Nye ord og uttrykk lært i helga

Kamikazesau:  Sau som ligger langs veien, og som plutselig kaster seg ut foran biler uten noen forklarlig grunn.

Banjo Hero:  Når man er på nachspiel med en gitarist og en banjospiller, og gitaristen knuser banjospilleren i Guitar Hero.  Da ønsker banjospilleren seg Banjo Hero.

Sadomaskinist: Jeg må innrømme at jeg aldri fikk med meg betydningen av dette uttrykket, om det i det hele tatt har noen, men det er likefullt et av mine nye favorittuttrykk.  Hvis jeg nå bare kunne funnet meg en situasjon der jeg kunne bruke det i, så hadde alt bare vært supert.

  1. #1 by Thomas on 29 juli 2008 - 2:44 pm

    Sadomaskinist 1 av sadisme og maskinist 2 person som er utdannet til å passe på sadomaskiner, spesielt på fartøyer

    sad|is’me -n (etter den fr forfatter marki de Sade, død 1814) 1 å oppleve lyst eller tilfredsstillelse ved å ydmyke eller undertrykke andre mennesker eller å påføre dem smerte 2 sykelig kjønnsdrift som blir tilfredsstilt ved å pine og plage den annen part

    maskinis’t m1 (fra fr) person som er utdannet til å passe maskiner, særlig på fartøyer

  2. #2 by Alter Ego on 29 juli 2008 - 5:45 pm

    Jeg har en gang opplevd at begrepet ‘sadomaskinist’ utviklet seg i etterkant av en vits og ble til et allsidig uttrykk man brukte der det passet seg. Kanskje andre har opplevd noe lignende?

    (En mann kommer til legen og sier: «er det du som har bedt kona min om aa slaa meg naar jeg vil ha sex?» Legen ser i papirene sine og sier «Ja, hun sa du er masochist.» Mannen: «Sadomasohvafornoe? Jeg er maskinist!» End of story. Daarlig vits, men man fikk mye moro med begrepet den hytteturen 😉 )

  3. #3 by minneapolise on 29 juli 2008 - 9:17 pm

    Pappa møtte på en kamikazehjort i fjor, og fikk jagermeister i julegave av verkstedmannen.

    Sauene her derimot er alt for sløve, kan fint suse forbi dem i 80 så det flagrer i ørene, det er eneste bevegelsen jeg har registrert.

  4. #4 by Sonja Dadam on 29 juli 2008 - 10:47 pm

    Thomas: Takk for at du ikke kjølhalte og latterliggjorde meg for orddelingsfeilen. Det skal så lite til i disse dager, og jeg er så dårlig på det. Liker også forklaringen din. Spesielt det med fartøyet.

    Alter Ego: Det er en sånn vits som jeg har litt problemer med på grunn av alt det som ikke henger helt på greip (Hvorfor fortalte kvinnen legen at mannen var maskinist? Hva var det hun var til legen for i utgangspunktet? Ble ikke begrepet «Masoscist» videre diskutert etter det kom opp? Og når kom sado-delen inn i bildet? Du skjønner meg) Jeg er veldig glad for at det kom et såpass bra begrep ut av vitsen, da.

    minneapolise: Når man skader bilen såpass at verkstedmannen gir en julegave, kan man være stolt. Evt. skamme seg. Alt etter hvilken skala man følger. Sauene det er snakk om her er Nord Trøndere. De er ikke riktig navla. Eller nagla. Jeg bør finne ut hvordan det uttrykket egentlig er.

  5. #5 by Britt Åse on 30 juli 2008 - 8:34 am

    Navla. Riktig navla er riktig. Aner ikke åssen det har oppstått.

    «Og når kom sado-delen inn i bildet?»
    -dama sa «sadomasohvafornoe?» (sa du maso hvafornoe?), så der har vi vel den, ja (jeg tenker visst omtrent som du, forresten. Slik klarer jeg å umorsomgjøre den ene vitsen etter den andre. Sukk)

    Det er knallgøy med sånne blandingsord, og blandingsuttrykk også 😀

  6. #6 by Sonja Dadam on 30 juli 2008 - 12:44 pm

    Brit ÅSe: Takk for oppklaringer. Blandingsgreier er moro, ja. Og sånn lage-verb-av-substantiv som funker så mye bedre på engelsk også. Er i det hele tatt for leking med ord.

  7. #7 by zagabå on 30 juli 2008 - 3:02 pm

    Kamikazesauer har vi på hytta! Utrolig bra uttrykk, det passer bra på sauene i Odalen, thanks for sharing 🙂

  8. #8 by Thomas on 30 juli 2008 - 9:33 pm

    @Sonja #1: Jeg må ha bæsja litt på leggen sjøl også, for nesten all den fine <em>- og <strong>-merkinga mi blei borte.

    @Sonja #2: Det funker da fint å verbe på norsk også?

  9. #9 by Sonja Dadam on 3 august 2008 - 9:54 pm

    zagabå: Det er desverre ikke jeg som har funnet på uttrykket, digger det selv også, derfor viderebringer jeg det til nettet.

    Thomas: 1. Jeg synes det gikk bra, jeg, så veldig autentisk ut.
    2. Det funker, som i tilfellet du viser men alt for ofte blir det anstrengt og tilgjort.

  10. #10 by Henrik on 5 august 2008 - 7:46 pm

    Jeg er tydeligvis den eneste som synes Banjo Hero var den desidert morsomste, det skal jeg så definitivt spille på nach neste gang 🙂

  11. #11 by Sonja Dadam on 5 august 2008 - 11:39 pm

    Henrik: He he, her er noe for en hver smak. Jeg liker også tanker på Banjo Hero fryktelig godt.

Legg igjen en kommentar

