Sonjas skala

Jeg har laget meg en skala over hvor vanskelig det er å forstå ting.  Alle framtidige problemstillinger vil bli målt opp mot denne skalaen, slik at jeg kan uttrykke hvilken grad av forvirring vi snakker om.  Skalaen går fra Trykkblyant, som jeg forstår, men som likevel fasinerer meg, via graviditet, medisiner og sjokoladekuler, til Telefon, som er et av livets største mysterier.  Så neste gang noen skal forklare noe for meg, kan jeg si: «Det der skjønte jeg ikke helt.  Det er ikke helt sjokolade med nøtter i, altså, men jaffal medisiner-forvirrende».  Det vil nok gjøre ting mye klarere.

Litt presisering, for å gjøre skalaen enklere å forstå

1. Den lille skyvemekanismen i trykkblyanter som dytter blyet(!?) frem (Jeg har en blyant hvor plastikken rundt tuppen er gjennomsiktig, og jeg kan se mekanismen jobbe, når jeg trykker bakpå der. Den virker selv om jeg holder blyanten opp ned, og den må jobbe mot tyngdekraften.)

2. Graviditet (Det vokser et nytt menneske inni et annet menneske!  Hvor scifi er ikke det?  Jeg mener, hvis vi ikke var oppvokst med, og hadde lært at det var normalt, ville det skremme vannet av oss alle om det plutselig begynte å gro folk inne i folk.)

3. Medisiner (Jeg har vondt i hode, og så tar jeg en liten hvit tablett, så har jeg plutselig ikke vondt i hodet lenger.  Hva er greia her?)

4. Sjokolader med nøtter i (Hvordan klarer de å få dem så runde, må dette ikke ligge på et bord og tørke på ett eller annet tidspunkt i fremstillingsprosessen?)

5. Telefonen (Jeg kan ikke utdype denne her, for hver gang jeg begynner å tenke på hvordan en telefon virker, blir jeg forvirret og svimmel, og jeg må legge meg ned litt for å få samlet meg.  Når vi kommer over på mobiler og andre trådløse innretninger, så går det jaffal helt i spinn.)

Trykkblyant som bare det.

  1. #1 by iversen on 5 mai 2008 - 2:31 pm

    Ingenting er bedre enn et innlegg med masse spørsmål, en egen skala og kul illustrasjon.

  2. #2 by ~SerendipityCat~ on 6 mai 2008 - 11:01 am

    Knallmorsomt 😀

  3. #3 by frikke on 6 mai 2008 - 11:48 am

    hahaha… .nå lo jeg godt 😉
    For meg blir jeg svimmel av å tenke på at verdensrommet er uendelig. Jeg fatter det ikke. Det må jo være en ende? Og hvis det er en ende, så må det jo være noe bak den enden også?

  4. #4 by Sonja DaA on 6 mai 2008 - 2:17 pm

    iversen: Takk. Er veldig fornøyd med illustrasjonen selv også. Paint er et undervurdert verktøy.

    SerendipityCat: Yeah!

    frikke: Ja, hva er utenfor universet, det er nesten oppe der med telefonen. Og for ikke å snakke om hva er mellom atomene?

  5. #5 by Esquil on 6 mai 2008 - 11:22 pm

    genial ide! denne har jo internasjonalt potensiale, men skaleringen må tilpasses oss alle, den er jo ganske annerledes enn jeg ville lagd den. jeg syns jo trykkblyanter er mystisk nok. fotballer er ganske greie rent teknisk sett, den kan være 1. og jeg ville vel plassert stephen hawking-bøker på 5. Braner og 12 dimensjoner og alt det der. Bilmotorer på 4.

  6. #6 by Sonja DaA on 7 mai 2008 - 4:59 pm

    Esquil: Men det må fortsatt hete Sonjas Skala. Sånn at du må si «Min Sonja Skala går fra fotballer til hawkingbøker, via bilmotorer. Jeg håper det slår an internasjonalt.

  7. #7 by annikken on 7 mai 2008 - 8:07 pm

    Jeg ler!! Er helt enig i at telefon troner høyt.

  8. #8 by ~SerendipityCat~ on 7 mai 2008 - 8:29 pm

    Hehe, dette kunne jo blitt et interessant blogge-konsept: Utfordre bloggerne til å lage SIN versjon av Sonjas Skala, som så senere vil bli presentert, diskutert og kommentert på en egen blogg.

    Jeg er med!! 🙂 Esquil – kan dette være et litt sånn småmorsomt konsept du blir med på å starte? Skjønner du har en del med ungkaren nå for tida, men som en sommer-happening kanskje?

  9. #9 by Sonja DaA on 7 mai 2008 - 9:36 pm

    annikken: Jeg prøver å utdype dette med telefonen, men jeg klarer bare ikke. HVORDAN GÅR STEMMEN FRA EN TELEFON TIL EN ANNEN? Og hvis du prøver å fortelle emg at den blir omgjort til tall og så tilbake til stemme igjen eksploderer hjernen min iallefall.

    SerendipityCat: Jeg har uforvarende startet memer før, jeg, så det er bare å ta idèen, og så tagge folk, og se om det slår an. Jeg anbefaler å lage illustrasjon til. Det var gøyest.

  10. #10 by Miss Piggy on 9 mai 2008 - 9:37 am

    Fantastisk, Sonja!!! 😆 Denne skalaen tror jeg nesten jeg også kan få bruk for 😉

  11. #11 by vaarloek on 9 mai 2008 - 9:58 am

    oi. ja, hvordan i alle dager klarer de å få sjokoladekulene kulerunde? :S

  12. #12 by vaarloek on 9 mai 2008 - 9:59 am

    vent litt. kanskje de legger dem i former!? men, da burde vel nøtta synke ned? jeg er forvirra.

  13. #13 by Anne on 9 mai 2008 - 11:10 am

    Graviditet!
    Jeg så på Aliens-filmene uka før jeg fødte og ble veldig forvirret og skremt. 🙂 Og ungen kom ut med avlangt hode!

    Og piller? og telefoner? Jeg tror jeg må ta lunsj. Dette ble rett og slett for mye for meg.

  14. #14 by Esquil on 10 mai 2008 - 7:22 am

    sjokoladekulene lages i vektøs tilstand. hvorfor tror dere ellers man bygde romstasjonen MIR? for at folk bare skal bo i rommet uten noe fornuftig å ta seg til?

  15. #15 by Sonja DaA on 13 mai 2008 - 9:49 pm

    Miss Piggy: Slå deg løs! Finn gjerne parametre som passer deg.

    vaarloek: Jeg vet! Det er helt umulig å forstå.

    Anne: Dette er ting man ikke skal tenke for mye på. Da holder jeg med deg i å heller spise litt.

    Esquil: Det ville utvilsomt forklart en hel del.

  16. #16 by Håkon on 13 mai 2008 - 10:31 pm

    Hm, ettersom jeg må tenke på hvordan telefoner virker nokså ofte i jobben min er jeg ganske glad for at jeg ikke er konstant forvirret og svimmel (selv om enkelte kanskje vil mumle noe om at Sonjas skala gir dem en god forklaring på meg, dem om dét).

    Sjokoladekuler med nøtter høres ut som et vrien sak. Kanskje lager de milliarder av nøtter med sjokoadetrekk og bare kaster de som ikke blir runde? Det kan også hende at de lager litt større og ujevne sjokoladeklumper med nøtter og lager kuler av dem etterpå. Så slipper de å kaste så mye.

    Sonjas skala har uansett min fulle støtte, selv om det kan bli et problem dersom noen forsøker å plassere den ordentlige Sonja på Sonjas skala.

  17. #17 by virrvarr on 14 mai 2008 - 10:09 am

    Sjokoladekule-spørsmålet holder meg våken om natten! Arg. Du vet jeg må sitte og prøve selv? «blir den rund? blir den rund?»

  18. #18 by Sonja DaA on 14 mai 2008 - 3:40 pm

    Jeg har tatt ansvar og har sendt en mail til den lille nøttefabrikken og spurt hvordan de lager de sjokohassel-kulene sine. Så, med mindre det er en eller annen form for yrkeshemmelighet med i bildet her, så kommer svaret her på bloggen om ikke så alt for lenge.

    Håkon: Det er selvfølgelig opp til hver enkelt å plassere meg på Sonjas Skala; selv håper jeg at jeg ligger litt over graviditet, men ikke helt oppe på piller. Jeg skjønner ikke alltid helt hva jeg driver med selv, så jeg tror det er der jeg ville plassert meg.

    Virrvarr: Jeg liker tanken på at bloggen her kan ha resultert i sjokoladekulelaging.

  19. #19 by Håkon on 14 mai 2008 - 7:17 pm

    Mellom piller og graviditet? *sjekker bloggen for dobbelt bunn, for dette ble litt skummelt*

  20. #20 by Sonja DaA on 15 mai 2008 - 1:08 pm

    Ingen grunn til å bli redd, Håkon. Alle spor av dobbel bunn eller dybde i denne bloggen er rene tilfeldigheter. Det du ser er det du får.

  21. #21 by vaarloek on 15 mai 2008 - 10:16 pm

    jeg venter i (nesten uuthooooldelig) spenning.

    og jeg er ikke (så veldig, i alle fall, men kanskje pittelitt) ironisk.

  22. #22 by Sonja DaA on 16 mai 2008 - 9:37 am

    Jeg har fått svar. Post kommer i løpet av helga.

  1. Ukens opdagelser. « Camillas Verden

Legg igjen en kommentar

