Sanger som høres vakre ut, men som egentlig er ganske jævlige

Da jeg var på ferie i Malaysia for noen år siden, var Pearl Jams Last Kiss-cover en av sangene som gikk på høy rotasjon. Vakker sang full av vakre setninger som «when I woke up, the rain was pouring down» og «I coudn’t stop, so I swift to the right» som jeg tok som en slags metafor, helt til jeg en kveld hørte gjennom hele teksten. Det er jo den mest tragiske bilulykkehistorien, jo. Jeg elsker sangen fortsatt – delvis fordi det er en av svært få sanger som jeg kan spille på gitar – men den mistet helt klart noe av sjarmen. Det finnes dessuten en bosanova-versjon som bare freaker meg ut (fant bare en spansk versjon, men den gjør helt klart nytten)

Litt mer in-your-face-jævelskap kamuflert som vakre toner er Murmurs Americas «You suck», Nina Gordons «Strait outta Compton«-cover og Martha Wainwrights «Bloody Mother Fucking Asshole»

Så kommer de som virkelig lurer deg.  Først ut er Elvis’ «It’s easy for you».

Han synger den med så mye smerte, at man bare vil gi ham en klem, men i bunn og grunn så har har forlatt kone og barn for, og sutrer nå fordi elskerinna er gått lei av ham.  Dusteman!

Og tilslutt godbiten Escape (The Pina Colada Song)

Kanskje ikke like vakker og melodiøs som de andre bidragene, men likefullt moro og sjarmerende, ikke sant?  NEI!  Fyren leser kontaktannonser, og svarer til og med på dem, mens kjæresten ligger der og sover, og så viser det seg at det var kjæresten som hadde satt inn kontaktannonsen i utgangspunktet.  Her snakker vi par med problemer! Men de ler det bare bort, tullingene.  Ikke sånt som i den virkelige verden.

  1. #1 by Undre on 22 september 2007 - 8:50 am

    Dronningpost, Sonja! Kudos!

  2. #2 by Undre on 22 september 2007 - 1:19 pm

    Og der dukket kommentaren min opp til tross for «Error 500». *yubi*

    (Men da kan det hende du blir spammet med flere kommentarer for jeg trodde de forsvant ut i intet. Så slett, slett, slett, om de dukker opp, Sonja.)

  3. #3 by Sonja DaA on 22 september 2007 - 1:22 pm

    Jeg, slettet de to andre, ja. Har tenkt lenge på denne her, så jeg er glad du likte den. (hvor fantastisk morsomt er det ikke at den som har tegnet Pina Colada-sangen ikke vet hva dunes er?)

  4. #4 by Undre on 22 september 2007 - 6:40 pm

    Jeg har gått svanger med en liknende post med én kjent og kjær sang, men bloggposten din er mye bedre enn min noen gang kunne blitt, Sonja DaA. Virkelig dette var saker!

    Og jeg visste at du en dag fikk bruk for Martha Wainwrights «Bloody Mother Fucking Asshole». 😉

    Og han som har laget Ina Colada-videoen burde kanskje ha brukt et par minutter på en ordbok så hadde han skjønt hva «dunes» er.

    Jeg merker jeg har vært i litt ekstra godt humør i hele dag av denne bloggposten, Sonja.

    Ha en god kveld!

  5. #5 by Sonja DaA on 23 september 2007 - 8:14 pm

    Ja, jeg burde hatt en egen «Sanger som Undre lærte meg å elske»-post, snart, tror jeg. Og takk – det er sånt som det der som er hele vitsen med å blogge (at folk blir i bedre humør, altså).

Legg igjen en kommentar

