Bloggerhjernen saborterer

Jeg skjønner at de med «Happy Day» mener bursdag, men forstår ikke hvor de vil hen.  Det er først etter at samtalen er over at det går opp for meg at jeg i det lengste nektet for at jeg hadde en bursdag i det hele tatt.

En ting er at jeg har fått bloggerhjerne.  Alt jeg gjør blir kommentert av en fortellerstemme som er akkurat litt for nøyaktig med ordvalget, og prøver å spinne alle opplevelser slik at de får et sluttpoeng.  Jeg husker ikke en gang hva jeg tenkte på før jeg begynte å blogge.  Noe må det jo ha vært.

Hun peker på brillene mine og spør om noe.  «Disse?» sier jeg, «de kjøpte jeg i Los Angeles i 2004 da jeg var der med en venninne» på portugisisk (eller, det jeg egentlig sier er «Los Angelees».  Det er den lange e’en på slutten der, som gjør det portugisisk).  Hun henvender seg til venninnen sin, og de snakker sammen.  Det var tydeligvis ikke det de lurte på.  Venninnen reiser seg og går inn i leiligheten til onkelen min, og kommer ut med en bærepose med briller.  Det skjønner jeg ingenting av.  Ikke de heller, tydeligvis.  Vi sitter i undring sammen.

En annen ting er at dette går ut over reisedagbokskrivingen min.  Jeg har skrevet reisedagbok over de fleste reisene mine de siste 10 årene.  Delvis «poetiske» betraktninger, så svulstige at jeg nesten ikke klarer lese dem selv, delvis dagboknotater, lister, utdrag fra samtaler og helt nøkterne oversikter over «hva jeg har gjort i dag».  I snitt har jeg vel skrevet rett under 1 A5-side pr dag.

Han sier jeg lett kommer til å kjenne ham igjen.  Bestefaren hans var tysk, så han er blond.  Jeg husker dette fra Italia, og blir ikke overrasket når håret hans viser seg å være  i underkant av en sjattering lysere enn mitt. Alt som ikke er svart hår, er blondt her.

Etter at jeg fikk bloggerhjerne har jeg nå skrevet over 30 sider fordelt på 8 dager.

Jeg har begynt å uttale det «Noruega» som på spansk(-ish) og ikke «Norvegia» som på italiensk.  Nå skjønner folk jeg er fra Norge og ikke New Jersey, og utbryter begeistret «Bacalao!»

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

