Diggelo

Her om dagen tikket følgende melding inn på mobilen min:

«Hei! (…) Det er en butikk jeg ser fra verandaen som selger gullspaserstokker. Tenker så veldig på deg når jeg ser dem! Vet ikke helt hvorfor.. Ser for meg deg med gullstokk, gullveske og de alt for store gullskoene du bare måtte kjøpe fordi de var gullsko! Ellers lurte jeg på om du mener definisjonen av en råner innbefatter et kjøretøy? Hvis nei, hvordan vil du definere råner? (…)»

For det første: Jeg er hellig overbevist om at jeg har de kuleste vennene i hele verden. For det andre: Jeg var faktisk iført gullsko og gullveske da jeg mottak meldingen, men ikke disse omtalte for store gullskoene, som jeg ikke kan huske i det hele tatt (men det høres helt klart ut som noe jeg ville hatt, så jeg skal ikke nekte for dem). Ei anna venninne av meg snakket dessuten for et par uker siden også om et par gullsko som var åpne bak, som jeg skal ha hatt, som jeg også har glemt, og jeg lurer på om hva det egentlig er med meg og gullsko. Jeg har to par nå. I normal størrelse.

Tor det tredje: Definisjonen av råner. Jeg må innrømme at jeg først trodde at min venninne så på meg som en slags råner, bare med gullsko istedenfor bil. Og jeg må si jeg liker tanken litt, men i mitt hode er en råner en person som kjører rundt i bilen sin, uten å egentlig skulle noe sted, de har et stereoanlegg som koster mer enn bilen, og de har dessuten ganske mye pynt, både utenpå og inni. Så spørsmålet er da om jeg, i mine gullsko, med smykker fra Glitter (og tatovering! – det tilsvarer da de greiene de får spraylakkert på bilene sine), med Creative Zen (som jeg synger med til) blir en slags råner uten bil.

Men det viste seg ikke å være det det dreide seg om. Spørsmålet er nemlig om man synes alt dette; stylet bil, overdimensjonert stereoanlegg og formålsløs kjøring er kult, men ikke har bil selv, og alle vennene deres er sånne streite folk, med vanlige biler, som brukes til å kjøre til å fra jobb med, og alt man kan gjøre er å drømme om at en dag skal dukke opp en fyr med en Opel Manta, med revehale i antenna, terninger i speilet og en hel wunderskog spredd om i bilen, som sier «Hei! Vil du være vennen min? Kom sitt på i bilen min, så kan vi kjøre rundt sammen og høre på monoton musikk»

Kan man da kalle seg råner? Eller må man kalle seg råne-groupie? Eller bør man bare klippe seg og få seg en jobb?

,

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

