men ofte er alt de gjør å sette motstandernes meninger og handlinger på spissen, og det blir umulig å skjønne hva DE egentlig står for. Men vi hadde jo ikke trengt å hatt alle debattprogrammene sånt. Bare et av dem. Og ikke annet for underholdingsverdien i å se politikere bli skutt.

Legg igjen en kommentar

