Grønn Pizza

Som lovet kommer nå bilde av pizza med grønn ost.

Grønn

Som dere kan se feiget jeg ut litt og hadde mozzarella på en del, tilfelle det skulle smake Bellmann (egentlig skulle halve pizzaen være dekket av mozzarella, men – Å! – rå mozzarella er så godt når man er sulten, så en god del av bitene nådde aldri så langt at de fikk fullført sin livssyklus og dekket en pizza), men det ble ytterst vellykket, selv om det kanskje ikke ser så bra ut.  Osten egnet seg faktisk bedre som gratineringsost enn som vanlig påleggsost.  Bortsett fra at den ble sykt varm (dette kan også ha vært tomatsausen), og jeg brant ganen* min skikkelig.  Vi snakker diger vannblemme opp bak tennene.  Føles det som, jaffal, jeg fikk aldri sett på den.  Jeg prøvde å fotografere den, men etter 3 bilder gikk kameraet tomt for batteri, og jeg satt igjen med to bilder med lys og skygge, og ett av nesa mi, tatt nedenfra.

*I Sogn og Fjordane kaller de ganen for «munnhimmelen».  Det er et av yndlingsordene mine.

, ,

  1. #1 by Undre on 14 desember 2007 - 11:13 pm

    Blir du veldig lei deg om jeg sier at den pizzaen ser ut som om den er «ferdigspydd»? 😕

    Men denne bloggposten fikk meg til å bestemme meg for at jeg skal lage meg pizza i morgen altså! 😀 *yummy*

  2. #2 by Undre on 14 desember 2007 - 11:14 pm

    Oh! Har du forresten sånn tilfeldigvis en oppskrift på en enkel (jeg kan ikke få sagt det tydelig nok: ENKEL) pizzadressing?

  3. #3 by Sonja DaA on 14 desember 2007 - 11:19 pm

    Ikke det minste, jeg er klar over den estetiske skavanker, og er ikke en gang sikker på at jeg ville smakt på den, om jeg ikke hadde laget den selv.

    Pizzadressing? Som du har på pizzaen etter at den er stekt? Jeg har funnet ut at om jeg skal ha sånt, så funker rett og slett lettrømme best. Det er jaffal enkelt.

  4. #4 by emelie on 14 desember 2007 - 11:51 pm

    Haha, alltid morsomt å lese om dine eventyr på kjøkkenet 😉

  5. #5 by Undre on 14 desember 2007 - 11:59 pm

    *fnis* Bra! Og det er ofte greit å ha vært med fra børjan på enkelte matretter. Hehe.

    Og bar lettrømme skal jammen meg testes. 😀

  6. #6 by Dorthe on 15 desember 2007 - 9:16 pm

    Den grønne osten så litt ut som most kiwi. Hvor i alle dager får du tak i en slik ost?

  7. #7 by liraj on 15 desember 2007 - 9:48 pm

    Her kaller vi gane helt simpelthen *himmelen*.

  8. #8 by Sonja DaA on 16 desember 2007 - 3:40 pm

    emelie: Takk! Matblogging er overraskende moro, så det skal jeg fortsette med.

    Undre: Og hva synes du?

    Dorthe: Jeg har kjøpt den på Helgøs. Det er en matvarekjede som holder til rundt Stavanger, for det meste tror jeg, hvor de har all mulig digge ferskvarer.

    liraj: Kult (men jeg liker faktisk munnhimmelen enda bedre). Og hvor er «her»?

  9. #9 by Undre on 16 desember 2007 - 5:56 pm

    Jeg testet, men jeg syns det ble litt for tamt. Men det har kanskje med at jeg vil at dressingen skal ha litt hvitløkssmak i alle fall til kyllingpizza. 🙂

  10. #10 by Miss Piggy on 17 desember 2007 - 8:35 am

    Kjære Sonja! Om du hadde invitert meg hjem på pizza og jeg hadde fastet en hel dag fordi jeg gledet meg, så tror jeg faktisk at jeg hadde takket nei til denne… Og unnskyldningen hadde vært at jeg under stormannshoppingen på vei til deg ble så sinnsykt sulten at jeg goflet i meg en BigMac meny….

    Men for all del; pizzaen var sikkert kjempegod!! Eller…??

  11. #11 by annetten on 18 desember 2007 - 12:36 am

    Jeg har samme osten hjemme, og kan meddele at den egner seg fortreffelig som gratinering på toppen av hjemmestekte burgere. Nom nom nom.

    (En enkel pizzadressing er forøvrig å presse en hvitløksbåt ned i ca et halvt rømmebeger, ha i litt av det man måtte ha for hånden av hakkede ferske urter (eller gi beng i urtene, det funker også), salte og pepre og la stå mens pizzaen steker seg ferdig. Voila!)

  12. #12 by Sonja DaA on 18 desember 2007 - 10:33 am

    Undre: Ja, det skjønner jeg. Sjekk ut annettens forslag – det ser veldig bra ut!

    Miss Piggy: Du kunne jo bare tatt av den delen med mozarella på?

    annetten: O! JEg brukte opp resten av osten på enda en pizza i går, men å bruke den som burgerost høres heller ikke dumt ut.

  13. #13 by Miss Piggy on 19 desember 2007 - 8:03 pm

    Ikke dumt, ikke dumt… 😉

  14. #14 by Undre on 19 desember 2007 - 8:13 pm

    Takk, Anetten. 🙂

Legg igjen en kommentar

