Fine repriser

Da jeg var ung(!) gikk det en helt fabelaktig serie på NRK på lørdagskvelden: Borgen Skole.  Jeg tror fortsatt det er en av de seriene jeg har likt best noensinne, da jeg så den.  Jeg ville leve i den verdenen.  Jeg ville være venner med Petter, Betty, Caroline, Wenche (som var skolelys i begynnelsen, men så begynte å bruke alt for mye svart eyeliner, og deretter gikk det bare nedover).  Nå har det seg sånn at NRK Super sender Borgen Skole i reprise på lørdags ettermiddagen sånn i halv-femtiden.  Jeg satte meg ned forrige lørdag, med penn og papir, klar for å se.  Og latterliggjøre.  Og le….av.  Men – o store overraskelse – jeg ble så engasjert at jeg glemte hele misjonen min.  For her snakker vi dramatisk drama, komisk komedie, og Ingrid Espelid Hovig-cameo.  Skuespillet er riktig nok ikke det beste jeg har sett, og heller ikke det nestbeste, men jeg klandrer som vanlig norske manusforfattere litt der, som ikke makter skrive dialog som faktisk høres ut sånn som folk snakker.  Dessuten reagerte jeg på Frank – 13 åringen som drikker seg full alene i parken, møter opp på festen, driter seg ut for alle, og så beleilig nok bestemmer seg for å gå og legge seg.  Jeg mener, når man først dritings-erklærer kjærlighet til sin utkårede, så fortsetter man gjerne med å øse ut av seg dumme uttalelser resten av festen også.  Men det er kanskje bare meg. 

Nå fikk jeg forresten en strålende idè til en dramaserie:  «Borgen Skole – 20 år etter», hvordan det er gått med dem etter at de ble voksne.  Giftet Petter og Betty seg?  Hva med Caroline og Pål?  Har Wenche lært seg å moderere sminken, og dermed også fått orden på livet sitt?

Den andre fine reprisen jeg vil skrive litt om, går på radio.  NRK Gull.  Jeg tror man har DAB-radio for å få det inn, og jeg har samme forholdet til DAB-radioer, som bestemødre hadde til microbølgeovner tidlig på nitti-tallet; ikke det at jeg har prøvd å tørke en katt i en DAB-radio, men jeg er likevel skeptisk til hele greia.  Heldigvis kan man også få inn NRK Gull via nettradio, og jeg liker nettet, så det går greit.  Altså – fredager 15.00-17.00 sendes Irma 1000 i reprise på NRK Gull.  Dette er et rasende festlig program med Kari Slaatsveen og Barbara Jahn, og jeg er ganske sikker på at han fyren fra Korttidsminneforeningen som de har med av og til er han samme som Jarle i Åpen Post.  Uansett:  super radio!  Løp og lytt!

,

  1. #1 by Strekker on 7 februar 2008 - 3:40 pm

    Jeg iler!

  2. #2 by tina on 7 februar 2008 - 6:28 pm

    irma 1000 er helt genialt. spsielt lege-roman-serien Aorta. Med Hege-Lege i hovedrollen.

  3. #3 by Flopsy on 8 februar 2008 - 12:07 am

    Ah, Borgen skole var toppen av lykke, takk for tipset! Men de kunne godt spart seg Kari Svendsen, synes jeg. Hun burde nok ha holdt seg til banjoen i stedet.

  4. #4 by Sonja DaA on 8 februar 2008 - 12:10 pm

    Strekker: Gjør det!

    tina: Ja, mindre enn 3 timer igjen. Gleder meg.

    Flopsy: Ja, men ikke ha alt for høye forventninger. Det er fortsatt en norsk dramaserie fra 80-tallet, grunnen til jeg ble så veldig postitivt overrasket var nok at jeg regnet med det skulle være helt håpløst.

  5. #5 by lindamac on 8 februar 2008 - 12:35 pm

    Åh. Nå merket jeg at jeg savnet Borgen skole.

  6. #6 by Strekker on 8 februar 2008 - 3:47 pm

    Forresten – Pingu var her i går. Hun verdsetter at du verdsetter hennes HMS-skillz. Og hun ble gruelig imponert av det ene mobilbildet ditt: «SJUMETERS MÅLEBÅND! HEFTIG! Å! Nam, sjokolade!»

    Ingeniører er ikke helt som andre folk, I guess.

  7. #7 by Oda on 8 februar 2008 - 3:55 pm

    En morsom ting med Borgen skole er at Anna Bache-Wiig debuterte der… 🙂

  8. #8 by Sonja DaA on 8 februar 2008 - 11:48 pm

    Lindamac: I morgen 1635 på nrk3.

    Strekker: Jeg bruker sjeldent mer enn 5 cm av det målbåndet, så det er litt bortkastet på meg. JEg kune likegjerne hatt den nette lille 2-metren jeg hadde før jeg mistet den. Eller en linjal.

    Oda: OH! Funfact. I like!

  9. #9 by Hjorthen on 8 februar 2008 - 11:56 pm

    Det er sikkert bare meg, men når jeg hører Anna Bache-Wiig og debuterte i samme setning blir jeg litt yr merker jeg…

  10. #10 by Sonja DaA on 9 februar 2008 - 4:41 pm

    Hjorthen! Det er kommentarer som det der som gjør at danskene advarer mot bloggen min. Det er jeg nesten helt sikker på.

  11. #11 by Hjorthen on 9 februar 2008 - 6:12 pm

    Åneida, jeg har hørt rykter om at danskene har et mye mer liberalt forhold til det å debutere enn vi har her i landet, så det tror jeg ikke noe på!

  12. #12 by Sukkerspinnengelen on 10 februar 2008 - 11:15 pm

    Irma 1000 fikk meg til å gapskratte minst én gang per dag i over et år av mitt liv. Ren lykke.

  13. #13 by Miss Piggy on 14 februar 2008 - 4:01 pm

    Åhh.. Borgen skole!!! Skjønner at jeg må benke meg foran tv´en på lørdag 😉

    Hmmm… Irma 1000 husker jeg ikke. Men jeg må jo prøve meg på den også 😉

Legg igjen en kommentar

