Bilen min, igjen

Da jeg kjøpte bilen min for 5 år siden, var det ikke sånn at kjørelysene kom automatisk på da man startet bilen.  Man måtte skru dem på manuelt.  Og huske å skru dem av igjen etter at man var ferdig med å kjøre.  Det gikk ikke lang tid før jeg glemte dette, og tappet batteriet for strøm.  Jeg fikk låne startkabler, laget en diger lapp på rattet med ”husk lys” på, og lot det gå noen uker før jeg glemte å skru av lysene igjen.  Med påfølgende tomt batteri.  Jeg innså at sånn kunne jeg ikke fortsette, og tok henne med på verksted.  Der sa de at å koble sånt at lysene gikk av og på samtidig med motoren var kjempedyrt, og dessuten umulig, men jeg kunne få en sånn pipedings, som peip hvis jeg åpnet døra mens lysene var på.  Greit.  Bedre enn ingenting. 

Et år eller så senere, leverte jeg bilen inn til service, og ba dem fikse alt som var galt, inkludert en lyspære som var gått.  Da jeg fikk bilen tilbake, hadde jeg plutselig automatisk kjørelys.  Lysene skrudde seg på samtidig med at jeg startet bilen, og skrudde seg av igjen, når jeg stoppet den.  Jeg hadde selvfølgelig fortsatt den der helvetes pipegreia, så hver gang jeg åpnet døra mens motoren var i gang, ulte det som om vi skulle synke eller noe.  Jeg fikk fortalt at å avinstallere pipelyden var kjempedyrt, og dessuten umulig, men neste gang bilen kom hjem fra verksted var også pipelyden borte.

Etter at jeg skiftet lyspære selv, så har jeg ikke lenger automatisk kjørelys.  Det vil si parkeringslyset slår seg på samtidig med motoren, men skal jeg ha lys som man faktisk ser noe i, må jeg skru det på manuelt.  Og huske å skru dem av igjen etter at man var ferdig med å kjøre.

Nå er det vinter, og minusgrader om natta.  Jeg har fuktproblemer i bilen min.  Fukt + minusgrader = ting fryser fast.  Det er umulig å låse opp døra på sjåførsiden om morgenen.  På passasjersiden går det av en eller annen grunn.  Så jeg gjør det – setter bilen i fri (uten å kløtsje, er det dumt?), sjekker at håndbrekket er oppe, starter den, kjører viftene på fullt, og innen jeg er ferdig med å skrape rutene, er den såpass tint at jeg kan låse den opp fra innsiden.  Når jeg skal låse bilen igjen, er nøkkelen fortsatt ubrukelig, og også dette må gjøres vet hjelp av knotten.

Hvis jeg hadde hatt sånn fancy pollsystem som Iversen har, så ville jeg spurt dere:  Hva tror dere skjer først:  Jeg tapper bilen for batteri, eller jeg låser nøklene inne i den?  O.  Dette kommer til å bli en lang vinter.

  1. #1 by Miss Piggy on 12 desember 2007 - 12:11 pm

    Jeg frykter faktisk at du smeller døren igjen, oppdager at du har glemt å slå av lysene, for så å oppdage at nøkkelen fortsatt står i tenningen…

  2. #2 by cat. on 12 desember 2007 - 8:35 pm

    Miss Piggy hadde et godt svar.
    O, dette kunne vært skrevet av meg. Inntil nå. Ny bil. Jepp.

    Du har all min sympati. Et tips: Ha alltid låsspray tilgjengelig (jeg hadde min i veska til enhver tid).

    Ellers gjelder det å manipulere seg selv til å få bedre hukommelse. Jeg tror kanskje du skal be naboen ha startkabler godt synlige. 😆

  3. #3 by Guri on 13 desember 2007 - 10:20 am

    Huff då. Stakar. *fnis*

  4. #4 by Sonja DaA on 13 desember 2007 - 12:15 pm

    Miss Piggy: Å nei, den muligheten har jeg ikke tenkt på en gang!

    cat.: Gratulerer. Jeg vil også ha ny bil! (og låsesprayen er funnet fram. Den står på kjøkkenbenken, og venter på at jeg skal huske å putte den i veska.

    Guri: 🙂 Det har gått greit så langt, da

  5. #5 by Miss Piggy on 13 desember 2007 - 12:24 pm

    Da var det jo godt at jeg klarte å minne deg på den muligheten 😉

    Du får lage deg en liste;
    1. Husk å putte låsespray i vesken
    2. Husk å alltid ta nøkkelen ut av tenningen
    3. Husk å alltid sjekke at nøkkelen ikke står i tenningen før du trykker ned låsen og smeller igjen døren
    4. Husk at det alltid finnes en vakker mann hos Falken som kan redde en kvinne i nød 😉

  6. #6 by Sukkerspinnengelen on 13 desember 2007 - 11:27 pm

    Å ha bil om vinteren er et helvete. Punktum.

    Jeg trur det finnes en silikonspray som kan sprayes på listene hvis selve dørene er vanskelig å få opp. Slik at de ikke fryser igjen altså.

    Jeg hadde i tillegg til låsspray også lighter/fyrstikker for å varme nøkkelen på min forrige bil. Nå har jeg bipp.

    Jeg tar også bilen ut av gir uten å kløtsje før jeg har starta bilen. Det har jeg da alltid gjort.

    Miss Piggys punkt nr 4 er viktig. Ha medlemskap hos et redningsselskap!!

    Forøvrig stemmer jeg for innlåsing av nøkler. Det er jo så sabla lett..

Legg igjen en kommentar

