Hei Esquil, nå har jeg en!

(Beklager jeg ble nødt for å lyve litt i denne posten…

Da jeg for noen år siden ble kjent med Esquil var en av de aller første tingene vi snakket om kunstig intelligens.  Jeg med et i overkant optimistisk syn på alt jeg ikke vet noe særlig om, fikk en del illusjoner knust av en Esquil som virkelig hadde peiling på slikt. Det var likevel én ting som han kunne fortelle, som virkelig gledet meg i så stor grad at det tok vekk den siste skuffelsen over fraværet av rullende fortau, som alle vi som var barn på 80-tallet var sikre på at skulle eksistere allerede i år 2000 (når jeg tenker meg om er en liten kim av skuffelse der fortsatt; jeg har ikke hørt snakk om rullende fortau siden jeg sluttet på barneskolen.  Er det noen som vet hva som skjer der?  Har de gitt opp hele prosjekter?  Tenkt «vi har dem på flyplasser det for holde»?  Jeg vet ikke helt om jeg er enig).  Esquil fortalte meg nemlig at det fantes intelligente støvsugere som kan støvsuge helt av seg selv, og at om ikke alt for mange år, så ville folk som meg kunne kjøpe dem og ha dem i hjemmet sitt.

Lenge var det tanken på en slik en som holdt motet mitt oppe, og som fikk meg gjennom min semiårlige husvask, og så – tror dere ikke – jeg glemte hele greia.  Helt til jeg for noen uker siden kom over denne posten hos turkis, og jammen meg ikke, nå er de her.  Dessverre har jeg vært fryktelig blakk den siste måneden, så jeg måtte vente på lønn.  Nå har jeg endelig fått det, og jeg har vært ute og kjøpt meg …. en robotstøvsuger.  Jeg vet ikke helt hva som gleder meg mer; at jeg eier en robot eller at jeg aldri trenger å støvsuge igjen.

Inne hos turkis mente jeg at denne burde kunne funke som et slags kjæledyr også, men ved nærmere ettertanke, tror jeg at jeg kan ta det hele et hakk videre; jeg skal lære ham å snakke (for det er en han.  Jeg har ikke helt bestemt meg for navn, foreløpig ligger Alan Davies høyt på lista), og så blir det akkurat som å ha en venn boende hos seg.  Og så kan vi vaske leiligheten sammen – han kan støvsuge, og jeg kan rydde, mens vi prater, forteller vitser, og kanskje synger litt.  Esquil påstod riktig nok at det å være roboter å snakke var omtrent det vanskeligste i hele verden, men jeg er overbevist om at de bare ikke har prøvd hardt nok (et i overkant optimistisk syn på alt jeg ikke vet noe særlig om, husker dere).

… jeg skrev nemlig dette i går, full av forventning til støvsugeren jeg visste jeg skulle kjøpe meg i dag, men da jeg kom til butikken var de utsolgt.  Jeg har betalt for den da, men jeg får ikke vidunderet i hus før uti neste uke)

,

  1. #1 by Esquil on 30 august 2008 - 10:53 pm

    lykke til med roboten din, får håpe den ikke blir gående i loop og stange inn i det samme punktet i veggen i time etter time. prototypene vi så på hadde en tendens til sånt. men verden skal jo ha gått fremover siden da.

    godt å kunne si dette i positiv mening: jeg håper at den suger.

  2. #2 by tina on 31 august 2008 - 2:07 am

    altså..de har da funnets lenge sonja…følg med i tiden a. 🙂

  3. #3 by Sonja Dadam on 31 august 2008 - 11:19 am

    Esquil: Takk. Jeg har brukt uforholdsmessig mye tid på å se på videoer av disse på youtube, og det ser ut til at de har evnen til å skifte retning. Den flytter ikke møbler, da, men det gjør ikke jeg heller når jeg støvsuger, så det gjør ingenting.

    tina: Jeg må innrømme at jeg ikke akkurat holder meg løpende oppdatert når det gjelder det siste nye innen renhold, og jeg merker at det ikke plager meg nevneverdig heller.

  4. #4 by Kari on 31 august 2008 - 1:50 pm

    Gratulerer!

    *hvisker* tør nesten ikke si det, men det finnes automatiske gressklippere også nå…. automower, f.eks.

    Men når det er sagt, så har ikke jeg heller avansert slik enda. Har liksom heller gått over til våt eller tørr mopp. Det er så velsignet stille å holde på med. Med mindre moppen og jeg snakker, vitser og synger litt sammen da 🙂

  5. #5 by M on 1 september 2008 - 2:53 am

    Grattis:)

    Men Roomba er ikke akkurat noe nytt da.. Vi har hatt en i ca 3-4 år. De har vært tilgjengelig på nettet lenge, men har aldri sett dem i butikker. Nå har de forresten lansert en i samme fasong som mopper gulv også.. Vi var sååå nære ved å kjøpe en for noen dager siden, men kom til at $600 var litt mye for å slippe å moppe gulv, spesielt siden den er rund og det er fysisk umulig for den å komme til i hjørner..

  6. #6 by Sonja Dadam on 1 september 2008 - 1:36 pm

    Kari: Jeg har hørt om plenklipperne, ja, der kan man virkelig leke radiostyrt bil, tenker jeg. Heldigvis for meg og mine omgivelser har jeg ikke plen. Jeg håper du synger med moppen din.

    M: Takk. Nå har dette aldri vært noen blogg for det siste nye innen rengjøring heller. Det er vel en kombinasjon av at de er blitt mer effektive, mindre dyre og at jeg kan ta meg råd til en samt påminnelsen fra fire kopper kaffi-bloggen som gjorde at innkjøpet skjedde akkurat nå.

Legg igjen en kommentar

