Den blå mannen min

Sist jeg var hjemme fant jeg denne tegningen av en blå mann jeg laget på midten av 90-tallet.

Blå mann

Jeg har vel aldri vært noen stor kunstner, men jeg synes jeg var sånn passe flink til å tegne da jeg var 15-16 år. Jeg har også en Løvenes Konge-tegning fra den tiden, som også ser sånn noenlunde bra ut.

Sist jeg prøvde å tegne noe (Iversen som spiller fotball, av alle ting) viser det seg at utviklingen av tegneferdighetene mine har gått baklengs. Jeg tegner nå som en middels flink 6-åring. Når skjedde dette? Er dette noe alle opplever? Eller er jeg unik i min tilbakegang?

Den andre tingen jeg reagerer litt på er at den blå mannen leser en bok som – etter det jeg kan se – heter «Vitello» altså det italienske ordet for «Kalv». Hva har skjedd her?  Jeg pleide å ha masse symbolikk i tegningene mine, men jeg kan ikke fatte og forstå hva jeg har prøvd å formidle ved å tegne en blå mann som leser en bok som heter «Kalv».  Noen idèer?

  1. #1 by Frøken Makeløs on 21 oktober 2007 - 10:17 pm

    Kunne du italiensk som femtenåring? Det føler jeg at er et nøkkelspørsmål her. Og så vil jeg gjerne gratulere med femteplassen i går. Yay! 🙂

  2. #2 by Sukkerspinnengelen on 21 oktober 2007 - 10:46 pm

    Har du tegna mye siden du var 16? Jevnt og trutt? Og allikevel blitt dårligere? Den er sjelden. Har du latt vær å tegne i mange år, testa ut litt her om dagen og fant ut at du var bedre som 16-åring? Da er det hele opplagt: Grunnen er at du ikke har øvet deg.

    Dette med kalven var verre. Prøvde du dengang å gi ditt framtidige jeg et hint om at du burde bli kokk eller bonde istedenfor å livnære deg som tegner?

  3. #3 by Sonja DaA on 22 oktober 2007 - 6:30 pm

    Frøken Makeløs: (jeg slettet den ene kommentaren din, siden der var to like) Ja, jeg kunne italiensk da. Jeg hadde et år i Italia da jeg var 14. Og takk – jeg er litt satt ut av det der.

    Sukkerspinnengelen: Nei, jeg tegner ikke så mye, så du er nok inne på noe der. Det litt ironiske er at jeg faktisk delvis livnærer meg som tegner (det kan virke som om jeg driver med heftig selvmotsiging her, men der er tegning og der er tegning), og har avslått et tilbud om å bli bonde.

  4. #4 by Miss Piggy on 22 oktober 2007 - 6:46 pm

    Må nok henge meg på Frk Makeløs ang det med italiensken. Du får tenke tilbake til tiden i Italia og se om du husker noe om Vittelo som kan ha betydd noe for deg. En eller annen type, kanskje?!? 😉

    Og det med tegningen.. Vel, jeg har det på samme måten. Tegnet alt mulig da jeg var yngre, men så ble det plutselig stopp pga skolearbeid, kjærlighet, venner og andre ting som tok opp tiden min. Har gitt helt opp å ta opp igjen tegningen… Tror ikke mine kunnskaper kan regnes som middelsmådig 6-åring en gang.. :S

  5. #5 by Sonja DaA on 22 oktober 2007 - 9:50 pm

    Nope, Miss Piggy, Du har her med noen å gjøre som en gang tegnet Den Hellige Ånd(en) som en munnspray – så det er ikke sikkert sybolikken har noen rot i ting som er viktige for meg.

  6. #6 by Miss Piggy on 24 oktober 2007 - 4:21 pm

    *hahaha* 😉

Legg igjen en kommentar

