Påskemysterie

Jeg lovte dere et påskemysterie. Det er ikke så veldig fancy, det har ingen morder, men det foregår på dametoalettet på Rio Internasjonale flyplass, så det har en viss eksotisitet gående for seg.  (Jeg fortalte om mysteriet til danske jeg ble kjent med på flyplassen.  Man burde virkelig ikke starte en samtale med noen man ikke egentlig kjenner med «Gjett om det skjedde noe rart da jeg var på do i stad!»  Sånt skremmer folk.  Han sa ingenting, men jeg kunne se det i øynene hans at han var ukomfortabel, men æsj-faktoren viser seg å være ganske lav, så verken han eller du som leser av denne bloggen har noen grunn til å stresse).

Jeg måtte altså på do, og gikk inn på et av toalettfasilitetene på Rio de Janeiros internasjonale flyplass.  Der var fire båser, tre av dem opptatt, og bare den som var nærmest utgangen var ledig, så jeg gikk inn der.  Det var et fint do, litt lite, men det er de jo alltid, fliselagt vegger og gulv, et vanlig hvitt porselenstoalett, en søppelbøtte og en dorull som hang på døra – en snedig løsning jeg har sett flere steder i Rio.  Det der ikke var, som jeg finner essensielt på offentlige toalett, var en lås på døra.  Jeg var ikke trengt, så jeg gikk ut igjen, og stilte meg til å vente til et av de andre toalettene med lås ble ledige, og så kommer det enda en dame inn i rommet.  Hun går inn på det ledige avlukket, jeg hører henne romstere litt med døra, og hun bestemmer seg tydeligvis for å bli, og satse på at ingen plutselig braser inn, og etter en stund skyller hun ned og kommer ut igjen. 

Nå tenker jeg at jeg kan ikke være feigere, og går inn på avlukket.  Jeg lukker døra etter meg, og da ser jeg det.  Nå mangler avlukket ikke bare lås.  Dorullen er også borte.  Og vi snakker ikke om den vanlige hjemmevarianten.  Neida, der var en dorull på størrelse med et lite bildekk hengende der inne for bare et par minutter siden.  Betuttet går jeg ut igjen.  Dama er der fortsatt.  Hun har ikke veske med seg.  Hun er ikledd tights(!) og en ikke alt for løs genser.  Så her har dere påskemysteriet mitt:  Hvor pokker ble dorullen av?

(Mysteriet har ingen fasit.  Forslag til løsninger mottas med stor takk)

  1. #1 by frikke on 27 mars 2008 - 4:57 pm

    Hadde hun Eli Hagen-sveis?

  2. #2 by Iversen on 27 mars 2008 - 5:59 pm

    Var genseren løsere da hun gikk inn?

  3. #3 by Iversen on 27 mars 2008 - 5:59 pm

    Nei vent! Dette er selvsagt et lurespørsmål, damer går da ikke på do.

  4. #4 by tina on 27 mars 2008 - 6:58 pm

    enten så har hun stappet den inn i munnen, eller oppi…ja du vet…der nede..Perleporten.

  5. #5 by ~SerendipityCat~ on 27 mars 2008 - 10:24 pm

    Hun tok den ned eller gjorde noe så den havnet på gulvet og seilte inn i nabo-båsen? :-S

  6. #6 by Sonja DaA on 27 mars 2008 - 10:30 pm

    frikke: når du sier det, så hadde hun faktisk litt i overkant stort hår

    Iversen: Selvfølgelig gjør vi det. Men vi har rosa bæsj som det lukter blomster av.

    tina: haha. Perleporten. Og man skal ikke se bort i fra at hun rett og slett spiste den. Det ville forklart saken.

    SerendipityCat: Det var en sånn diger restaurant-dorull; jeg vil gjette at den veide rundt 4 kilo, så det er ikke snakk om noe «seiling» her. Det er mulig at hun tok den ned og gjemte den et sted.

  7. #7 by ~SerendipityCat~ on 27 mars 2008 - 11:09 pm

    ….for å snike seg tilbake i nattens mulm og mørke for å stjele den store do-rullen!! 😀

    Var det egentlig noe sted å gjemme den rullen forresten? Kikket du i taket etter den??

  8. #8 by kristin on 27 mars 2008 - 11:20 pm

    Vi har flere løsninger:
    1. Hun puttet den ene enden av papiret i doen før hun trakk ned, slik at den trakk og trakk til det ikke var noe igjen.
    2. Hun tok det gamle papir i bh-trikset, og for å få det til å se naturlig ut, tok hun litt av og polstret hele seg. Sikker på at hun ikke så 4 kg tyngre ut da hun kom ut?
    3. Chuck Norris kom og tok den.
    4. du egentlig dorullen, eller bare dorullholderen…? Stiller spørsmålstegn ved observatøren.

  9. #9 by Sonja DaA on 28 mars 2008 - 5:56 pm

    SerendipityCat: Jeg tenkte kanskje i søppelbøtta. Der sjekket jeg nemlig ikke.

    kristin: «Vi»? Jeg liker løsningene dine. Den eneste jeg har noe å innvende på er nummer 4. Jeg er nemlig nesten sykelig opptatt av at det skal være dopapir på offentlige toaletter, og sjekker alltid dette med en gang, slik at det ikke plutselig er for sent. Det er mulig at rullen var noe mindre enn den 4-kilos kolossen den er blitt til i hjernen min i ettertid. Men den var større enn en vanlig hjemmedorull, det er jeg sikker på.

Legg igjen en kommentar

