Kanelstjerner

Jeg er litt på matblogg-bølgen. Jeg får sånne diller av og til, men så går de over etter en stund, så lev med meg her.

I dag skal jeg bakeblogge. Mamma var fra Tyskland, og klarte aldri helt å venne seg til de «tørre, norske julekakene», og vi har alltid hatt saftige tyske, delvis bakt selv og delvis sendt fra Tyskland. Før pleide alltid bestefaren min å sende dem, etter han døde tok bestemoren min over og nå de siste årene har vi bestilt dem selv over nettet hos Lebkuchen Schmidt .

Det er i hovedsak tre sorter vi har laget selv: Schokolademuscheln, Buttergebäck (som muligens kan argumenteres er like tørre som de norske. Men de har glasur. Og dessuten er de bare bedre) og Zimtsterne. De to første har søsteren min allerede bakt, men hun hadde ikke noe lyst til å lage kanelstjernene, for de lagde hun i fjor og det var visst nok så mye arbeid. Så jeg tenkte jeg kunne prøve. Hos meg er det ikke så mye bakingen som er problemet (for jeg jukser når det blir vanskelig), som viljestyrken til ikke å spise opp kakene før jul.

Dersom du har lyst til å bake noe alternativt til de tradisjonelle syv, kommer fremgangsmåten her:

Oppskrift:
3 eggehviter
250 gram melis
250 gram mandler
2 toppete spiseskjeer kanel

Ingredienser

Eggehvitene piskes stive, og melisen has forsiktig i. Jeg antar det betyr den skal skjæres inn, men jeg synes ikke graden av luftighet på det ferdige produktet forsvarer alt arbeidet dette er, så jeg setter bare håndmikseren på laveste trinn, og heller melisen forsiktig i. Det stemmer. Jeg sikter den ikke en gang.

Så kvernes mandlene. Jeg har denne fabelaktige TV-shop (ja, TV-shop – jeg var arbeidsledig en stund der, og så mye på tv på nettene)-maskinen som knuser mandlene på 5 sekunder.

Før: Mandler

Etter 5 sekunder:5 sekunder senere

Den bråker som et trykkluftbor, men alle som noensinne har håndtert en manuell mandelkvern vet at det er verdt det.

Kanelen røres i med mandlene, og før det hele has i marengsmassen (det heter forresten «Eierschnee» – «eggesnø» direkte oversatt – på tysk. Supre ordet), tas noen spiseskjeer av denne eggesnøen til sides for pynting senere. Det er altså deler av eggehvitedosisen som skal spares til pyntingen, ikke mandel/kanelblandingen. Gah – dette avsnittet ble alt for klønete formulert, fordi jeg ville ha med det om eggesnøen! Se på bildene, så skjønner dere!

1. eierschnee

2. Laura Hall

Uansett, alt (selvfølgelig med unntak av den tilsidesatte lille porsjonene av eggesnø – som jeg virkelig synes vi har brukt nok tid på nå) blandes. Det skal sikkert skjæres dette også, men vær litt vil og gal, og bruk håndmikseren og spar tid!

Vi har nå mandelmasse som ikke akkurat er flytende, men definitivt ikke fast. Jeg tror «seig» er det som best beskriver konsistensen her, jeg har prøvd å illustrere med bilde,

gugge

og leter etter noe som det kan være naturlig å sammenligne seigheten med, det nærmeste jeg kommer er ferdig utspedd karbonadedeig. Og det er nå det blir komplisert. Denne seige massen skal nemlig kjevles ut(!) på et lag med sukker, og man skal stikke ut stjerner, som skal legges over på et stekebrett. WTF!? Dette må jo bare bli utrolig klissete og sølete og alt for mye arbeid, så det er her jeg tar kanelstjernene i en annen retning, og går for kanelkometer istedenfor. Man klasker altså mandelmassen utover stekebrettet, med litt avstand mellom seg.

Jeg tror ikke det er meningen man skal søle sånn...kometer med pynt

Etterpå har man litt av den tilsidesatte eggesnøen på toppen av hver komet, og det hele settes i ovnen. 150 grader i en halvtime viste seg å være passe, men jeg har sett oppskrifter som har sagt alt fra 90 til 250 grader.

Sånn ble de seende ut til slutt (de stjerneformete kakene i headeren min illustrerer hvordan de skulle ha sett ut).

Ferdige kometer

Oppbevares i luftett boks, gjerne med en appelsinbåt, for at kakene ikke skal bli tørre og harde.

,

  1. #1 by emelie on 19 desember 2007 - 4:30 pm

    Men det ser veldig godt ut, da! 🙂

  2. #2 by Miss Piggy on 19 desember 2007 - 7:56 pm

    Mmmm… Nå fikk jeg lyst på julekaker!!!

    Og du.. Kanskje deigen/røren hadde blitt fastere/seigere om du skar alt i??!!?? Men jeg forstår at du heller bruker mikseren 😉 Hadde jeg også gjort *hehe*

  3. #3 by Skorpionkvinnen on 20 desember 2007 - 12:00 am

    Lebkuchen fra Schmidt er jeg så heldig å få spise hver jul, jeg har venninne fra Tyskland og hun får selvfølgelig dette tilsendt hvert år. Supergodt.

  4. #4 by Sonja DaA on 20 desember 2007 - 1:01 pm

    emelie: takk, de smaker godt også, og det er jo det viktigste. Så får det heller være at de ikke er stjerneformede.

    Miss Piggy: Nå er du bare slem!

    Skorpionkvinnen: Tror du ikke det kom en pakke fra Lebkuchen Schmidt i posten i går? Overraskelse fra stefaren min, veldig hyggelig.

  5. #5 by Hanne on 20 desember 2007 - 2:41 pm

    Åh, nå ble jeg sulten. Eller søtsugen, da. Jeg tror jeg holder en knapp på tysk julebakst fremfor den norske.

  6. #6 by Miss Piggy on 20 desember 2007 - 7:24 pm

    Øhhh… Tror du gikk glipp av siste setningen, kjære… 😦

  7. #7 by kvitveis on 20 desember 2007 - 11:08 pm

    Du, eg meiner dette minner veldig om heimalaga pikekyss som me brukar å laga av og til, berre med mandlar og kanel i. Kva med å putta røra i eit kremmerhus med sånn fin ‘dutt’ frampå som gjer at alt vert sprøyta så fint og kontrollert utover. Då kan du laga mønster mens du sprutar ut røra?

  8. #8 by Sonja DaA on 21 desember 2007 - 12:21 pm

    Hanne: Yeah! Og nå er det jo så nærme jul, at julekakene begynner å bli fritt vilt.

    Miss Piggy: 😛

    kvitveis: Det der var jammen meg en god idè. Jeg tror jammen meg at jeg har en sånn sprøytepose også. Det skal jeg prøve til neste år.

  9. #9 by OJ on 28 desember 2007 - 9:10 pm

    Fint med tysk familie. Jeg har trykket innpå en stor mengde av svigermors Zimtsternen i jula, og de går de fleste norske julekaker en høy gang – kanskje med unntak av mandelflarn.

    Jeg har ikke spurt henne hvordan hun får til stjerneformen, men dersom jeg finner det ut, skal du få vite det aller først.

  10. #10 by Sonja DaA on 30 desember 2007 - 12:16 am

    Takk, OJ, det hadde jeg nok satt pris på. Men mistanken er at det rett og slett krever at man er en bedre husmor enn jeg gidder å være. Og jeg er ok med kanelkometer også.

  11. #11 by annetten on 30 desember 2007 - 10:51 am

    Jeg har laget sånne kanelstjerner, de er ordentlig gode, men min deig var adskillige hakk tørrere enn din. Jeg lurer på om det kan ha noe med malte mandler vs matmølle å gjøre? Uansett er det et skikkelig tral å kjevle dem ut, fordi deigen, selv om den er tørr, fester seg til alt og alle og dermed har man alt kjøret med dobbelt lag plastfolie etc. etc. Jeg synes din måte virker mye greiere.

Legg igjen en kommentar

