Hvordan bruke litermål

Nei, det blir ingen ti-post-serie, det var bare tull, men jeg tenkte jeg kan jo ett og annet om å bruke litermål, og når det tydeligvis finnes folk der ute som lurer på hvordan man håndterer dette husholdningsredskapet, så hvorfor skal jeg ikke veilede dem?  Så altså;

Hvordan bruke litermål – av Sonja, Dronninga av Alt

Ta frem litermålet, og sett det på en plan overflate. Hvis du ikke har en plan overflate, sett det på en skrå overflate. Hvis du ikke har noen overflater i det hele tatt, verken plane eller skrå (matlaging i verdensrommet for eksempel), hold litermålet i hånden.

Hell det du ønsker å bestemme mengden av i litermålet. Dersom det du skal måle er tørrvare, som mel, sukker eller fosforpulver, må du ikke presse det sammen, ei heller dunke litermålet mot underlaget, da det da vil komprimere seg, og du vil få plass til mer under den gjeldende målstreken, enn hva som er ment fra oppskriftsmakerens side.  Man kan bruke en spiseskje, og jevne ut overflaten, men forsiktig, sånn at man ikke trykker ned.  Dette er visst sykt viktig.  Med flytende varer er det enklere, da kan man bare helle på til man er på riktig nivå og stoppe der.

Dersom man har et skrått underlag, er det litt verre, da må man etter at man har fått en jevn overflate, lese av høyeste og laveste punkt, addere disse og dele på to. Det letteste er nok å finne en plan overflate.

Dersom man ikke har noen overflate i det hele tatt, er det viktig å holde litermålet i vater mens man gjennomfører prosedyren. Jeg ble i min første sommerjobb fortalt at jeg burde klarte å holde en 4 meter lang aluminiumsstang vertikalt i vater i brysthøyde, så å holde en et lite litermål slikt, burde være en lett sak.

Noen ekstra tips, hentet fra egne erfaringer:

Hvis du skal måle opp både tørt og vått (feks ris og vann), er det lurt å måle det tørre først, da det vil klistre seg til det våte litermålet om du gjør det omvendt (det vil si med mindre du vasker og tørker litermålet mellom hver gang du bruker det, men hvem gjør sånt?)

Dersom du har brukt litermålet i forbindelse med vaffelsteking, er det viktig å passe på at det ikke blir stående inntil vaffeljernet under steking, da dette vil smelte en bulk i litermålet. Dette har ikke noe å si for nøyaktigheten i målingene, men det ser ikke helt bra ut. Det samme gjelder når man miste det i gulvet. Hanken og tuten kan knekke av, så det anbefales ikke.

I morgen:  Slikkepott.  Eller, vel, Askepott.

, ,

  1. #1 by Randi on 3 desember 2007 - 2:35 am

    Kan du ikke oversette denne ypperlige forklaringen til engelsk – jeg blir sprø av at de fortsatt holder på med cup og Ounce (oz) og Pound (lb), og andre rare mål som ikke går opp i ti…..

  2. #2 by virrvarr on 3 desember 2007 - 12:38 pm

    Jeg stemmer for at du begynner å skrive pensum for skolen, Sonja 😀

  3. #3 by Sonja DaA on 3 desember 2007 - 1:19 pm

    Randi: Ja, de engelske målesystemene er helt håpløse. Er det ikke de som opererer med pinner med smør (sticks of butter) også?

    virrvarr: ulempen med mine «læretekster» er at hvis jeg ikke vet noe, så har jeg lett for bare å dikte opp noe for å få teksten videre (jeg har lite erfaring med feks matlaging i verdensrommet, men ikke si det til noen), og jeg tror det ugleses litt av den norske skole.

  4. #4 by Frøken Makeløs on 3 desember 2007 - 8:12 pm

    Haha! Helt fantastisk funnet på. You crack me up, girl! 🙂

  5. #5 by Sonja DaA on 4 desember 2007 - 2:44 pm

    Takk Frøken Makeløs. Jeg var litt usikker på om denne faktisk ble morsom, så det var en god tilbakemelding.

  6. #6 by Lothiane on 5 desember 2007 - 12:13 am

    Hahahaha! jeg ler meg fillete her.. takk! Du lyser opp en mørk dag. 🙂

    Ypperlig forklaring, den burde selv amerikanere forstå (hvis den hadde vært på engelsk altså). Skikkelig inn-med-teskjeer. Det med plan overflate er fint du understreker. Jeg har prøvd begge deler. Det funker absolutt best på plan overflate. Og det med å steke vafler… veldig viktig. Jeg har prøvd det også.

  7. #7 by Sonja DaA on 6 desember 2007 - 10:01 am

    Takk, Lothiane. Jeg tror kanskje jeg overfokuserte litt på dette med plan overflate i forhold til det at man ikke skal komprimere. Å ikke komprimere er litermålbrukerens første lov.

  1. Bare Thomas » Bestemorvafler
  2. Bestemorvafler | Thomas Misund

Legg igjen en kommentar

