Hvilken dag er det i dag?

Det hender innimellom at jeg sitter på jobben en fredagsettermiddag og gleder meg til helg, og så går det plutselig opp for meg at det er jo ikke fredag, men torsdag, og av og til når man har langhelg, så får man søndagsfølelsen på lørdagen, men jeg vil ikke si at dette er et stort problem.  Det er litt verre med datoer, jeg kan rett som det er datere samtlige dokumenter jeg skriver i løpet av en arbeidsdag en dag fram eller tilbake i tid, likevel tror jeg at jeg har grei kontroll på hvilken dag og dato det er mesteparten av tiden.

Unntaket er romjulen.  Det er min påstand at det er klin umulig å huske hvilken dag og dato det er gjennom store deler av romjulen.  Til og med tredje dag jul går det enda sånn noenlunde, da kan man regne seg fram fra julaften, men etter 4. dag jul mister man tellingen og man havner dagløst, datoløst tomrom fram til nyttårsaften.  

Når jeg da i tillegg har ferie (Det rare her er at det at man mister dagene ikke nødvendigvis har noe med skole/jobbefri å gjøre.  Jeg har jobbet en romjul, og hadde ikke sjanse å holde styr på dagene, samtidig som jeg for eksempel i sommerferien – med sine tre uker sammenhengende fri- har rimelig grei kontroll på tiden.) og snur døgnet litt, og dessuten ikke har tv-programmer, lunch (da mener jeg ikke måltidet ”lunch”, men det faktum at jeg 5 av 7 dager i store deler av året får en pause klokken 1130) og andre faste ting som kommer til faste tider å forholde meg til så får man en liten luke der, en gang i året, som varer noen dager, der tiden ikke gjelder, og alt flyter, og man er kvalm for man har spist alt for mange julekaker, og det gjør ingenting, for ting man spiser mellom jul og nyttår er ikke så farlig (det er nemlig det man spiser mellom nyttår og jul man legger på seg av – ser du Grethe!  Jeg kan bruke slagordene dine mot deg), og der alle er glade og snille og gavmilde og overbærende.  Det er mulig jeg har fått en overdose Disney og andre juleeventyr, men jeg tror det er inni der et sted lykken gjemmer seg.

  1. #1 by XmasB on 28 desember 2007 - 3:04 pm

    Kan ikke hjelpe deg noe særlig med dato og dagtelling, men problemet med å lure på om det er fredag kan du trygt legge bak deg. Fredagssjekkeren ordner biffen. Den forteller fint lite om de andre 6 dagene, men på fredag kan du være sikker.

  2. #2 by Sonja DaA on 30 desember 2007 - 12:14 am

    Jeg digger den fredagssjekkeren sin, XmasB – kunne du laget en bærbarversjon, som jeg kan ha med meg til en hver tid, slik at jeg slipper å insistere på at det er fredag, når det feks er torsdag?

  3. #3 by XmasB on 2 januar 2008 - 9:02 am

    Hehe. Det hadde vært knall. Er ikke sikker på om behovet er så altfor stort hos folk flest, men jeg kunne laget en liten Java applikasjon til mobilen. Tar neppe lang tid.

  4. #4 by Sonja DaA on 2 januar 2008 - 3:51 pm

    Uæ! Ikke gjør det bare for min del, jeg tror ikke jeg har teknsik innsikt til å få noe sånt til å funke. Jeg tror bare jeg får lære meg å følge med i tiden, jeg som alle andre (dessuten sitter jeg jo foran pc’n mesteparten av tiden, da har jeg jo den supre nettsiden din tilgjengelig)

  5. #5 by XmasB on 3 januar 2008 - 10:09 am

    🙂

    Det er bra. Tid for å lage små programmer er mangelvare hos meg for tiden.

Legg igjen en kommentar

