Hjælp. Finkulturen tar meg

I løpet av den siste måneden har jeg sett Carl Orffs Carmina Burana, Bertold Brechts Mann = Mann, Pietro Mascagnis Cavalleria Rusticana og Ruggiero Leoncavallos I Pagliacci.   At jeg  i det  hele tatt putter disse fire i samme kulturelle sekk, sier vel litt om mitt nivå; sannheten er vel at jeg får inn de aller fleste kulturelle  impulser gjennom tv-serier  og stand up.  Men nå har jeg iallefall lært to nye ting:

1.  De aller fleste operaene dreier seg om at Tenoren prøver å få Sopranen til sengs, og så dør de.

2.  Det finnes et internasjonalt kikke-ut-av-vinduet-(og-se-etter-elskeren-din)-skuespillergrep.  Jeg vet ikke hvor mange av dere faktisk legger den ene underarmen på vinduskarmen, før dere tar av haspen, åpner viduet, og ser til høyre og så venstre når dere skal kikke ut av vinduet (og se etter elskeren deres), men slik mimes det altså på scenen i opptil flere (minst to) land.

Ellers var gleden stor, da jeg oppdaget mannen som ga meg mitt livs mest paranoide øyeblikk på scenen på Mann=Mann; der hadde de også den mest fabelaktige bruken av luft-hermetegn (sånn med to fingre på hver hånd som vifter når man er ironisk); den er alene grunn for å se stykket på Rogaland Teater.

Jeg trenger å dras ned litt.  På lørdag var jeg med og blindtestet vin.  Dette kan ende med nasal stemme, ovenfra-og-ned-blikk, og stiv lillefinger (fun fact: grunnen til at stiv lillefinger ses på som fornemt er at Loius XIV hadde en leddsykdom som gjorde at lillefingeren hans stod rett ut da han feks drakk vin.  De andre på hoffet gjorde det samme slik at han ikke skulle føle seg rar og utenfor.  Det er forresten også grunnen til skarre-r’en).  Jammen bra at det snart er Melodi Grand Prix.

, ,

  1. #1 by virrvarr on 14 mai 2008 - 10:05 am

    Carmina Burana er den kuleste finkulturelle opplevelsen, da. Jeg har vært med i en skoleoppsettning, og det absolutte høydepunktet er når sopranen utkledd som svane, synger om at hun ikke vil bli spist. Det var ikke vanskelig for surrealistene å finne opp litt absurd teater etter å ha sett hva slags forestillnger som var «realistiske» på 16-1700 tallet 😀

  2. #2 by Frøken Makeløs on 14 mai 2008 - 7:49 pm

    Haha, for en fantastisk oppsummering! Jeg håper å få billetter til operaen (kanskje en gang i 2011?) og da skal jeg definitivt spane etter kikke-ut-av-vinduet-og-se-etter-elskeren-trikset 🙂

  3. #3 by Håkon on 15 mai 2008 - 9:56 am

    Teaterkulisser er gjerne konstruert så spinkle at det antagelig er helt nødvendig å støtte opp en vinduskarm før man løfter av haspen og åpner vinduet. Det skulle tatt seg ut om Romeo fikk vinduet til Julie i hodet og døde enda tidligere en forfatteren har anvist.

    Med andre ord kan det hende at det er behov for flere gode bygningsingeniører i teatrenes snekkerverksteder, men så lenge skuespillere kjenner til farene og tar grep om løse gjenstander så klarer de seg vel.

    Så får jeg bare leve med at jeg under mine alt for sjeldne bybesøk har prioritert helt andre ting enn å se skuespillere som gjør hermetegn i luften (selv om en kveld i teateret frister, og å drikke vann fra springen flere steder på Storhaug burde kanskje ikke vært viktigere enn f.eks. å drikke seg utørst på teateret – hvem vet svaret på slike spørsmål egentlig?).

  4. #4 by Sonja DaA on 15 mai 2008 - 10:23 am

    virrvarr: Min Carmina Burana var en korframføring. Ingen svanekostymer, altså. Men jeg skjønner svanen. Ingen vil jo bli spist.

    Frøken Makeløs: Det er såpass med venteliste, altså. Oppsummeringen er det delvis tanten min som står for. Onkelen min hadde også en fin en «så blir tenoren drept, som fortjent, han er jo… tenor» Ad: kikke ut av vinduet, se det jeg skriver til Håkon.

    Håkon: Oi, jeg ser jeg har utelatt en litt viktig detalj i kikke-ut-av-vinduet-skildringen min: ved ingen av tilfellene var der kulisser. Det var altså ikke noe fysiskt vindu, det ble bare mimt i luften at vinduet ble åpnet. Jeg synes det er fasinerende at det gjøres på samme måte ved Rogaland Teater som ved Mannheim Opera.
    Å drikke vann fra springen på Storhaug er visst ikke helt tingen å gjøre fortiden, så gå på teateret, du!

  5. #5 by Håkon on 15 mai 2008 - 12:07 pm

    Joda, det kan hende at vindusgrepet er beskrevet i en eller annen internasjonal skuespillerhåndbok for alt hva jeg vet. På den annen side er det ikke så dumt å bevare godt innarbeidede mønster som en del av det forebyggende sikkerheten i HMS-arbeidet.

    Så langt ser det ut til at å drikke vannet har påvirket meg i langt mindre grad enn å gå tur langs vannet. 😉

  6. #6 by Sonja DaA on 15 mai 2008 - 1:11 pm

    Håkon: Nå viser det så jo at e.coli-alarmen på Storhaug var falsk, så du kan drikke vannet der av hjertens lyst. Ellers er jeg jo byggingenør, og sånn kulissejobbing er jo kjempegøy, så den tanken med at jeg en dag kan bli påkrevd i teaternes snekkerverksted liker jeg.

  7. #7 by tina on 15 mai 2008 - 5:56 pm

    festlig!

    er skarre r resultatet av en leddsykdom?

  8. #8 by Håkon on 15 mai 2008 - 7:05 pm

    Og jeg som lurte på om det gikk an å saksøke BI for å ha forulempet forelesningene mine med forurenset vann.

    Jeg er redd for at det er langt mellom teateroppsetniner som er støpt i betong, men jeg kjenner flere skuespillere som fra sykesengen har klaget på at både styrkeberegninger og kulisser har vært sviktende. Det tyder på at det er et udekket behov for byggingeniører med bedre utdanning enn cand. kulisser?

  9. #9 by Sonja DaA on 15 mai 2008 - 8:29 pm

    tina: hihi, nei, det er den ikke. Jeg hadde det visst fryktelig travelt da jeg skrev denne her. Samme konge hadde nemlig en talefeil som gjorde at han ikke greide rulle på r’en. Derfor skarret hoffet med ham.

    Håkon: Åh, jeg håper der vireklig er noe som heter cand. kulisser. Det ville vært kult. Da hadde jeg sporenstreks tatt etterutdanning i det.

  10. #10 by cecilium on 16 mai 2008 - 11:50 am

    Åh, nå fikk jeg også lyst til å se Carmina Burana.
    Jeg så en sånn kor-framføring i Praha på nyttårsaften (eller en av dagene før/etter) for et par år siden, og det var noe av det vakreste.

    Sukk.

    Stereoen blir liksom ikke helt det samme :o)

  11. #11 by Sonja DaA on 17 mai 2008 - 12:52 pm

    Cecilium: Ja, det var helt klart en heftig opplevelse.

Legg igjen en kommentar

