Egenreklame: Kommer snart på Sonjas ordentlige blogg

Mitt forhold til Haugesund:

Jeg vokste opp på et knøttlite sted utenfor Haugesund. To ganger har jeg bodd i selve byen. Ellers har jeg bodd en del rundtomkring, på steder hvor man ikke ante knøttehjemstedet mitt eksisterer, så jeg sa stort sett at jeg kom fra Haugesund. Det ble nesten så jeg trodde det selv også, etterhvert. Jeg liker byen, i så stor grad at jeg merker jeg er mer positivt innstilt til byer med sentum med rette veier og lang gågate, enn byer som ikke har det.

Mitt forhold til fotball:

Det var gøy på 90-tallet, da landslaget vant ting, og var med på store mesterskap, og jeg var aktiv løkkefotballspiller i barneårene, men jeg er helt klart under middels interessert. Tror jeg skjønner offsideregelen, men kanskje ikke helt vitsen med den. Utjevne den fordelen som lag med raske løpere har? Burde det da ikke være tilsvarende regler for lag som har spesielt mange driblesterke?

Mitt forhold til Fotballklubben Haugesund

Første gang jeg flyttet langt bort var høsten -96, da jeg dro til Trondheim for å studere. Dette var den høsten jeg begynte å like Vamp, Tre Busserulls og Månen. Dette var også den høsten FKH rykket opp i eliteserien. Jeg husker fortsatt da jeg stod i kø utenfor «Baja-to-tjug» (gullstjerne til den som gjetter hvilket utested dette er og hvorfor), og hele køen gratulerte meg med opprykk. Han ene var så begeistret at han tok meg med hjem og hadde sex med meg. Så takk FKH for den.

Mitt forhold til Cupfinalen:

Av en eller annen grunn tenker jeg bare på Rosenborg-Brann 1988. Jeg antar det var forrige gang jeg så en cupfinale, men på søndag har jeg tenkt å benke meg foran tv’n med øl og chips og se en cupfinale igjen. Etterpå skal jeg blogge om opplevelsen. Jeg tror det kan bli bra. (og ja, jeg vet at Esquil har gjort noe lignende før, men dette er cup. Og Haugesund. Og cup er cup, og Haugesund er Haugesund, så jeg tror jeg klarer å lage min egen vri på det hele)

  1. #1 by Skorpionkvinnen on 9 november 2007 - 2:29 pm

    Næimen, Sonja – eg e og fra Haugesund! Det va nå jysla løye! Me komme te å heia på retta laget på søndag, då, santvel!!
    Glede meg te å lesa Haugesunda-post i bloggen din.
    🙂

  2. #2 by Skorpionkvinnen on 9 november 2007 - 2:31 pm

    eh…Haugesunds-post skulle det være…

  3. #3 by Skorpionkvinnen on 9 november 2007 - 2:33 pm

    Men egentlig holder vi med Vard i min familie, altså…

  4. #4 by Sonja on 9 november 2007 - 4:42 pm

    Puh, eg trudde nesten du var blitt tatt av Robert Stoltenberg syken, som går i å snakka Haugesundsk med a’er på merkelige steder der det ikkje ska verr a’er. Men det blir ikkje ein Haugesundspost så møje som en foppall-post, trur eg.

  5. #5 by Miss Piggy on 9 november 2007 - 5:43 pm

    *thihi* Elsker dialekt!!!

    Og bare for å ha det sagt.. Ekte lidenskap har et navn 😉

  6. #6 by Skorpionkvinnen on 9 november 2007 - 6:29 pm

    Stoltenbergs forsøk på haugesund-dialekt var håpløs. Nå går folk rundt og tror det heter haugasund…sukk! (jeg tok bare feil av a og s tasten i sted)

  7. #7 by Frøken Makeløs on 9 november 2007 - 8:53 pm

    Jeg vet ikke hva FKH er men uttalelsen «Han ene var så begeistret at han tok meg med hjem og hadde sex med meg» var knisemorsomt. Hihi!

  8. #8 by Thomas on 10 november 2007 - 4:53 am

    Jeg innbiller meg at offside ikke er lov fordi at man ikke skal plassere elleve mann innenfor egen sekstenmeter.

  9. #9 by Sonja on 10 november 2007 - 2:19 pm

    Miss Piggy: Ja du er vel med på Brannbølgen, du.

    Skorpionkvinnen: Jeg vet, *riste på hodet*

    Frøken Makeløs: Sorry, jeg hater det selv når folk bruker forkortelser og bare går ut ifra at alle vet hva de betyr. Fotballklubben Haugesund, skal det være

    Thomas: Oi. Da har jeg kanskje ikke skjønt offsideregelen likevel. For sånn jeg har forstått det vil ikke det være å bryte den.

  10. #10 by iversen on 10 november 2007 - 8:12 pm

    Thomas er på jordet. Offside eksisterer for å gjøre fotball litt mer dynamisk, og for å forhindre at spissen bare fisker ved motstandernes mål. Jeg tror du kan offsideregelen, Sonja.

  11. #11 by kvitveis on 11 november 2007 - 2:16 pm

    Eg føler no at eg har utnytta seriegullet her i byen litt dårlig. Viss eg hadde feira, kanskje nokon hadde tatt meg med heim og hatt sex med meg? 🙂 hihi

  12. #12 by Sonja on 11 november 2007 - 4:38 pm

    iversen: Takk, du har overbevist meg, nå tror jeg også at jeg kan offsideregelen

    kvitveis: He he, det gjelder å vite hva man kan bruke fotballen til.

  13. #13 by Esquil on 11 november 2007 - 10:43 pm

    gjør krav på halv gullstjerne med tipset bajazzo. hvorfor vet jeg ikke. men godt å se at byen tok godt imot deg.

  14. #14 by Sonja on 12 november 2007 - 12:02 am

    Esquil, greia er at z-ene ser ut som to tall, altså Baja – to -tyve, eller Bajatotjug hvis man er fra innlandet et sted. Det var visst en venn av en venn som trodde det het det, og av en eller annen grunn synes jeg det er rasende morsomt.

  15. #15 by Thomas on 3 desember 2007 - 12:01 am

    Du kan nok offsideregelen, Sonja. Jeg skjønner ikke helt hva jeg mente sjøl, jeg kan ikke ha vært spesielt våken.

Legg igjen en kommentar

