Jeg vet hva datteren min skal hete!

Jeg har en følelse av at folk flest har en idé om hva de skal kalle minst ett barn.  Det har aldri jeg hatt.  Jeg vil gjerne at ungene mine skal være de eneste som heter akkurat det de heter, så om jeg gifter meg med en mann med et vanlig etternavn (som jo for eksempel Williams er), så vil jeg at ungen skal få et så unikt navn som mulig, men ikke så unikt at den blir mobbet på skolen.  De to navnene jeg har hatt til nå har vært Scarlett og Cordelia.  Begge tungt inspirert av amerikansk popkultur, begge fine, men ikke helt perfekte. 

Og så – lørdag for to uker siden, var jeg på fest med ei jente som heter Ninja.  Først var jeg bitter på at jeg aldri hilste på henne, jeg fikk bare fortalt i etterkan at hun hadde vært der, så gikk jeg over til å bli nesten smertefullt misunnelig på jenta med det kule navnet, og til slutt slo det meg: Nå har jeg jammen meg navnet på førstedatteren min klart.

Etter å ha undersøkt ssb.nos navnestatistikker, viser det seg at det finnes 37 kvinner med navnet Ninja i Norge i dag, det er flere enn de som heter Cordelia og Scarlett til sammen.  Og selv om navnet er veldig uvanlig, så kan man jo ikke mobbe noen for å hete Ninja.  Det strider mot all fornuft.  Den eneste ulempen jeg kan tenke meg at hun vil få er når hun skal søke på jobber i tenårene/tidlig i 20-årene, og at hun kanskje vil framstå som litt useriøs med navnet Ninja.  Derfor har jeg tenkt at hun skal få et helt vanlig mellomnavn, Lise eller noe, som hun kan bruke i de periodene der hun synes det er nødvendig.

Som vanlig når jeg får en idé så har jeg bare lyst til å sette den ut i live med en gang.  Så nå trenger jeg bare en mann, et stabilt forhold, og, ja, å bli gravid.

,

  1. #1 by iversen on 8 august 2008 - 3:05 pm

    Ninja Lise… Det hørtes MYE mer voksent ut. 😀

  2. #2 by Sonja Dadam on 8 august 2008 - 3:37 pm

    iversen: I de periodene hun mot formodning føler navnet sitt som en belastning, kan hun jo kalle seg bare «Lise». Herregud, jeg håper ungen min blir smartere enn deg.

  3. #3 by Alter Ego on 8 august 2008 - 6:28 pm

    🙂 Jeg har fryktelig lyst – naar dagen kommer – aa bruke et gammelt navn fra slekta som mellomnavn. Jeg har tre kvinnelige ‘forfedre’ som het Lavina. Og jeg liker det litt, egentlig.

  4. #4 by Joakim on 9 august 2008 - 8:48 am

    Jeg vet at en av mine eventuelle fremtidige sønner, skal hete Theodor. Det syns jeg er et veldig fint navn.

  5. #5 by tina on 9 august 2008 - 9:22 am

    flott navn Sonja. men hvorfor ikke bare ta den helt ut å kalle henne ninja turtle? unger blir jo mobba uansett.

    Joakim: Theodor er et fint navn det. på bamser. 😉

  6. #6 by Henrik on 9 august 2008 - 11:52 am

    Cordelia er jo et veldi adelsk navn, i den grad man kan bruke et slikt ord iallefall. På Storhaug, tror jeg man hadde blitt mobbet for et slikt navn, av årsaker som at det er engelsk/ikke-norsk og rett og slett for selvhøytidelig (men så igjen, Storhaug er ghettoen, alle blir mobba).

    Jeg liker derfor tanken din om et mer nøytralt mellomnavn, men setter litt spørsmålstegn ved hvorvidt det vil fungere i praksis. Man må jo tross alt nærmest holde fornavnet skjult i så fall.

    uansett all hyllest til deg som planlegger, selv har jeg ikke tenkt på navn til mitt avkom enda.

  7. #7 by Sonja Dadam on 9 august 2008 - 10:24 pm

    Alter Ego: «formødre»? Lavina har jeg aldri hørt før faktisk, men det klinger fint. ssb.no sier «Det er 4 kvinner som har Lavina som første fornavn.» (i Norge)

    Joakim: Det er det jeg sier: folk flest har en plan for hva barna deres skal hete.

    tina: Super innstilling fra en barnehagetante (jeg vet at stillingen din heter noe annet, men jeg kommer bare ikke på hva). Tror jeg skal styre unna Ninja Turtle. Ikke kan hun få en feit søster heller, da hun sikkert vil bli kallt Sumo (av ungene, ikke av meg).

    Henrik: Cordelia er et Buffy-navn. Jeg visste ikke det var så brutale tilstander på Storhaug. Og ikke bekymr deg for planleggingen. Du vil, som jeg, kjenne igjen navnene når de kommer til deg.

  8. #8 by Alter Ego on 10 august 2008 - 12:46 am

    Formoedre ja:) I og med at det bare er tre norske statsborgere som har samme navn som meg, og bare 257 i hele Norge som har mitt etternavn (inkludert de inngifte) tror jeg at min lille Lavina ville bli temmelig unik:-D

Legg igjen en kommentar

