Colin Mio!

Jeg var og så Mamma Mia! i går.  Det var en … energisk film.  Det rare er at jeg har en hel masse å utsette på filmen, men likevel så endte jeg opp på pluss.  Det kan være Colin Firth-relatert.  Punke-Colin.  Colin som spiller gitar og synger(!), og nok en gang – Colin i våt skjorte.  Den mannen burde gjøre karriere av å gå rundt i våt skjorte!  Vent litt….

Uansett.  Filmen er en sånn en som man blir glad av om man liker sånt, men som man ikke bør gå dypere i sømmene på.  Meryl Streep er den minst grasiøse danseren siden Finn Schøll, og alle har akkurat litt for mye energi.  Dessuten er jeg ganske sikker på at jeg hørte en Gremlin i kinosalen (ikke ta med Gremlinen din på kino!), luktet hummus (ikke spis hummus på kino!) og de damene som satt bak meg var sånne som kommenterer alt som skjer rett før det skjer («Hun har invitert alle tre».  Ikke!  Bare. Ikke.),  men det kan knapt filmen lastes for.

På den andre siden hadde teksterne virkelig hatt en morsom uke på jobben.  Jeg innser at det er mulig at det finnes en norsk (eller muligensk svensk) oversettelse av selve musikalen et sted som de har tatt utgangspunkt i, men hvis ikke: kudos!  Snakk om å ta seg friheter.  Men det funket.  Jeg vet ikke hvorfor, men jeg likte det.  Selv rim som «Money, money, money – er det monn i» fikk meg til å fryde meg.  Jeg har dessverre glemt de snodigste formuleringene, men noe av det jeg likte best var at de hadde oversatt «Take a chance on me» med «Du har sjangs på meg».  OK, det har ikke akkurat samme betydning, men det er nærme nok, og viktigst av alt: det gir mening.  Alt for ofte blir musikal-tekster oversatt med ord som «tjei».

Jeg lo masse, men gråt ikke (var der nesten, men så kom det mest cheezy shotet av Pierce Brosnan på en klippe i storm, så da begynte jeg å le, så det ødela litt for meg), men er som sagt fornøyd.

Og bli igjen til etter at damene har sunget på slutten.  Det er litt flaut, men jeg hvinte.  I en kinosal.  Blant folk.

Nevnte jeg Colin Firth i våt skjorte?  Han har også den beste komisk taimete replikken i hele filmen.

,

  1. #1 by Strekker on 16 juli 2008 - 1:07 pm

    Jeg slutter meg til din evaluering! Men hva var det med fargene? Sitter igjen med ORANSJE og BLÅ avtrykk på netthinnen flere døgn etterpå. Og er det med vilje de ikke har fått noen til å dubbe Brosnans «sang»? Eller HAR de kanskje dubbet den, for å skape en komisk…etellerannet?

    Brura og brudgommen var forvørig de lammeste skuespillerne jeg har sett på en stund.

    Som du kanskje forstår, så jeg ikke denne etter eget ønske. Likevel må jeg si at jeg humret en del. Og jeg BLE våt i øyekroken under «The winner takes it all». Ja.

  2. #2 by Sonja Dadam on 24 juli 2008 - 1:15 pm

    Stgrekker: For all del, JEG likte filmen, men jeg skjønner veldig godt folk som ikke gjorde det. Det med fargene reagerte jeg også på. «Jammen bra at jeg ikke har epilepsi» Det med å la Brosnan synge selv, tror jeg er noe samme greia som Gere i Chicago. Gjøre rollen mer menneskelig, som om det virkelig bare er en man som begynner å synge helt av seg selv. Som om dette virkelig kunne skje. Eller noe.

  3. #3 by lindis on 29 juli 2008 - 9:20 pm

    Greit, jeg er overbevist, jeg må se den. Kun på grunn av muligheten for en viss Colin i våt skjorte. Kun derfor. Det er da grunn mer enn god nok. 🙂

  4. #4 by Sonja Dadam on 29 juli 2008 - 10:37 pm

    lindis: Du må følge med litt mot slutten, men han er der. Dessuten synger han. Og det ER verdt det.

Legg igjen en kommentar

