Scenario 1: Du er forelsket i noen, og du tør ikke gjøre noe med det

Av og til er nok nok, og man må prøve å bli uforelsket for å komme seg videre. Her er mitt bidrag på å prøve å hjelpe.

Vi hopper over det åpenbare her, nemlig «gjør noe med det!». Det er ikke et alternativ, du tør ikke. Det være seg fordi han* er kuleste gutten i 9. klasse og du er sjenert, klumstete og rar 7. klassing, eller fordi han er Robbie Williams, og du er en sjenert, klumsete og rar 30-åring.

Det er nå kommet så langt at du må komme over ham, for dette kommer ikke til å føre noen vei. Dette gjelder for alle scenariene.

Tre ting man kan prøve:

Nyt forelskelsen. Dagdrøm! Ta til deg eventuelle komplimenter (i dette tilfelle teller ting som at han sier «hei» til deg når du møter ham på gaten som en kompliment), overanalyser det han sier – allierer deg gjerne med en god venn, som kan komme med mer eller mindre fornuftige innspill (og husk å gjengjelde tjenesten når han/hun er forgapt) Ha det moro med forelskelsen, og vent til den går over.

Prøv å komme i nærkontakt med ham. Involver ham i en samtale om noe du er engasjert i. Dette scenariet er ofte en avstandsforelskelse av noe slag. Du har gjerne laget deg et drømmebilde av hvordan du tror han er, og om du gjør litt en innsats med å faktisk bli kjent med ham, så viser det seg at han på ingen måte kan innfri forventningene du har til ham. Kanskje det til og med viser seg at han er umorsom og litt dum, og alt han har gående for seg er et sjarmerende smil. Og schwupp er du uforelsket.

Overdosemetoden: Er forelskelsen en eller annen form for artist, sett deg ned og se alle filmene hans, også de dårlige fra tidlig 80-tall, hvor han spiller i den ene filmen dårligere enn den andre, eller hør på sangene hans, gå inn i tekstene, til du ser at der ikke er annet en dårlige rim, ta til deg så mye av ham, at du rett og slett går lei.

Filmtips: Notting Hill
Musikk som man kan deppe til: She’s so high, Kurt Nilsen
Trøstemat: Sjokolade med karamell.

*Selv om jeg skriver «du» om den som er forelsket, må tenker jeg «jeg». Den du da blir forelsket i vil da nødvendigvis være en «han». Om du forelsker deg i jenter, så får du bare tenke deg at det står «hun» der jeg har skrevet «han». Jeg tror uansett det blir enkelere enn å slite seg gjennom en masse «hun/han», «man» og «en»

,

  1. #1 by emelie on 10 oktober 2007 - 3:23 pm

    Jeg tror kanskje at det å ha det moro med forelskelsen er noe som vil være fint og bra der og da, men som deretter gjøre fryktelig vondt senere hvis ting fortsatt ikke går din vei.

  2. #2 by Sonja DaA on 10 oktober 2007 - 4:21 pm

    emilie: det kommer ikke til å gå din vei, det er premisset for hele denne serien, men forelskelsen kommer før eller siden til å gi seg av seg selv, og man kan ha det fint enn så lenge. Ellers kommer spesifiseringer i morgendagens post.

  3. #3 by Miss Piggy on 10 oktober 2007 - 6:06 pm

    *nikkergjenkjennende*

    Og jeg ble veldig glad for den forklaringen i siste avsnitt!! Ellers kunne det hele fort blitt litt forvirrende… *fnis* 😉

    Ser allerede fram til «scenario 2» 😀

  4. #4 by Thomas on 10 oktober 2007 - 6:57 pm

    *klappe* Dette er matnyttig!

  5. #5 by Esquil on 10 oktober 2007 - 8:51 pm

    hm. må innrømme at min taktikk har vært noe mindre PK ved enkelte anledninger. Kort oppsummert: «Tenk så mange stygge tanker du bare klarer om vedkommende.» Man skal selvsagt stoppe med dette før man snur kjærlighet til hat, men det har aldri skjedd meg. Taktikken er lettere sagt enn gjort, man er tross alt forelsket.

  6. #6 by kandidaten on 10 oktober 2007 - 9:28 pm

    Jeg heller nok mer mot Esquils praksis her. Å forestille seg vedkommende som litt for glad i alkohol og lett på tråden har en utrolig effekt.

  7. #7 by Sonja DaA on 10 oktober 2007 - 10:52 pm

    Miss Piggy og Thomas: Takk for positiv feedback. Jeg har ikke gruet meg så mye til å poste en post siden jeg skiftet fra øvelses- til ordentlig blogg. Føler kanskje jeg ble litt vel Starlett, og håper det tar seg opp etterhvert.

    Esquil og Kandidaten: Nå må dere ikke foregripe begivenhetenes gang, her. Metoden er på lista, og vil bli nevnt ved et senere scenario (det er fortsatt 11(+/-) igjen)

  8. #8 by Miss Piggy on 11 oktober 2007 - 9:47 am

    Det er alltid litt skummelt å starte noe nytt, men har man sagt A så må man nesten si B også 😉 Og du gjør en glimrende jobb!!

    At enkelte blir litt utålmodige og gjerne ville begynt med scenario nr 8, – vel, det kan ikke du hjelpe for *fnis*

  9. #9 by Sonja DaA on 11 oktober 2007 - 5:38 pm

    Jeg sier som oftest B når jeg har sagt A, men det er når det viser seg at der er både C, D og E som må sies, at jeg merker at jeg ikke gidder mer.

  10. #10 by Sigurd on 11 oktober 2007 - 7:02 pm

    Eller man kan bare bli kald og foelelsesloes og distansere seg fra hele greia… Det funker det ogsaa.

    Jeg er mer interessert i «hva gjoer man naar en av dine venner, som du gjerne vil beholde som venn, forelsker seg i deg.?» Det er et stoerre og mindre debattert tema…

  11. #11 by Sonja DaA on 12 oktober 2007 - 9:06 am

    Vel, Sigurd, jeg skal innom det, men min innfallsvinkel er motsatt: «Du er forelsket i noen som bare vil ha deg som venn». Desverre er jeg skikkelig dårlig på det, og jeg skammer meg over å måtte si at jeg har ødelagt mer enn et vennskap gjennom det der.

Legg igjen en kommentar

