Eg vil him

Jeg har vært «hjemme» i helgen. De som kjenner meg vet at jeg ikke akkurat er raus på anførselstegnene, og det plager meg at jeg tenker på det som «hjemme», heller enn hjemme. Jeg har fortsatt nøkkel til huset, men det står tomt mesteparten av tiden, etter at stefaren min synes det var for vondt å bo der, og flyttet ned i huset han arvet av sine foreldre. Det er fullt møblert, men jeg må sjekke at stikkontakten til varmtvannstanken står i når jeg kommer, og selv om tannglasset med navnet mitt fortsatt står på badet, så er det ikke lenger en nyinnkjøpt tannkost stående i det til meg lenger. Det er faktisk ikke en gang tannkrem å oppdrive. Det er ikke mat i kjøleskapet, ikke ved til ovnen og alle klokkene står på sommertid. Det er fortsatt bilder av henne på veggen, men stablene av bøker som pleide å være over alt er borte. Jeg sover på det soverommet hun og stefaren min pleide å ha. Han lurte på om vi kunne bytte soverom etter at han fikk seg ny kjæreste, før han ga helt opp og flyttet ut. Det var for så vidt greit for meg. Jeg vet at i kommoden ved vinduet ligger dagbøkene hennes. Jeg vil ikke lese dem. Jeg vet hun var glad i meg, og jeg er ganske sikker på at der var tidspunkt hvor hun var skuffet over meg også. Gleden over å få bekreftet det jeg allerede vet, vil lett kunne overskygges av negativiteter jeg ikke visste om, og det tror jeg ikke jeg vil takle så bra. Trenger ikke gjøre ting vanskeligere enn de er. Dessuten står det «Fingrene av fatet» med store bokstaver over hele framsiden, så å ikke lese dem er egentlig ikke så vanskelig. Jeg liker at de er der,da. De er som en liten bit av henne. Som Svarthyllsaften jeg ser i butikken. Hun jobbet i saftfabrikken, og de visste ikke hva de skulle kalle saften som bestod av halvparten hyllebær og halvparten hylleblomst. Hyllebær og -blomstersaft var i alle fall uaktuelt. Det var hun som til slutt kom på navnet Svarthyllsaft. Hun var veldig smart. Hun er også i Løvebakken på NRK1. Jeg dro noe som jeg trodde ville være en intern referanse til meg selv rundt middagsbordet, men hun hadde sett den samme episoden, og brøt spontant ut i en imitasjon av en broks. Vi lo så vi mistet pusten, mens de andre ikke skjønte hva som foregikk.

– – –

Jeg liker leiligheten min fryktelig godt. Jeg liker at hvert rom har sin hovedfarge, og at det ikke er helt gjennomført. Jeg liker at den er min. Jeg liker balkongen. Jeg liker det digre badet med sminkebordet. Jeg liker at jeg han ha den akkurat så ryddig, eller uryddig, som jeg vil. Men den er ikke et hjem. Den er ikke en gang et «hjem».

Den er det stedet hvor jeg bor mens jeg venter på neste.

,

  1. #1 by Undre on 4 november 2007 - 8:22 pm

    *klem*

  2. #2 by kristin on 4 november 2007 - 8:22 pm

    Jeg gråter store (overraskende yndefulle) tårer mens jeg leser dette. Så deilig skrevet!

  3. #3 by Miss Piggy on 5 november 2007 - 10:51 am

    *knuseklem*

  4. #4 by Frøken Makeløs on 5 november 2007 - 7:59 pm

    Åh Sonja, dette var vakkert! Stor klem til deg!

  5. #5 by Sonja on 5 november 2007 - 8:07 pm

    Tusen takk for klemmer, Undre, Miss Piggy og Frøken Makeløs. De varmer, og det var hyggelige ting som skjedde da jeg var «hjemme» også.

    Kristin: Yndefulle tårer, du. Jeg håper de var av det gode, rensende slaget. Da kan jeg være fornøyd med meg selv, da.

  6. #6 by Esquil on 6 november 2007 - 2:15 am

    det gikk gjetord om denne.. skjønner hvorfor. fin post, nesten en ny side av deg.

  7. #7 by Sonja on 7 november 2007 - 12:03 am

    Det er ikke så ofte jeg bruker bloggen til sånt som dette, og er alltid litt usikker på om det passer inn, så takk for fin tilbakemelding Esquil.

Legg igjen en kommentar

