Spådom om spinning

Jeg skal på spinning i dag.  Jeg har vært på spinning før en gang, det er mange år siden, og jeg hatet det, så jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg skal igjen.  Jeg mistenker at det har noe med nyttår å gjøre.  Jeg har egentlig bare grudd meg til dette her, for det kommer til å bli helt forferdelig (og med «forferdelig» mener jeg «forjævlig») helt til det gikk opp for meg at det i det minste burde komme en bra bloggpost ut av det.   En sånn der jeg med ujevne intervaller refererer hva jeg tenker.  Så da hadde jeg i det minste det å se fram til (!), helt til jeg skjønte at, dette er nok gjort før, og dessuten tror jeg faktisk jeg vet hvordan det kommer til å fortone seg.  Så, hvorfor vente til etterpå, når jeg kan skrive posten allerede nå?  Dersom jeg tar feil, kommer jeg med korrekte opplysninger i morgen, men hvis ikke kan dere anta at følgende foregår i min hjerne fra klokken 1900-2000 i kveld:

1900:  Rask skanning av rommet, om der er noen som kan tenkes å være i dårligere form enn meg, og som jeg muligens kan prøve å ha færre pauser enn.  Bestemmer meg for at Dame, 60, ser litt skral ut

1905:  Huhei, dette går jo som en vind.  Jeg er tydeligvis blitt i mye bedre form siden sist jeg spinnet.

1910:  Jeg hater dette.  Drittungt.  Og 50 minutter igjen

1915:  Jeg tok feil av Dame, 60, hun henger fortsatt med.  Jeg er sliten i hele kroppen.  45 minutter igjen.

1920:  Nå er jeg ikke bare sliten, jeg har vondt i anklene og skuldrene (eller andre obskure steder hvor man ikke skulle tro man fikk vondt når man syklet). 40 minutter igjen

1925:  Jeg er ikke sikker på at dette er verdt det.  Jeg tror bare jeg vil hjem og spise sjokolade.  35 minutter igjen.

1930:  Halvveis.  Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut dette her ½ time til.

1935:  Kanskje jeg kan fake en skade av noe slag.  Da kan jeg sikkert dra hjem.  Og dessuten spise sjokolade.  Går det an å falle av en spinningsykkel?  25 minutter igjen

1940:  JEG VIL DØ!  Jeg vil ikke mer.  Jeg hater dette.  Dame, 60, ser ut som om hun sykler søndagstur.  20 minutter igjen

1945:  Nå må vi da snart slutte med sånn nedtrapping.  15 minutter igjen (inkludert 5 minutter nedtrapping og 10 minutter utstrekking, så jeg er praktisk talt ferdig!)

1950:  HAT!!!!!!! (ikke nok oksygen i hjernen til å tenke i setninger.  Fra og med nå går det i ord og overdreven bruk av utropstegn)

1955:  !!!!!! (evnen å tenke i ord er også borte)

2000:  Ferdig!  Dette var egentlig ikke så ille, jeg tror jammen meg at jeg sier at jeg kommer neste uke også.

, ,

  1. #1 by HvaHunSa on 7 januar 2008 - 4:06 pm

    Grattis! Jeg er en ganmmel traver innen spinning, og kjenner igjen de tankene der på dårlige dager. Nå har jeg lært meg å fokusere på musikken, og takten, og ikke se på klokka. Da går det lettere. Men enkelte dager nytter ikke det heller, da bare slakker jeg på tempoet, og tenker at det blir bedre neste gang. Og det blir det som regel.

  2. #2 by tina on 7 januar 2008 - 6:45 pm

    hihi.
    du kan jo også gjøre som jeg gjorde (på trass) da hun overblide adhd instruktøren rope «Og nå kommer vi til en bratt bakke dere! Opp og stå»..Jeg gikk av sykkelen og trillet den.

    er jo det man gjør ellers.

  3. #3 by Miss Piggy on 7 januar 2008 - 7:17 pm

    Huff! Skal bli spennende å høre om dine «forventninger» stemte med posten.. Jeg for min del hang meg opp i den sjokoladen med en gang!!

    Og Tina; tipper instruktøren ble lang i masken da du gikk av for å «trille» sykkelen!!! Kanonbra!!! *hehe*

  4. #4 by Thomas on 7 januar 2008 - 7:23 pm

    Mine spinningerfaringer er at vinninga går opp i spinninga.

  5. #5 by Flopsy on 7 januar 2008 - 7:44 pm

    Utrolig hvor lurt man kan bli av de derre endorfinene. Men min erfaring er at vettet vender tilbake en stund etter treningsøkta, og som regel i godt tid før neste økt. Sånn at det går an å finne på en unnskyldning til neste time. Funker for meg 😉

  6. #6 by Sonja DaA on 7 januar 2008 - 9:11 pm

    Hvahunsa: Takk. Den kommentaren din gjorde jaffal at jeg gruet meg betydelig mindre til timen.

    tina! Du er min helt. Jeg tror jeg ville applaudert deg om jeg hadde vært der. (jeg har forresten fått enda en henvendelse fra noen som håper at du fortsetter å blogge snart. Bare sånn at du vet det: Vi savner deg!)

    MissPiggy: De gode nyhetene er at timen bare varte 45 minutter, og at jeg stort sett hadde så vondt i føttene at jeg ikke hadde anledning til å fokusere på at jeg ble sliten, hatet eller ville ha sjokolade. De dårlige nyhetene er altså dette med føttene. På utsiden av føttene faktisk (jmfr 1920 i posten her)Jeg hadde tårer i øynene av smerten det første kvarteret, så fant jeg ut at jeg kunne ta føttene ut av de stigbøylene, og trå med helene, og da ble det bedre. Men likevel. Tortyr!

    Thomas: 😀 Akkurat nå digger jeg deg litt!

    Flopsy: Akkurat nå er jeg bare så glad for at jeg ikke døde, at jeg er OK med at jeg må tilbake neste uke. Jeg har bestemt meg for å gi det to måneder. Hvis det ikke er bedre etter da, så får jeg finne meg en annen hobby.

  7. #7 by HvaHunSa on 7 januar 2008 - 10:30 pm

    Den letteste måten å gå lei på, er å legge seg over motivasjonsnivået sitt. Mange gyver løs som om det stod om livet, og plager seg selv i stedenfor å ha det litt alright, trening skal være _lystpreget_!

    Er du en mosjonist, så tren som en mosjonist, er mitt råd. Og det betyr at du holder deg unna de verste melkesyreseansene og spytting av blod.

  8. #8 by Thomas on 8 januar 2008 - 12:50 am

    Må si meg litt enig med HHS her, altså. Hvis man skal begynne å trene, ville jeg tro det var en stor fordel å begynne å trene på en måte man i utgangspunktet syntes var gøy. Sjøl har jeg aldri klart jogging og vekter, mens jeg trives med å danse salsa. Slik har det seg at jeg beveger meg nok sjøl om du aldri ser meg holde på med en treningsaktivitet jeg ikke liker.

  9. #9 by annetten on 8 januar 2008 - 1:33 am

    Jeg var på første trening på to år i dag, og nå føler jeg meg omtrent 100 år gammel. Rett etter trening var jeg 110 000 og kraftig senil, så i morgen er jeg nok i form igjen.

    Inntil jeg forsøker å gå ned trappa, that is.

  10. #10 by virrvarr on 8 januar 2008 - 2:19 am

    Haha- nå fikk jeg lyst til å prøve spinning. Tror det er masochisten i meg som vil ut.
    Men jeg liker kommandoer, jeg liker å «gi jernet» og jeg liker å lide litt. Jeg har det mye verre på aerobic når jeg aldri får takten, sparker sidemannen og alle blir sure. Stakkars Sonja, du må gjøre noe du synes er artig (c;

  11. #11 by Miss Piggy on 8 januar 2008 - 8:57 am

    Godt å høre at du i alle fall overlevde timen!! 😉 Selv leter jeg etter motivasjonen til å komme i gang med noe trening.. Men den har jeg lett etter leeeeeeenge!!! Har «lovet» meg selv at jeg skal begynne å trene når jeg er hjemme igjen om en mnd. SKAL ned minimum 5 kilo før sommeren. I følge Bailine instruktøren min skal jeg jo ned 10, 7 kilo… Et fælt mål å gå etter…

    Men jeg vet jo at jeg ville fått det så mye bedre med meg selv om jeg hadde klart det!!

    Stå på, Sonja!! Og ta gjerne et par trøtak for meg også
    😆

  12. #12 by frikke on 8 januar 2008 - 9:44 am

    Kun èn gang har jeg spinnet – det er nå 4 år siden.
    Jeg ble dratt med av noen venninner, og jeg skulle i allefall ikke være noe dårligere enn de – og jeg kjørte derfor med full motstand under hele oppvarmingen. Før timen begynte var jeg ødelagt.

    Alt mulig annet kan jeg trene – men den spinningsykkelen får du meg ikke på.
    *Brrrrr… Får frysninger bare jeg tenker på det*

    Men stolt av deg som tok tyren ved hornene!

  13. #13 by Sonja DaA on 8 januar 2008 - 10:05 am

    JEG HAR SÅ VONDT I KROPPEN!

    Med det ute av systemet: for et oppbyggelig kommentarfelt.

    HvaHunSa: Spinningen er nå 45 minutter en gang i uka – jeg føler nesten et lavere nivå enn det kan jeg ikke legge meg på (skal supplere litt med svømming og dansemattedansing, tenkte jeg)

    Thomas: Jeg er for så vidt enig med deg, men selv dansematta mi, som jeg liker vile blitt valgt bort for sofaaktiviteter, om jeg skulle gått for det jeg synes var mest gøy. Det jeg trenger nå er struktur og forpliktelser.

    annetten: Du er flink. Jeg har en slak oppoverbakke på vei til jobb, som jeg nesten ikke har tenkt på som en bakke, før i dag, da jeg altså hadde så vondt i lårene, at det var så vidt jeg kom meg opp bakken.

    virrvarr: Ja, det ER synd på meg. Men jeg likte musikken. Det er da noe.

    Miss Piggy: Jeg skal ned de samme 5 kiloene for 4. gang på litt over et år nå. Jeg tror man må bryte det ned i små biter. Skriv ned 5 ting du ønsker deg, og hver gang du har gått ned 2 kilo, så invilger du deg det (feks hudpleie, ny bukse, fargede kontaktlinser etc)

    frikke: takk. det virker som om spinning er den treningsformen der flest folk går på en smell første gangen. Litt rart det der. Heldigvis har jeg så mye latskap i kroppen at jeg ikke tar meg ut på den måten.

  14. #14 by annetten on 8 januar 2008 - 1:44 pm

    Trappene i dag var pur smerte, men like fordømt har jeg altså tenkt å utsette meg for samme svineri i morgen. Jeg trøster meg med at jeg var i MINST like dårlig form for omtrent fire år siden da jeg sist begynte å trene, og det tar faktisk ikke så fryktelig lang tid før det blir bedre.

    Er forøvrig veldig med deg på den gøy vs struktur-greia. Det finnes ikke trening som er «gøy» for meg. Det finnes mer eller mindre irriterende og plagsomme aktiviteter, som er mer eller mindre vanskelige å komme seg av gårde på. Det jeg gjør nå (høypuls-aerobics) er såpass effektivt at jeg føler det forsvarer tiden jeg bruker på det, og det gjør det litt greiere å motivere seg.

  15. #15 by Miss Piggy on 9 januar 2008 - 9:16 am

    Jeg har prøvd alle triks i boken for å klare å slanke meg, men det funker liksom aldri. Jeg har ikke nok selvdisiplin til å få gjort noe med det selv, men samtidig mister jeg lysten hvis jeg har noen som skal fortelle meg hva jeg skal gjøre…

    Men jeg skal altså snu på alt dette om litt over en mnd!! 😉 Og jeg har bestemt meg for å leve mye på vann og frukt på ferie. Prøve å leve fornuftig, rett og slett! Men det er ikke så lett med all den gode maten og alt det andre snadderet man omgir seg med til stadighet…

    Mentalt setter jeg deg som min mentor! Så du får være flink for oss begge mens jeg er borte, så får vi ta en oppsummering når jeg er tilbake 😉

  16. #16 by Sonja DaA on 9 januar 2008 - 9:43 pm

    annetten: Vi er veldig flinke, da. Og det er fordelen med å være i form: rask progresjon!

    Miss Piggy: Å hjelpes. Du ser meg som en slankementor, og Thomas tror jeg er skal ha meg i mente for å motiveres med studiene. Jeg har virkelig klart å fremstille meg selv som en bedre versjon av RL-Sonja i denne bloggen. Lykke til begge to!

  17. #17 by Miss Piggy on 10 januar 2008 - 12:55 pm

    *hehe* Jeg formelig ser skrekken i fjeset ditt i siste kommentaren ;)Men når vi andre ser at du klarer det, så er jo det en motivasjonsfaktor 😀

    Jeg var forresten på Bailine behandling igjen i dag. Har hatt 7 beh og ble målt i alle himmelretninger igjen i dag. Jeg har skrumpet totalt 25 cm mellom knærne og brystene, men det gjør bare utslag i – 200 gram på vekten… Men det er da en begynnelse 😉

  18. #18 by Thomas on 10 januar 2008 - 1:19 pm

    Når jeg tenker meg om kan det jo fort gå gærent når jeg til uka setter meg på lesesalen og tenker på blogginnlegg, men vi gir det en sjanse!

  1. Bare Thomas » Hvordan studere strukturert

Legg igjen en kommentar

