Hvorfor jeg ikke er landbruksminister er over min fatteevne

Jeg tror kanskje jeg har løst den der sau/ulv problematikken. Jeg har tidvis vært sauebonde selv, og det er ingen spøk, samtidig som jeg ikke egentlig er for å utrydde en hel dyreart, bare sånn fordi den trøbler det til litt, så som i de fleste debatter så synes jeg at begge har litt rett. Derfor har jeg holdt kjeft til nå, fordi «jeg er litt enig med alle, jeg» ikke er noen mening å slite ut stemmebåndene på. Men så, fikk jeg høre om dette. Høner blir kastet, fordi vi ikke vil spise dem.

Min første innskytelse var; hvorfor ikke slå to fluer i en smekk? Så vidt jeg har skjønt har vi sånn noenlunde kontroll på hvor ulven befinner seg, og bøndene vet jaffal hvor de slipper ut sauene sine fra, så da er det bare å sende ut de pensjonerte hønene i et område midt i mellom der, opprette et hønsebelte, så og si, og la naturen gå sin gang. Ulvene er neppe like kresne som vi som spiser med kniv og gaffel – ulvene har alltid vært litt udannete sånn, og når Per Ulv, Vidar Ulv og Jostein Ulv er ute og skal ha seg et saftig lammelår, og de kommer over en høne eller fem på veien, så er jeg rimelig sikker på at de vil tenke «Greit nok, jeg kan ha høne til middag i dag» og kaster seg over overskuddshønene. Ulver har vanskelig for å konsentrere seg over lenger tid, har jeg lest.

Alle vinner. Bortsett fra kanskje høna. Men i det minste blir den ikke kastet, og det må jo være det kjipeste, så den vinner litt den også. Det er bare ikke sikkert den ser det selv. Dessuten har jo aldri høner vært særlig smarte, så det er ikke sikkert at den ville skjønt det om den hadde vunnet heller.

Nå må bare ulven se opp for reven. For vi vet jo at reven er en hønsetyv. Men det er et problem jeg skal løse en annen dag. Sliten nå.

  1. #1 by iversen on 26 oktober 2007 - 10:06 pm

    Herregud, kvinne. Og du jobber med betong? Landbruksdepartementet trenger deg!

  2. #2 by røverdatter on 27 oktober 2007 - 10:13 am

    Dette grenser til genialt! Glimrende!
    Jobber du med betong?

  3. #3 by Frøken Makeløs on 27 oktober 2007 - 2:43 pm

    Veldig bra, og sånn en godfølelse det er når man løser store problemer! Eneste jeg lurer på er om ikke dette egentlig er en midlertidig løsning – for hva gjør man når alle hønene er spist opp? GÅr man i gang med geitekillingene da mon tro?

  4. #4 by Sonja DaA on 27 oktober 2007 - 4:58 pm

    Iversen: Jeg kom på at jeg har jo jobbet i landbruksbyråkratiet – det lå ikke for meg. Jeg tror jeg fortsetter med å være betongdame.

    røverdatter: Tusen takk – jeg har mine lyse øyeblikk. Og ja jeg jobber i betong. Santvel det er mye barskere enn stål?

    Frøken Makeløs: Vet du hva, jeg tror faktisk ikke det. For så lenge vi fortsetter med å spise egg, vil det avles fram høner til det, og når de blir for gamle til å verpe, ut i skogen med dem! Geitekillinger er uansett for smarte til å bli spist av ulv, de har den «Mommys home»-sangen å forsvare seg med.

  5. #5 by røverdatter on 28 oktober 2007 - 6:35 pm

    Det er da et kjent faktum at «mygg bit ikke på betong»!

  6. #6 by Undre on 28 oktober 2007 - 9:59 pm

    Kamikaze-høner!

    Genialt, Sonja! 😀

  7. #7 by Frøken Makeløs on 28 oktober 2007 - 11:37 pm

    Haha, mommy’s home! Glimrende argument, jeg bøyer meg.

  8. #8 by XmasB on 29 oktober 2007 - 12:12 pm

    Flott! Med skogen full av høns er nok sauen i det minste tryggere. Og ulven blir god og mett. Genialt forslag.

    Forøvrig heier jeg på ulven uansett.

  9. #9 by Sonja on 29 oktober 2007 - 1:43 pm

    røverdatter: Jeg tar det som et «ja»

    Undre: hi hi – ja, høner som mer eller mindre frivillig ofrer livet for å bevare både sau og ulv. de burde få en medalje

    Frøken Makeløs: Takk, jeg skammer meg ikke for å innrømme at jeg var ganske så fornøyd med meg selv da jeg tenkte det ut

    XmasB: Jeg heller nok mot å heie på sauen, mest fordi jeg tydeligvis tror på alle eventyrene jeg noensinne har hørt, og derfor er overbevist om at ulven er litt ond. Og transvestitt. Men det burde telle til hans fordel… ser du? Jeg er ikke i stand til å ta et standpunkt i noensomhelst diskusjon. Jeg kommer alltid på argumenter for begge sider.

  10. #10 by elin on 1 november 2007 - 12:21 pm

    Vel, det her er kanskje noe av det dummeste jeg har lest. Hvis du har tenkt å løse ulv/sau problemet med å slippe ut noen høns i skogen, da håper jeg du flirer selv av ironien. Problemet ligger ikke bare i at ulv tar bøndenes sauer, men heller den store missforståelsen bønder har med at de tror de eier naturen, og kan kontrollere den. Slipper man ut dyra sine i skogen, kan man ikke vente noe anna en at de er potensielle byttedyr for andre rovdyr. Noen høns kan ikke erstatte x-antall tusen sau. Ulver lever i flokk. De har sine bestemte territorier, som du sa, men det er ikke disse som er selve sauedrepeproblemet. Bøndene kan lett unngå å slippe sauene ut i ulvenes territorium (det er ikke mye forlangt, og likevel er det mange bønder som ikke gjør det). Men, streiferulvene, de som leter etter en ny flokk har ikke bestemte territorium, og kan lett forflytte store avstander på kort tid. Ergo, ulven vil sannsynligivs støte på en saueflokk, og da skjønner jo ikke den at her er det ikke lov til å få seg mat. Og igjen kommer mennesket med rifle for å drepe ulveflokken, som ikke har hatt noe med hva denne streiferulven gjorde (den er allerede bortevekk), bare fordi menneskets logikk sier «hvis en ulv drepte noen sau, så er det alle ulvers feil». jaha ja, mennesket fortjener ikke denne retten til å drepe villdyr som det passer dem. Bøndene må lære seg å passe på dyra sine bedre, ikke bare slippe dem ut i villmarka, og klage på at naturen er som den er. Det er ren og skjær idioti! Sauer trenger ikke å boltre seg i skogen, og menneskene har ingen rett til å kreve at et vilt dyr skal dø.. Inngjerda områder, som ikke er i tykkeste skogen, hvis da vi absolutt må drive med sauedrift her i norge. Alt det bøndene får i substidier (som er flere millioner) for all verdens grunner, koster norge såpass mye, at det ville lønnet seg å innføre nye, og bedre reformer, eller bare få kjøtt fra andre steder i verden (men igjen, i dagens klimaproblemer, er det best at det blir gjort om på reformene, slik at bøndene får finne skikkelige løsninger, og ikke bare det enkleste, siden de får penger uansett). Så, jeg håper du var ironisk, og ikke mente dette, for det gjør meg trist at et så viktig tema, blir diskutert seriøst på slike dårlige løsninger. Norsk vilt er viktig for norge, og for å bevare det norske økosystem, må vi skjerpe oss…

  11. #11 by iversen on 1 november 2007 - 4:22 pm

    Elin: Der satt du skapet på plass. Jævla Sonja, ass…

  12. #12 by Sonja on 1 november 2007 - 4:59 pm

    Hei Elin,

    wow

    For det første; jeg er ikke ironisk. Virkemidlet jeg bruker i denne teksten er ”humor”, det er et litt skummelt virkemiddel, da ikke alle har helt samme oppfatning om hva som er ”humor”, men hva som ikke er det, men jeg synes setninger av typen ” Dessuten har jo aldri høner vært særlig smarte” gir en pekepinn om at ”humor” er forsøkt brukt, jaffal.

    Jeg provoseres også litt av at du har valgt å kaste deg ut i debatten uten å sjekke artikkelen som det linkes til, og som er hovedtemaet i denne posten. Det er ikke snakk om ” Noen høns”, det er faktisk snakk om 4 millioner årlig, det burde være nok til å mette ulven.

    Jeg synes du har hengt deg vel opp i å ta sauebonden. Jeg prøver å finne alternative løsninger her. Jeg krever jo heller ikke at ulven skal dø (selv om – hvilken nytte har den egenlig? skal vi bevare alle dyrearter bare for det, liksom? Hva med flatlusen, den er i ferd med å dø ut nå, pga iherdig barbering av kjønnshår; bør vi kutte ned på barberingen, eller på annet vis prøve å verne flatlusen?)

    Når det gjelder bøndenes subsidier, så kan du like gjerne tenke at det er du som blir subsidiert, slik at du slipper å kjøpe melk for 50 kroner literen. For mange er det viktig å ha tilgang på norske matvarer i butikken, og så lenge vi ønsker det, så må det til en løsning som gjør disse til kjøpbare varer.

    Du må huske at Norge har vært en landbruksnasjon i hundrevis av år – dette er i ferd med å avvikles nå, men det vil ta tid. Og i mellomtiden koster det litt, slik alle omveltninger gjør. Og dessuten ”Hvis en sauebonde dreper noen ulv, så er det alle sauebønders feil”? Høres det kjent ut?

    All den tid stortinget ikke tar til seg mine smarte løsninger, så vil jeg oppfordre alle til å spise litt mer høne. Hvis alle spiste en høne i løpet av året, så ville vi sluppet å kaste dem.

    iversen: Dust

  13. #13 by elin on 9 november 2007 - 11:49 am

    jeg leste artikkelen. Jeg hadde jo et håp om at det enten viste 100 % ironi og spøk, eller at det kanskje lå noe i det. Men det viste seg jo å være like dumt som jeg trodde.
    Du skjønte vist ikke hva jeg mente med «håper du er ironisk».. Jeg håpet dette fordi hele ideen er så ugjennomførbar som det går ann.
    Nr. 1: hvordan har du tenkt å fordele 4 millioner høner (det som er tallet hvert år) utover en etårs-periode? man kan jo ikke slippe all høns ut, da dør de jo alle som en etter et par dager.

    Nr. 2: Hvordan har du tenkt å kontrollere at det er bare ulven som spiser denne hønsen? Du sikter jo til at det BARE er ulv som tar sau. Hva med alle de andre rovdyra?

    Nr. 3: Når du sier at alle skal spise en høns hvert år, for da vil det ikke bli drept så mange, hva skjer med selve hovedpoenget i denne bloggen med at ulven skal få disse?

    Ja, som sagt. Jeg ser ikke det smarte i dette forslaget.
    At du blander inn flatlus i denne debatten er et utrolig dårlig form for humor/hersketeknikk. Flatlus er på ingen måte på samme plan i «uttrydningstrua» som ulven. Og nei, ikke at den ER uttrydningstrua.. Men hvis du har lyst til å starte en «stopp intimbarbering, redd flatlusa!» vær så god.

    Du har forresten ikke sett selve poenget mitt i kommentaren min, noe som viser hvor seriøst du tar alt sammen (nok en gang). Jeg sa: mennesket vet ikke hvor all ulv er. Ja, de vet hvor flokkene har territorium, men nå er det da slik at det ikke bare er ulveflokker, men også streifeulver. Jeg anbefaler å lese innlegget mitt en gang til. Og, naturen har ikke utvikla seg slik at bønder kan slippe dyra sine ut i villmarka, og kreve at ingen andre dyr der ser på disse beitedyrene som potensielle byttedyr. Beklager, det er bare ikke så enkelt. Naturen i Norge har et biologisk mangfold, men den mnagfolden har store problemer, nettopp fordi mennesket slipper ut beitedyr som normalt ikke tilhører der, som ødelegger vegetasjon og mat for andre naturlige dyr. Og når da det dør noen sauer, så kommer mennesket med rifle og skal drepe det dyret de «vet» tok dyra sine. Nei, det er bøndene som sender dyra sine til en sikker død hvis de slipper dem i fjell og mark, uten NOEN form for beskyttelse.
    Og her kommer nok en spørsmål ang høneteorien din: Høner har aldri tilhørt norsk fauna. Høna har utvikla seg til et forsvarsløst dyr, som ikke kan fly, og er enkle byttedyr. Vil ikke et slik dyr ødelegge enda mer på den allerede stakkarslige faunaen i Norge?

    Bøndenes subsidier er og vil være noe tull. Jeg har mange bønder i min familie, ergo, jeg vet hva jeg snakker om. Dere sliter ikke med økonomien. Og at det har vært en del av landbrukskulturen var nå fordi vi ikke hadde bedre før. Norge er ikke et godt land å dyrke i, det er allmenkunnskap. Og bare for å tviholde på gammel tradisjon, så pøser staten ut med mange mange millioner. Istedenfor sykehus, skole, ungdom og eldre etc. Det gjør meg trist.

    «Hvis en sauebonde dreper noen ulv, så er det alle sauebøndenes feil?» Nei, det er jeg ikke enig i. Det er DE bøndene som er FOR dreping av ulv som har feil. Selvsagt finnes det oppvakte bønder som faktisk passer på dyra sine (wow, en helt ny sensasjon her i Norge). De får altfor lite dekke av media, og det er utrolig dumt, for hvis Norge absolutt skal ha bønder, så må de tilpasse seg. De kan ikke få alt på sølvfat, nei, de må komme med nye løsninger, passe på dyra sine og ikke ha samme fordommer som bønder flest har hatt siden middelalderen.

  14. #14 by elin on 9 november 2007 - 12:00 pm

    forresten:

    Ulver har vanskelig for å konsentrere seg over lenger tid, har jeg lest.

    … ja, jeg lo. Latterlige påstander når man ikke leser fakta fra gode kilder.. Herregud

  15. #15 by Sonja on 9 november 2007 - 4:39 pm

    Hei Elin,

    jeg tror jeg skylder deg en unnskyldning. Ja, dette er en tullepost i en tulleblogg, jeg trodde jeg gjorde det klart i forrige kommentar, men har tydeligvis ikke lykkes. Sikkert litt fordi jeg ble ganske beæret over at du hadde tatt deg tid til å skrive et såpass langt innlegg, at jeg syntes du fortjente et langt svar. Mitt mål med denne posten var tre ting:

    1. Få folk til å le
    2. Gjøre folk bevisst på at det faktisk kastes 4 millioner høns i året
    3. Antyde at det er mulig å finne alternative løsninger i sau-ulv-debatten, enn å enten utrydde ulven eller sauebonden.

    Jeg beundrer ditt engasjement, men anbefaler deg å bruke det på seriøse fora, der du faktisk kan utrette en forskjell. Og dessuten, les deg opp på hva ironi er. Det er ikke sånn at alt som blir sagt på tull er ironi.

    Men du har rett i en ting; jeg har strålende god økonomi. Jeg jobber som sivil ingeniør og vi tjener bra. Gården jeg jobbet på, derimot, er nedlagt, da det ikke var økonomisk forsvarlig å drive den.

    Og ja, det at ulver har dårlig konsentrasjon var noe jeg hadde diktet opp selv.

  16. #16 by Iversen on 9 november 2007 - 6:11 pm

    Dette er verdens beste kommentarfelt.

  17. #17 by elin on 10 november 2007 - 9:01 pm

    hmm, vel. godt å høre at du var ironisk, for det var ikke videre lett å skjønne.. du gjorde det ikek særlig klart. at du vil finne alternative løsninger er veldig bra, men igjen. jeg savner ekte engasjement.
    altfor få bryr seg.. men igjen, hva er det å forvente av mennesket. jeg håper vi dør ut, fortere jo bedre..

    jaja, uansett. lykke til videre med økonomien..
    videre håper jeg å støte på seriøse blogger. jeg kunne ikke bare la denne gå vekk, uten å redegjøre at det bare var tull

  18. #18 by Iversen on 10 november 2007 - 9:24 pm

    Ærlig talt, Elin. Det er altså ikke bloggerens ansvar å gjøre oppmerksom på at man forsøker seg på humor. Det er leserens ansvar å vite hva slags blogg man kommenterer i, og det skal ikke veldig mye til for å ferske at dette var humor. Stor humor.

  19. #19 by Sonja on 11 november 2007 - 11:54 am

    Elin: Ta deg en tur bortom Tordenbloggen, der presenteres en knippe blogger daglig for tiden, og du finner helt sikkert noen seriøse blandt dem! (jeg skal dessuten i ilden i dag, så du kan godt stemme på meg når du først er der)

    Iversen: Takk for oppbacking. Nå angrer jeg veldig på at jeg kallte deg en dust. Sorry, jeg tror ikke jeg mente det.

  20. #20 by tina on 11 november 2007 - 4:52 pm

    herregud, hvordan har jeg klart å ikke få med meg dette?
    elin skal ha for engasjement i alle fall…om ikke så mye annet!

    stå på sonja! 😉

  1. Iversen Revisited » Blog Archive » Meta: Kommentatorens ansvar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: