Panikknapp

Jeg er ikke så veldig flink i data.  Jeg mener, jeg kan nok til at jeg kan leke med den hjemme, lage meg en blogg etter kokebok (jeg hadde vært fortapt på eget domene) og bruke den som et verktøy på jobb, og jeg har ikke slettet en av de aller viktigste filene på avdelingen mer enn en gang.   

Jeg tror ikke jeg bør være så mye flinkere enn dette.  Nå har jeg nemlig vært på kurs, og blant annet lært meg å lage komandoknapper i dataprogrammet jeg bruker selv.  Jeg klarer ikke å få noe nyttig ut av slik kunnskap.  Men unyttig, derimot.  Det får jeg til.  Så nå har jeg laget meg en panikknapp.  Den ser sånn ut:

Paint er beste redigeringsverktøyet!

 

8 ganger forstørret.  Den er litt liten, jeg ser det, men den er rød, og det står ”Panic” på den, og så lenge jeg vet det, så får den gjøre nytten.  Når jeg holder musepekeren over knappen, ser det sånn ut:

Legg merke til at revisjonene går til R.  Jeg hadde trengt en knapp som denne lenge før.

 

 

Og best av alt.  Når alt er dritt, og ingenting funker, og jeg er sur og sint og lei meg, og jeg trykker på den, skjer dette:

Yeah!  David!

Og så blir jeg glad igjen.

  1. #1 by Elisabeth Iskrem on 7 juli 2008 - 6:11 pm

    Dette var vakkert å lese! Jeg føler meg ikke alene lenger.

  2. #2 by Lelle on 7 juli 2008 - 8:29 pm

    Genialt!!

  3. #3 by minneapolise on 7 juli 2008 - 10:25 pm

    Beste datafunksjonen ever!

  4. #4 by annetten on 8 juli 2008 - 10:00 am

    Helt fantastisk. Jeg tror du bør ta patent på den funksjonen. Og veldig stas å se at det ikke er bare meg som har hangup på David Tennant 🙂

  5. #5 by Joakim on 8 juli 2008 - 12:31 pm

    Artig funksjon:)

  6. #6 by predikeren on 8 juli 2008 - 2:34 pm

    Ha, min første tanke var at dette lignet arkitekttegningene til grunnrisset over Peterskirken i Vatikanet, men så var det din supre «panic button»!
    Så feil kan man ta!
    Men resultatet ble jo det samme!

  7. #7 by Sonja Dadam on 8 juli 2008 - 3:23 pm

    Elisabeth Iskrem: Vi burde snart tatt en opptelling i hvor mange av postene hos hverandre vi kjenner oss igjen i. Jeg tror det blir et høyt tall.

    Lelle: Takk. Jeg er fornøyd selv også.

    minneapolise: Hvis jeg først skal lage en datafunksjon, så sørger jeg for at den er bra.

    annetten: Jeg er inne i en veldig intens David Tennant-periode nå. Her om kvelden vurderte jeg i fullt alvor å bestille en 180 cm høy pappfigur av ham. Men jeg har ikke gjort det. Enda.

    Joakim: Den har vært mye brukt i dag. Ikke fordi det har vært nødvendig. Mest fordi det er gøy.

    Predikeren: Jeg likertanken på at jeg uforvarende har tegnet noe som ligner Peterskirken, men det er vel som med disse apekattene og Shakespeare.

  8. #8 by Henrik on 8 juli 2008 - 3:44 pm

    Bra jobba, hadde sansen for den der! Neste skritt er vel å implementere lydavspilling, og da forslår jeg «Jimmy Soul – If You Want to be Happy», den funker alltid 🙂

  9. #9 by Jannicke on 9 juli 2008 - 5:29 pm

    Jeg lo høyt, for så å ta meg for munnen!

    Dette er jo fantastisk, som Doktoren og ville sagt. Det eneste du mangler nå er en knapp til, for når du føler deg uatraktiv. Da kan John Barrowman poppe opp og si «Hello, Captain Jack Harkness. And who are you?»

    (Hvor mye tar du betalt for å komme og lage en sånn en til redigeringsprogrammet mitt?)

  10. #10 by Sonja Dadam on 10 juli 2008 - 2:27 pm

    Henrik: Jeg vurderte lydavspilling, men siden pc’n min ikke har fungerende lyddriver(?) for tiden stod jeg over (at jeg ikke aner hvordan jeg skulle fått til noe sånt, har absolutt ingenting med saken å gjøre… Har du hørt på teksten på den sangen noengang? Den er ikke snill.)

    Jannicke: Åh, ja, Jack Harkness-knapp skal lages! For en strålende idè. Jeg skulle gjerne laget en sånn knapp til deg helt gratis, men som sagt, jeg er ikke så veldig flink i data, så det er nok bare i dette ene programmet jeg klarer å lage dem. Synd. Jeg kunne godt tenkt meg en karriere innen panikknapplaging.

  11. #11 by Henrik on 12 juli 2008 - 1:11 am

    Tja, første 20 gangene jeg hørte sangen brydde jeg meg lite om teksten, fordi musikken/stemningen i seg selv gav godt humør, som i grunn er det viktigste. Etter å ha tatt teksten i nærmere betrakning ble jeg selvsagt litt sjokkert, men sangen er jo tross alt fra 1963, så jeg velger å ikke se så alvorlig på akkurat det. Skjønner dog godt at mange ikke syns noe særlig om denne sangen, så var kanskje litt dårlig forslag, sorry! (Tenkte på å putte inn et nytt forslag her men fant ut at det turde jeg ikke:P )

    songfacts.com har masse info/diskusjon om sangen, men mesteparten er reservert «medlemmer»:
    http://www.songfacts.com/detail.php?id=7039

  12. #12 by Sonja Dadam on 12 juli 2008 - 3:17 pm

    Henrik: Ingenting å be om unnskyldning for, jeg synes den er morsom, men har en greie med å avsløre jævlige sanger.
    Jeg likte historien til han som kjæresten hadde gjort det slutt med fordi hun mente at når han likte sangen, måtte han synes hun var stygg.

  13. #13 by Henrik on 13 juli 2008 - 11:33 am

    Oi, se der ja, dette har du skrevet om før!

    Jeg stussa litt på den historien selv, syns det var litt for ille til å være sant, ble litt tragikomisk egentlig.

    Ha en finfin ferie!

  14. #14 by Delirium~ on 20 juli 2008 - 6:01 pm

    Brilliant!
    Jeg har en tardis.
    Hver gang jeg åpner den sier the Doctor «did you miss me». Så legger jeg på mynt. Og når jeg lukker igjen dørene så lager den tardislyd.

    Jeg elsker sparebøssen min og forer den med småpenger ved enhver anledning. Jeg må faktisk holde meg fra å tigge av gjester bare for å vise hvor utrolig kul tardis jeg har…

  15. #15 by Sonja Dadam on 24 juli 2008 - 1:20 pm

    Henrik: Takk, er godt i gang. Du også!

    Delirium~: Åh. Misunnelig på Tardis, ja. Jeg har også lyst på Dr Who stæsj. Den soniske skrutrekkeren står først i kø, og så er det en dalek småkakeboks som ser helt super ut. I tillegg til den tidligere nevnte life size pappfiguren av David. Jeg har en sterk følelse av at jeg kommer til å ende opp med en sånn en.

  16. #16 by Miss Piggy on 24 juli 2008 - 7:08 pm

    Synes du er fantastisk flink jeg, Sonja!! 😀

  17. #17 by Frank on 25 juli 2008 - 8:04 am

    The Doctor jo! Kult!

    Må si jeg var veldig spent når jeg så nest siste episode i den nye Dr.Who-serien, og han begynte å regenerere. Var veldig spent på hvilken skuespiller som kom til å bli Dr.Who nå.

    Og en slik Tardis som Delirium har tror jeg bare at jeg må få meg. Jeg klarer ikke spare penger om noen hadde truet meg med hagle, men en slik greie tror jeg hadde hjulpet. 🙂

  18. #18 by Sonja Dadam on 29 juli 2008 - 8:56 am

    Miss Piggy: Hei! Lenge siden nå. Tusen takk.

    Frank: Den nestsiste episoden der, er noe av det beste jeg har sett på tv de siste årene. Synd de gjorde så mange snodige valg i sisteepisoden.

  19. #19 by Dorthea on 11 august 2008 - 11:59 am

    Haha! Genialt 😀

  20. #20 by Sonja Dadam on 11 august 2008 - 4:17 pm

    Dorthea: Takk!

Legg igjen en kommentar

