Jente ser cupfinale: FK Haugesund vs noen gule

-2 min:  Dette er ikke helt som planlagt.  Jeg skulle sitte hjemme i sofaen, med øl og chips og se cupfinalen på widescreen tv’n min, mens jeg prøvde å komme med morsomme kommentarer til den (jeg har blitt gjort oppmerksom på at jeg bør si ifra når jeg prøver å være morsom.  Siden jeg ikke kan så mye om fotball, så kommer jeg nok til å dikte opp ting, og kanskje gjøre meg dummere enn jeg er, sånn i underholdningens navn)

men i stedet sitter jeg på jobb (er det noen som husker begynnelsen av setningen?), i ikke helt myke stoler, med en nesten kubisk Tv med dårlig lyd og maskinkakao.  Det har jeg igjen for å drive dank hele lørdagen, når jeg har lovet å få ferdig ting til mandag.  (Og nei, jeg skriver selvfølgelig ikke timer den tiden jeg ser på kamp, det er bare enklere å se den her, enn å dra hjem og se den og komme tilbake (man vet aldri hvem som leser))

3 min:  Kørner til de gule, mye kløning, men det går bra.

De gule skal danse jenka!  I forbindelse med et frispark stiller de seg opp på rekke og rad, løper forbi ballen en etter en, før siste mann bommer på mål.  Lurer på hva vitsen med det var.

Ny kørner til de gule, mer kløning av FKH, men selv om de gule er i offside (for jeg vet hva det er tenk!), uten at de blåses på (av?), blir det ikke noe mål.

Kørner igjen!  Hvis de hadde spilt med trikørnerstraffe, ville de fått straffen sin nå.  Tipper de gule er sure for at de ikke foreslo det før kampen!

FKH har Castro på laget.  Han får – ikke overraskende – mye tyn av kommentatorene.  Kommunistdiktatorer er ikke akkurat kjent for å være gode fotballspillere.

15 min:  Innser at jeg har glemt tidsangivelser på de forskjellige hendelsene.  Skal skjerpe meg der.

16 min:  Oooo.  Frispark til Haugesund.

17 min: Noen synger skjærende falskt.

18 min: Jeg imponerer meg selv med å tenke «fin finte» og «brassespark!».  Brasse har jeg alltid synes høres ut som en figur i Donald.  Brasse Bruck, liksom.

22 min:  De gule har en som heter Ocean på laget, kult.  *sett inn ordspillreferanse til Oceans 11 her*

23 min:  Haugesund er i sitt 3. angrep.  De blir bedre og bedre for hver gang.  Om 4-5 angrep blir det mål.  Helt sikkert.  Eller kanskje ikke. 

31 min:  Jeg liker Haugesundkeeperen.  Han er god.

37 min:  Reklamebannerne er animerte!

40 min:  Dommeren står i veien for ballen.  Er det lov?

43 min:  To spillere kringlet sammen.  Thi hi hi!

Pause:  Jeg er overraskende engasjert, og har ikke kjedet meg det minste.  Kanskje jeg skal bli fotballsupporter på heltid?

46 min:  Oi, jeg har gått glipp av 1 minutt.  Ekkelt å venne seg til å bli glad når fotballen går motsatt retning.

51 min:  Herregud, han haugesunderen springer fort!  Det må da være uhyre slitsomt

52 min:  Skulle ønske jeg hadde funnet Roberto Baggio t-skjorta mi.  Hadde planlagt å ha på meg den, shorts og en eller annen form for skjerf.  Har ikke FKH-skjerf, men et hvilket som helst annet ett.  Man bør ha sjerf når man ser på fotball.  I stedet er jeg ganske pent antrukket i grå bukse med press, rød genser med smågotisk mønster i svart hvitt og grått, og dristig valg av rosa strass i øredobbene til det røde.  Relativt bra til at ingen kommer til å se meg i dag.

56 min:  Dritt.  De gule får mål.  Nå er jeg sur.  Irriterer meg at de er så glade på tv’n.

59 min:  Åååå – dommeren heter Stabekk.  Teit å kalle opp dommeren etter et fotballag; særs forvirrende.

69 min:  Merker interessen daler litt.  Jeg er helt klart medgangssupporter.  Sitter og jobber litt vedsiden av tv-tittingen.

75 min:  Jeg skulle ønske de filmet mer av publikum.  Tror det er sykt med kjentfolk der.

79 min:  Åh!  Fabelaktig sjanse til FKH.  Desverre ikke noe mål.

81 min:  Jeg tror der var en sånn ting som jeg liker så godt.  Når noen skader seg uten at det blåses av, og det andre laget skyter ballen over sidelinjen, for at han skal komme seg på beina igjen, og så får ballen kastet tilbake av motstanderne etterpå.  I kretser hvor jeg vanker blir dette kallt Sonja-spill.

82 min:  Tvilstilfelle, om det bør være straffe eller ikke.  Indirekte straffe, sier nå jeg, skjønner ikke at det ikke har slått mer an.

89 min:  FØKK!  Occean skårer mål nummer to.  For litt siden tenkte jeg at det var like greit at det ikke ble uavgjort, for jeg har strengt tatt ikke tid til mer fotball i dag, så jeg lurer på om dette kanskje er min skyld.  Dritdårlig samvittighet.  Føkk, føkk, føkk!

93 min:  Kampen er over.  De gule vant 2-0.  FKH var flinke, og jeg kan gå tilbake til å blogge om sommerfugler, hvordan jeg kløner til livet mitt og pene menn. 

  1. #1 by iversen on 11 november 2007 - 4:59 pm

    Jeg er for indirekte straffespark!

  2. #2 by Esquil on 11 november 2007 - 5:50 pm

    bra reportasje 🙂

    greit med referat, for jeg kunne ikke se cupfinalen i år. det var en
    loose-loose-situasjon. hvis de gule vant, ville jeg blitt dårlig i magen, fordi kvalmen ivar huff ga oss på åttitallet kan aldri helt gå bort. men hvis FKH vant, ville rosenborg vært utslått av europacupen.

  3. #3 by Thomas on 11 november 2007 - 7:24 pm

    Det hadde vært veldig deilig hvis man kunne skrive timer for å se cupfinalen.

  4. #4 by kvitveis on 11 november 2007 - 10:17 pm

    Du ser fotball på nesten samme måte som meg. Festlig 🙂

  5. #5 by Frøken Makeløs on 11 november 2007 - 11:10 pm

    Yay, beste fotballreferatet jeg har sett noen gang. Nå skal jeg forte meg inn og Tordenstemme på deg før det er for sent!

  6. #6 by Sonja on 12 november 2007 - 12:00 am

    iversen: Du spiller jo litt fotball, gjør du ikke, du kan prøve å innføre det innenfra.

    Esquil: Glad for å være til hjelp. Men hvordan i alle dager kunne en FKH-seier slå RBK ut av europacupen?

    Thomas: Ja, det og surfe på nettet og spille kabal. Da ha hadde jeg vært lykkelig arbeidstaker, ja.

    kvitveis: Det er den eneste måten å se fotball på uten å kjede seg.

    Frøken Makeløs: oh yeah! Jeg tror jeg har trødd all min fotballkunnskap og synspunkter inn i det referatet, så det er nok det som viser igjen.

  7. #7 by Esquil on 12 november 2007 - 12:46 am

    vel. lett ubehagelig å ligge på et annet seriøsitetsnivå enn dere andre, men altså. hvis FKH hadde vunnet hadde de fått plass i uefa-cupen. men nå som LSK vant fikk de plassen. Siden LSK ble nummer 4 i serien hadde de allerede plass i noe som heter intertoto, som er kvalifisering til UEFA-cupen. Nå trenger de ikke den, så da går intertotoplassen til nr. 5 i serien. og det er roh seh boh

  8. #8 by Avil on 12 november 2007 - 1:01 am

    Og no er du tagga til det feitaste meme evver and evver. Fnis.

  9. #9 by Blogg, svette og tårer on 12 november 2007 - 1:13 am

    Tidenes kjipeste cupfinale 😦

  10. #10 by Lothiane on 12 november 2007 - 9:46 am

    Haha, bra referat. «De gule vant»… hehehe…

    Ettersom jeg ikke finnes fotballinteressert likte jeg dette referatet og alle tankene underveis.

    Jeg lærte en gang en sang om «de gule» (hvis det stemmer at det er LSK og det ser sånn ut på Esquils kommentar):

    «LSK er et tegneserielag, tegneserielag, tgneserielag.»

    Og så kan jeg ikke mer. Egentlig tror jeg den sangen kan brukes på hvilket som helst lag man ikke heier på.

  11. #11 by Sonja on 12 november 2007 - 5:11 pm

    Esquil: Jeg spurte jo, så jeg setter stor pris på at du tok deg tid til å forklare.

    Avil: Jeg gleder meg til å ta fatt.

    Blogg, svette og tårer: Var det en kjip finale? Jeg var veldig positivt overrasket over underholdningsverdien.

    Lothiane: Som sagt, jeg ble overraskende revet med. Hadde i utgangspunktet trodd det skulle bli mye mer utenomsnakk, men det ble jo så mye fotballgreier som måtte med.

  12. #12 by Esquil on 12 november 2007 - 5:23 pm

    jeg kan også en sang om de gule. melodi cheerio.

    lillestrøm lillestrøm bye bye
    lillestrøm it’s to late to try
    når du våkne opp i morra
    så e du nummer to
    rosenborg e bæst i norge no
    ååje
    rosenborg
    e bæst i norge
    no

  13. #13 by Skorpionkvinnen on 12 november 2007 - 7:00 pm

    Sonja, det var et supert fotballkampreferat. Jeg minnet meg selv på, utover i kampen altså, at det jo egentlig er Vard jeg holder med, da ble det liksom ikke fullt så trist…
    Alle jeg har snakket med synes det var sørgelig at FKH tapte, til og med Oslo-folka jeg var i selskap sammen med i går.

  14. #14 by Sonja on 12 november 2007 - 10:04 pm

    Esquil: Yeah! Synging i kommentarfeltet.

    Skorpionekvinnen: JEg har hatt litt av de samme erfaringene. Men har en mistanke om at folk egentlig synes det er sørgelig at de gule vant.

  15. #15 by Sukkerspinnengelen on 13 november 2007 - 12:23 pm

    «Herregud, han haugesunderen springer fort! Det må da være uhyre slitsomt.» Noe liknende er det mest positive jeg noengang har fått ut av en fotballkamp. Jeg er imponert over at du lot deg underholde gjennom nesten hele kampen. Sjøl har jeg fotballdysleksi.

  16. #16 by Sonja on 14 november 2007 - 12:06 pm

    Sukkerspinnengelen: Fotball er faktisk litt moro, hvis man heier på den ene laget, og hvis dette laget da vinner/gjør det bra. Jeg vet. Jeg er ganske overrasket selv også.

  17. #17 by Blogg, svette og tårer on 16 november 2007 - 12:12 am

    Da anbefaler jeg deg å se mer fotball, Sonja. Vi har noen lag i Norge som faktisk KAN spille fotball, i motsetning til haugesund og lillestrøm 😉

  18. #18 by Sonja on 17 november 2007 - 12:19 pm

    Oi, jeg kjente faktisk at jeg ble litt fornærmet der på Haugesunds vegne. Jeg er mer engasjert enn jeg tror. (men det stakk ikke så dypt, altså)

Legg igjen en kommentar

