Ikke for å bekrefte de fordommene du måtte ha mot kvinner og bil altså, men…

September: Høyre frontlykt på bilen min slutter å virke. Jeg tenker at den kan jeg fikse når jeg har EU-kontroll i oktober.

Oktober: EU-kontrollen påpeker at høyre frontlykt ikke virker, men fikser den ikke. Jeg antar det er grunnen til at de kaller det EU-kontroll og ikke EU-fiks.

November uke 1: Finner bruksanvisningen til bilen min. Popper opp det der lokket frampå der, og prøver å ta ut lyspære. Skjønner ikke det som står i bruksanvisningen og får det ikke til.

November uke 2: Gjentatte forsøk på å kjøpe ny lyspære på bensinstasjon mislykkes. Først må de vite merket på bilen, så må de vite merket til pæra, og hver gang har jeg med meg mer informasjon inn, uten at det hjelper. Når jeg til slutt tropper opp med vognkort, førerkort, bruksanvisning, fødselsattest og karakterboken fra ungdomsskolen, får jeg beskjed om at jeg bare bør skru ut den pæra jeg har, og ta med den, slik at de ser hvordan den ser ut, og bare kan gi meg en lik.

November uke 3: Prøver å ta ut lyspære. Skjønner fortsatt ikke bruksanvisning, og får det ikke til.

November uke 4: Kjører til bensinstasjon, spretter opp lokket, og driter i å lese bruksanvisningen, bare gir meg til å dra i de delene som er merket med piler på bildene. Ting løsner, jeg får ut pæra! Inn på bensinstasjonen, og erklærer høylytt «Ha, jeg fikk ut pæra helt selv». For sent innser jeg at jeg er på en bensinstasjon, og at det sikkert kommer folk inn daglig som klarer å ta ut lyspærene på bilen sin selv. Det er ingen som virker videre imponerte.

Uansett, nå har jeg en pære, og å få en som ser akkurat likedan ut er et kakestykke. Ut igjen med pæra, setter den inn og skal feste den med en ståltråd som henger inne der. Den er akkurat litt for stram, og jeg svetter og styrer fælt med å få den inn i rett hull. Etter å ha kastet av meg skjerfet og anferdiget en fingerbeskyttelse av pæreinnpakningen, får jeg til slutt ståltråden på plass. Det går ikke et sekund, før jeg skjønner grunnen til at ståltråden var så vanskelig; det jeg tidligere i teksten har omtalt som «rett hull» viste seg å være «feil hull». Ja, ja, det kan skje den beste, men ståltråden er bøyd, så den er umulig å få ut igjen av feil hull. Inn på bensinstasjon for å låne knipetang, ut og bøye på ståltråden, til den er bein nok til å få den ut fra feil hull, og plassere den i rett hull. Siden den nå er så bøyd, holder den ikke pæra på plass lenger. Bøyer ståltråden litt mer, slik at den virker igjen, setter på gummihetta og skal plugge i strøm. Jeg har satt inn pæra 90 grader feil, av med gummihetta og ståltråden, snu pære, på med ståltråd og gummihette, og plugge i kontakten. E voilà! Bil med to fungerende lykter.

Svært skitten bil med to fungerende lykter, den må gjennom bilvasken. Tre ting jeg lærte der:

1. Om man er bitte litt klaustrofobisk, så er det ikke så lurt å bestemme seg for å sitte inne i bilen mens vasken pågår. Hekkan, det var dritskummelt.

2. Om man har glemt å slå inn speilene, så føler man seg litt som Indiana Jones, når man full fart ruller ned vinduet, slår inn speilet, ruller opp vinduet, hele tiden med et halvt øye på vannsprutetingen.

3. Om man glemmer å skru av antennen , så blir den ikke nødvendigvis knekt av i bilvasken, men bøyd i en rar fasong, slik at bilen nå mest av alt minner om en mentalt forstyrret Teletubby.

Likte du denne posten? Stem på meg i Tordenbloggen, da vel!

,

  1. #1 by Iversen on 30 november 2007 - 10:11 am

    Akkurat i det jeg ikke trodde du kunne bli morsommere…

  2. #2 by kristin on 30 november 2007 - 10:34 am

    Mentalforstyrret teletubby!

  3. #3 by Lothiane on 30 november 2007 - 11:45 am

    Åh så deilig å lese. Nå følte jeg meg innmari normal. 🙂 Den beste fordelen med å dele bil med en mann som er mer teknisk anlagt enn meg er at jeg slipper å gjøre sånne ting. Den økonomiske fordelen kommer på andre plass.

  4. #4 by emelie on 30 november 2007 - 11:53 am

    Du fikk (selvfølgelig) en stemme av meg 🙂

  5. #5 by Miss Piggy on 30 november 2007 - 12:07 pm

    Og der fikk jeg bekreftet min mistanke om at bil er en metaldings med 4 hjul og en motor… Så lenge den funker, så er det greit nok for meg. Hvis noe stopper å fungere, så er det alltid noen som kan fikse det 😉

    Men ære være deg, Sonja, for god innsats!!! 😀

  6. #6 by Sukkerspinnengelen on 30 november 2007 - 2:15 pm

    Minnet meg på at den ene frontlykta mi har gått. Og det pleier å være like enkelt å få fiksa det som du beskriver her. Utsette, utsette.

    Du har fått stemme i pollen, men som den feigingen jeg er fikk Undre stemme i kommentarfeltet. *Feighet er en livsstil*

  7. #7 by Sonja DaA on 30 november 2007 - 3:15 pm

    Iversen: Takk – så lenge ting fortsetter å være vanskelige, skal jeg fortsette med å kløne.

    Kristin: Nettopp! (og valgkampløfte bare for deg: hvis jeg går videre i Tordenbloggen, så blir det større skrift her)

    Lothiane: Av og til tror jeg det er det som er meningen med min eksistens: å få andre til å føle seg normale.

    emelie: Tusen takk!

    Miss Piggy: Jeg er altfor opptatt av å være selvstendig til å la noen andre fikse det for meg.

    Sukkerspinnengelen: Det er ganske mange som kjører med bare en frontlykt, har jeg lagt merke til, så det gjør nok ingenting om du drøyer den litt lenger.

  8. #8 by Skorpionkvinnen on 30 november 2007 - 11:02 pm

    Du får meg til å føle meg usedvanlig flink og kjapp, Sonja. Min venstre frontlykt var gått, det oppdaget jeg sist søndag. Mandag morgen kjørte jeg innom en bensinstasjon hvor jeg vet at det på dagtid pleier å jobbe folk som vet LITT mer om bil enn meg. Jeg åpnet lokket selv, så gikk jeg inn, smilte mitt søteste smil og spurte om mannen ville hjelpe meg. Det gjorde han, og vips hadde jeg to lysende frontlykter igjen. 🙂

  9. #9 by Sonja DaA on 1 desember 2007 - 11:55 am

    Skorpionkvinnen: He he he – sånn kan man også gjøre det.

  10. #10 by Lothiane on 1 desember 2007 - 9:51 pm

    Da synes jeg du gjør en god jobb med å følge meningen med livet ditt. 🙂
    Lurer på om jeg noensinne får orden på den hersens baklykta som slutta å virke etter at jeg rygga i en stolpe. Har skiftet pære ørten ganger, men det kommer jo vann inn i lykta hver gang det regner. Håpløst. Mennene jeg har rundt meg har prøvd det de kan, så det betyr vel at jeg må bytte hele lykta. Snøft.

  11. #11 by plosiv on 26 mai 2009 - 9:46 pm

    Jeg ler og jeg ler…du er et søtt geni, tror jeg!

  1. Bilen min, igjen « Sonjas ordentlige blogg
  2. Slowly pimping my ride III « Sonjas ordentlige blogg

Legg igjen en kommentar

