Fytti fasan!

Jeg kom over fasan til 40 kroner pr stk i går og tenkte det var jammen meg billig, jeg tror jeg kjøper en (selv om, hva vet jeg – jeg har aldri sett fasan i butikken før, det er fullt mulig at dette er blodpris, men jeg må jo si at 40 kroner for en hel fugl høres rimelig ut), og så gjorde jeg det. Jeg aner jo ikke hva man serverer til fasan, så jeg rasket med meg noe som så fornuftig ut, og håpte på det beste. Da jeg kom hjem googlet jeg oppskrifter og fant egentlig ingenting som matchet ingrediensene (ja, jeg har lært meg å stave det nå!) mine, så da tenkte jeg at jeg lager jeg min egen oppskrift, og benytter anledningen til å få brukt opp en og annen matvare jeg har hatt liggende.

Oppskriften jeg lagde var som følger:

1 stk fasan
2 ss kryddersmør (hvis du ikke har kryddersmør kan du lage det selv ved å smelte vanlig smør og så krydre det litt)
3 små poteter (man kan sikkert bruke flere, men dette var så mange jeg gadd skrelle)
2 gulrøtter
1 løk
2 fedd hvitløk
1 stor sjampinjong
30 gram pepperoni (jeg ser for meg at bacon vel egentlig passer bedre her, men det var nå en gang pepperoni jeg hadde)
2 brødskiver
1 dl matfløte
2 ss madeira
salt og pepper

Kokkekamp!

Dette bildet får meg til å føle meg som en deltager i Kokkekamp.

(Jeg vurderte i fullt alvor å isteden for å vaske kjøkkenet før skrev denne posten, heller fotoshoppe bildene rene. Men så slo det meg at jeg kan jo ikke fotoshop. Kanskje et tips til Thomas og På teppet-serien hans)

Smelt kryddersmøret. Pense bunnen av en ildfast form. Skrell og skjær en potet i tynne skiver (gjerne med en ostehøvel) som legges i formen. Salte og pepre.

poteter

Over legger du hakket løk, gulrøtter, sjampinjonger, gulrøtter og brødterninger. Salte og pepre litt mer.

Et tips når man skal hakke opp løk:

del den i to,

skjær parallelle kutt nesten helt inn,

Det er ikke så lett å ta bilde og skjære løk samtidig, skal jeg si deg!

men sånn at den fortsatt henger sammen,

Løk2

før du snur den 90 grader og skjærer tvers over.

Små biter med løk, uten at det flyr veggimellom.

Vask fasanen. Innvendig også. Fyll fuglen opp med vann og le mens du ser vannet tyte ut av kulehullene på tegneserievis. Få litt dårlig samvittighet, da dette tross alt var en skapning i Guds frie natur som ofret livet for at du skal få middag. Gjenta. Plukk vekk evt fjær som måtte henge igjen, og utfør generell rensing.

Pensle fasanen med litt av kryddersmøret. Salte og pepre.

Penslet fasan i romantisk lys

Hell fløten og madeiraen oppi til resten av smøret. Salte og pepre. Rør godt, og hell over grønnsakene.

Alt for liten form

På innpakningen til fasanen står det at vilt ikke skal berøre de andre matvarene, men jeg skjønner ikke hvorfor, så det gir jeg balla i. Fasanen legges oppå grønnsakene.

Fasan på toppen

Så hiver du dette i ovnen og baker det på 200 grader i 30 minutter. Snu fasanen etter ca 20 minutter.

Skru så ned til 150 grader og la stå i 10 minutter til. Dekk over med folie om nødvendig.

Ferdig!

Det står forresten en advarsel om at man skal passe tennene for hagl når man spiser vilt utenpå pakken, noe som skremte vannet av meg, men det gikk helt fint.

Jeg skulle ønske jeg kunne legge opp sånn fint, slik at det så like bra ut som det smakte

Ting jeg ville gjort annerledes:

Bacon i stedet for pepperoni. Helt klart
Brukt en litt større form enn den minste paiforma i hus
Fuglen hadde sikkert kunne blitt bundet sammen
Loff istedet for grovt gresskarkjernebrød

Men for all del, dette ble overraskende godt. Anbefales om du finner en billig fasan i din butikk. Mat nok til 2 1/2 personer.

, ,

  1. #1 by emelie on 9 desember 2007 - 6:09 pm

    hihi, morsomt å lese 🙂

  2. #2 by Iversen on 9 desember 2007 - 8:59 pm

    Matlageblogging er det beste som finnes! Pioneer-Sonja.

  3. #3 by Sonja DaA on 10 desember 2007 - 4:50 pm

    emelie: Yeah! Takk.

    Iversen: Det viser seg å være morsomt også. Stay tuned for pizza med grønn ost senere i uken.

  4. #4 by glimtvis on 11 desember 2007 - 1:52 am

    en frydefull fasan

    bortsett fra at jeg synes det er skikkelig ufint av fasankokken å avsløre løk-kuttingens hemmeligheter!! Nå er det ingenting igjen for oss som enda levde på å imponere diverse gourmeter med enkle kokketriks!! 😉 hva smakte egentlig den fuglen?

  5. #5 by Sonja DaA on 11 desember 2007 - 9:58 am

    Glimtvis: He he, jeg tror ikke det er så mange som leser her, så vi er nok fortsatt en ekslusiv gjeng som kan dette. Fuglen var veldig smakfull. Det var mer smak i den enn både kylling og kalkun. Den hadde litt den ekle bismaken av gjødsel, som også elg har første dagen. Men da jeg varmet opp restene i går var den bismaken borte og det smakte bare veldig godt.

  6. #6 by Thorvald on 24 februar 2008 - 9:39 pm

    Venligst også fjern mitt navn og mail adresse. Takk.

  7. #7 by Sonja DaA on 24 februar 2008 - 10:20 pm

    Hei Thorvald. Jeg har fjernet de to foregående kommentarene dine, med navn og adresse, og redigert ned den siste til kun ditt fornavn. Google ol «husker» en del ting slik at denne bloggen vil kunne dukke opp ved nettsøk på navnet ditt. Det kan desverre ikke jeg gjøre noe med, men det forsvinner etterhvert. I mellomtiden kan det være lurt å ikke fylle inn fullt navn og epostadresse når du kommenterer her eller andre steder.

Legg igjen en kommentar

