Gull, sølv og bronse – hvor kommer det fra?

Jeg lurer på hvorfor det har seg sånn at man vinner nettopp gull, sølv og bronse, når man kommer henholdsvis første, andre og tredje plass.  Jeg mener, gull kan jeg forstå – det er jo det kuleste vi har, bortsett fra platina, men det blir vist giftig om man former det i rundinger (noe som er en ulempe om man skal ha runde medaljer, noe man jo ofte har), og dessuten skinner det så fint.  Sistnevnte kan ikke ha hatt noe å si, for sølv er jo mye finere, og det får man jo ikke før man er på andreplass.  

Utseende av metallet kan altså ikke ha spilt inn så hardt, bortsett fra at bronsen helt klart er den styggeste av dem, og det er jo dessuten en legering, noe som får meg til å undre: hvorfor bronse?  Hvorfor ikke messing eller stål?  Eller, kall meg gjerne kreisi, men hvorfor ikke gå for et tredje grunnstoff som tinn eller kobber. Det ville i det minste gitt litt mening.  Eller er det kanskje sånn at 3.plassen ble sett på som såpass mye dårligere enn 1. og 2., at den ikke fortjente noe grunnstoff?   

Jeg har prøvd meg på litt lett googling, uten at det har hjulpet, for jeg får opp så sinnssykt med sportssider, og det irriterer meg, og så har jeg spurt de jeg jobber sammen med, men de skjønte ikke hva det var for en ting å lure på, og ville heller snakke om Jakten på Kjærligheten (Jeg liker kollegaene mine svært godt, men av og til lurer jeg på hva som feiler dem siden de alltid vil snakke om Jakten på kjærligheten, når jeg har så mye mer interessante problemstillinger å komme med – det er ikke første gang det har skjedd, for å si det sånn) – og når jeg har prøvd Internettet og Jobben, så ser jeg ingen annen utvei enn å… vel, prøve internettet igjen.  Denne gangen gjennom bloggen min. 

Er det noen som vet dette?  Hva som er greia her?  Hvem som kom på det, og hvorfor det ble sånn?  Jeg mistenker at grekerne har en finger med i spillet (eller kanskje kineserne.  De var først ute med stort sett alt.  Lite quiztips der: Når spørsmålet er «Hvem var de første som *****?» (stjernene sensurerer ikke noe skittent altså, men skal symbolisere en hvilken som helst slutt på spørsmålet) så er svaret 8 av 10 ganger Kineserne.  Den 9. gangen er det Egypterne.  Og den siste gangen er fordelt på de øvrige nasjonalitetene.) eller danskene.  Eller kanskje ikke danskene, det var bare en teori jeg jobbet ut ifra for å få en mer interessant innfallsvinkel til spørsmålet men som jeg måtte gå bort ifra, da den ikke førte noe steds, og jeg innså at det å gjøre narr av at man ikke kan forstå hva danskene sier er blitt gjort så mange ganger før, at det kanskje ikke var vits i å gjøre det igjen.  Så jeg har ekskludert danskene på egenhånd.  Selv om du ikke vet akkurat svaret, så ville jeg vært takknemlig på hvordan jeg kan finne ut av dette her, uten å måtte lese så alt for mye om sport.  Takk.

,

  1. #1 by Sukkerspinnengelen on 27 november 2007 - 9:29 pm

    Competition medals

    A medal on a ribbon designed to be worn around the winner’s neck.Medals have historically been given as prizes in various types of competitive activities, especially athletics.

    Traditionally, medals are made of the following metals:

    Gold (or another yellow metal, e.g. brass)
    Silver (or another grey metal, e.g. steel)
    Bronze
    These metals designate the first three Ages of Man in Greek mythology: the Golden Age, when men lived among the gods; the Silver age, where youth lasted a hundred years; and the Bronze Age, the era of heroes. (The current age is called the Iron Age.) Note that the metals are progressively more prone to corrosion.

    This standard was adopted at the 1904 Summer Olympics. At the 1896 event, silver was awarded to winners and bronze to runners-up, while at 1900 other prizes were given, not medals.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Medal

  2. #2 by Sukkerspinnengelen on 27 november 2007 - 9:32 pm

    Og skal vi tru det handler om bronse, som er en kobberlegering, siden kobber er for mykt alene? Det gir i allfall 3 ulike farger 🙂

    Veldig interessant spørsmål, Sonja!

  3. #3 by Sonja on 27 november 2007 - 10:33 pm

    Wow, sukkerspinnengelen, tusen takk. Skulle ønske jeg kunne skylde på at jeg ikke kom på å søke på engelsk, men faktum er at jeg ikke kom på å søke på «medalje» en gang. Gremmes litt nå. Men er mest glad fordi jeg fikk vite. Jeg er jammen meg glad for at du leser bloggen min!

  4. #4 by virrvarr on 28 november 2007 - 3:36 am

    Wikipedia. Selvfølgelig.

    Ellers- jeg skjønner godt at du grubler på sånt.
    Det setter seg fast i hjernen.

    En gang måtte en venninne og jeg saumfare hele UiO-biblioteket for å finne en god oversettelse på «Nå skal det bli andre boller».

    De store spørsmålene blir eid av de små any day.

  5. #5 by Thomas on 28 november 2007 - 5:21 am

    virrvarr: Hva er en god oversettelse av «Nå skal det bli andre boller»?

  6. #6 by Sonja on 28 november 2007 - 1:48 pm

    Etter å ha tvangsforet kollegaene mine med svaret til Sukkerspinnengelen, så prøvde jeg å dra i gang en diskusjon rundt hva som ville gjøre en bra oversettelse av «nå blir det andre boller». Dette ble mildt sagt ignorert, og de gikk over i en diskusjon om global oppvarming og andre uvesentligheter. Så her trenger vi deg igjen, Virrvarr. Jeg spør som Thomas: Hva er en god oversettelse av “Nå skal det bli andre boller”?

  7. #7 by virrvarr on 28 november 2007 - 3:20 pm

    Det var vanskelig å finne ut.
    Etter å ha slått opp i ordspråk-ordbøker (ja, de finnes) og fremdeles ikke funnet noe, tydde jeg til drastiske virkemidler.

    Jeg ringte min britiske svigerfar, som ble veldig stum. Han lovte å ringe tilbake og vi ventet som tente lys. En vaskeekte engelskmann måtte vel kunne hjelpe oss.

    Da han til slutt ringte tilbake, fikk vi vite at heller ikke han hadde funnet noe tilfredstillende svar, og hadde ringt sin mor.

    Den pene, gamle damen hadde visst råd og svarte øyeblikkelig:

    Then we will have another kettle of fish.

    Altså- Da vil vi ha en annen kjele med fisk.

    Syke saker?

  8. #8 by Thomas on 28 november 2007 - 5:04 pm

    Hmmm… hva med frasen different ballgame? Jeg må huske å ikke bli oversetter når jeg blir stor.

  9. #9 by virrvarr on 28 november 2007 - 5:40 pm

    Ordspråk er herk. En venn av meg er egentlig fra filipinene og har engelsk som første språk, men er flytende i norsk. Utenom ordspråk.

    Han trodde at «Å kjenne lusa på gangen» virkerlig dreide seg om en lus på gangen. Altså i entréen.

    På samme måte trodde han «smaken er som baken» handlet om å bake kake.

    Different ballgame har jeg ingen god oversettelse på. Hm.

  10. #10 by Sonja on 28 november 2007 - 9:16 pm

    He he -en venninne av meg, fullstendig norsk, er overbevist om at «Du skal ikke skue hunden på hårene» betyr at du ikke skal klappe hunden mothårs «Skubbe hårene på hunden», altså. Jeg klarte ikke å overbevise henne om at det ikke er sånn, og for alt jeg vet tror hun det fortsatt.

  11. #11 by Lothiane on 30 november 2007 - 12:56 am

    Nå lærte jeg noe… og det liker jeg. Og så vil jeg si at jeg synes det høres mye mer interessant ut å spise lunsj med deg enn med kollegene dine. 🙂

  12. #12 by Sonja DaA on 30 november 2007 - 3:08 pm

    He he. Kollegaene mine er kule, de. Stort sett har vi artige diskusjoner, det er bare jeg som er litt misfornøyd med at de litt for skjeldent dreier seg om meg.

Legg igjen en kommentar

