Sjødyr

Det slo meg at marinbiologen i norsk språkråd ikke akkurat har lagt sjela si i jobben sin.  Jeg mener: sjøku, sjøhest, sjøpinnsvin, sjøløve og sjøelefant.  Hva med å gi de stakkars dyra litt mer unike navn, ikke bare kalle dem opp etter eksisterende dyr på landjorda?  Han må virkelig følt at han hadde dagen da han kom på «sel».

  1. #1 by Lothiane on 7 desember 2007 - 11:14 pm

    Ha-ha! Det har jeg aldri tenkt på før, men jaggu har du rett.

    En gang hadde vi en sjøhest hjemme hos oss. Den var så pen… Den var min favoritt blant alle dyrene i hakkebakke-akvariet. Dessverre døde den så altfor tidlig, men før det prøvde jeg å gi den et fint navn. Det var ikke så lett – men jeg fant nå ut hva den het på latin. (Det har jeg glemt – husker bare at det ikke egnet seg til å lage kallenavn av.)

    Husker faktisk ikke om stakkaren fikk noe navn, jeg… Men det hadde uansett ikke vært noe hjelp i å ringe språkrådet, for der eier de jo tydeligvis ikke særlig fantasi.

  2. #2 by iversen on 8 desember 2007 - 12:29 am

    Vi burde snu på det. Hva med at vi begynner å kalle kua for landsjøkua?

  3. #3 by Sukkerspinnengelen on 8 desember 2007 - 4:11 am

    Lothiane forteller om sjøhest, men jaggu er det ikke noe som heter sjøhest også!! En måkelignende fugl. Ornitologene er ikke det spøtt bedre.

  4. #4 by tina on 8 desember 2007 - 2:58 pm

    hahaha!
    du er festlig!

  5. #5 by Sonja DaA on 8 desember 2007 - 4:27 pm

    Lothiane: «En gang hadde vi en sjøhest hjemme hos oss.». Så fabelaktig, det høres nesten ut som om den bare stakk innom på besøk.

    iversen: Enten det, eller sjøkua for ku, og den vanlige kua for landku.

    Sukkerspinnengelen: Mener du at det er en fugl også som heter sjøhest? *riste oppgitt på hodet*

    tina: Takk, det er alt jeg prøver å være, baby!

  6. #6 by Sukkerspinnengelen on 8 desember 2007 - 5:57 pm

    Neida, jeg mener havhest. (Kom rett fra julebord i natt og måtte sitte og vente på at kvalmen ga seg. Nå skjønner jeg hvorfor fugleboka lå på sofaen i morges.)

  7. #7 by Esquil on 21 desember 2007 - 3:27 pm

    hehe fin post og fin kommentar fra ivers.

Legg igjen en kommentar

