Overflødige ord

Da jeg ringte søsteren min forrige helg svarte hun med «Hei, vi har akkurat skutt en fugl!».  Jeg repliserte med «Oi, er dere på jakt?», noe hun bekreftet.  Det første som slo meg etter dette (og etter den sedvanlige milde forbauselsen over at begge søskene mine har funnet seg friluftskjærester, og nå befinner seg i skogen rett som det er, i stedet for foran tv’n som normale folk) var hvor utrolig unødvendig oppfølgingsspørsmålet mitt var.  I hvilken annen sammenheng, enn nettopp på jakt, kunne hun ha kommet opp i en situasjon hvor hun hadde sett seg nødt til å skyte en fugl?  Jeg har prøvd å tenke ut diverse scenarier, men de er alle for absurde til at jeg gidder å nevne dem, for de framstår alle som krampaktige forsøk på å være morsomme, heller enn reelle forklaringer for grunner til å skyte fugl.

I min familie er vi glade i en god sarkastisk spydighet, og det er mulig at det var post-knerte-highen som var det eneste som hindret søsteren min fra å svare noe sånt som «Nei, jeg har gått til krig mot fuglene»(hei, der fikk dere det krampaktige forsøket mitt på å være morsom likevel), etter et slikt selvfølgelig spørsmål, og jeg kunne lett funnet på å gjort det samme mot henne.  Men i det siste har jeg begynt å tenke litt på disse selvfølgeligheten vi lirer av oss, og hvordan de faktisk har litt for seg.  Med mitt «Oi, er dere på jakt?» bekrefter jeg at jeg vet litt om hva søsteren min driver med, og synes det er litt kult og rart (det lå i tonefallet, ikke i ordene i seg selv) og i det hele tatt, fikk brakt samtalen videre.

(Liten digresjon, for noen dager siden hadde jeg en kollega inne på kontoret mitt, og skulle sjekke noe for ham.  Mens han stod og ventet, og jeg lette etter informasjonen, følte han det sikkert som en trykkende stillhet, i allefall bestemte han seg for å si «Dagis.  Det er et kult ord.  Svensk for barnehage ‘jag er i dagis’, liksom», noe som jeg synes er den mest briljante smalltalken noensinne).

Og mens vi snakker om unødvendig bruk av ord; jeg skrev en epost, signerte den, og hev så på et «ps vet du hvorfor linken ikke funker?».  Hvorfor i alle dager gjorde jeg det?* ‘PS’ er latin for post scriptum, noe som  betyr etter-skrift.  Det ble brukt i gamle dager, dersom man kom på noe viktig etter at man hadde signert brevet, som man også måtte ha med.  Nå til dags, dersom man kommer på noe man skulle hatt med i eposten, etter man har signert den, så kan man jo bare flytte markøren til over signaturen og skrive det der.  Men likevel velger jeg å bruke «PS», og jeg tror jeg har flere med meg.  Det har lenge irritert meg, men jeg har nå slått meg til ro med noen ting bare kler bedre å stå i «PS», så jeg har avfunnet meg med det.  Men folk som skriver PS over signaturen, dem har jeg ingen forståelse for.

*det som kommer etter denne stjernen er ting som kommer fra hodet mitt, og som jeg ikke har sjekket om virkelig stemmer.  Det kan være at det ikke gjør det helt.  Men jeg er ganske sikker på at jeg er inne på noe, og hvis du vil sitere meg på det på et nachspiel og andre useriøse fora, tror jeg det skal gå helt greit, men ikke bruk meg til kilde i hovedoppgaven din eller noe (det siste der gjelder egentlig hele bloggen min generelt.  Ikke det at jeg tror at noen ville funnet på å bruke bloggen min som kilde i noe som helst seriøst vitenskapelig dokument, men man vet jo aldri)

  1. #1 by Miss Piggy on 5 november 2007 - 10:54 am

    *PS´er* er helt topp!!! Men de skal være etter signaturen.. 😉

  2. #2 by Sonja on 5 november 2007 - 8:02 pm

    Ja, det er det jeg også er kommet fram til, så får det heller være at de egentlig er blitt overflødige. Vi bruker dem som vi vil, vi!

Legg igjen en kommentar

