Jeg vet, Jon, jeg vet!

I Trond Viggo Torgersens nye tv-program («Hvorfor det?», torsdager 2240 på nrk1), lurte Jon Almås sist uke på hvorfor det var sånn at alle dustebokstavene var de som var rett under fingrene hans i utgansposituren for touchmetoden.  Alt han visste hvor lå, var tullebokstaver som f, j og ø (s er selvfølgelig ingen tullebokstav, selv om den ligger på linje med dem), og jeg hadde kunne fortalt ham at det er gjort med vilje.
De eksperimenterte i sin tid med flere forskjellige tastaurutforminger, en av dem som det var enklest å skrive på var ett tastatur hvor e-en var en diger knapp i midten, og alle de andre bokstavene lå rundt som de små undersottene de er (at E-en er kongen av alle bokstavene visste dere vel? Men s-en er likevel kulest).   Dette var i skrivemaskinens dager, og på dette tastaturet kunne man skrive så fort at de små skrivemaskinhammerene ikke rakk tilbake før neste hammer kom fram og man endte derfor stadig opp med hammervase.  Derfor plasserte man bokstavene litt mer i hytt og pine, slik at man ikke kunne taste så fort, men likevel ble fortere ferdig med brevet, da man slapp å av-vase hele tiden.
Jeg har ikke undersøkt det, men jeg er ganske sikkert på at det finnes en liten gruppe konge-e-tastatur-forkjempere der ute som fortsatt prøver å få sitt tastaur til å være standard.  Og med rette.  Datamaskiner gir ikke vaseproblemer
  1. #1 by Sanna on 8 september 2008 - 1:46 pm

    Denne tastaturslayouten kalles for qwerty etter de første bokstavene i layouten. Men… «År 1936 patenterade August Dvorak (1894-1975) en helt ny layout. Dvorak insåg att en optimal layout skulle baseras på sekvenser av flera bokstäver. Han arbetade i 12 år med en stor mängd statistik, psykologi och fysiologi, och kom så småningom fram till en layout som han själv kallade för «The Simplified Keyboard». Denna kom så småningom att benämnas «Dvorak Simplified Keyboard», och är idag känd som enbart Dvorak. Resultatet av hans arbete var en layout som är uppskattningsvis 200%-300% mer effektiv än den sedan över 100 år gamla standardmässiga «QWERTY-layouten»… HALLO! Alle ansatte i vesterlendske bedrifter bruker altså denne trege måten å skrive på! Skjønner jo at det vore tåplig å lære gamle hunder å sitte og sånn… men det borde være obligatorisk å lære seg det «nye» effektive tasteturet i barneskolen så at neste generasjon blir dobbelt så effektiv i sitt skrivende! I øvrig så synes jeg at backspace er alt for langt vekk fra lillefingeren…

  2. #2 by Thomas on 8 september 2008 - 4:29 pm

    Jeg er en gammel hund, og har installert begge tastaturoppsett på alle systemene mine. (Bytter med Alt+Shift.) Siden man er veldig vant til å skrive på QWERTY, går det også an å leke seg litt med tastaturet

  3. #3 by Sonja Dadam on 8 september 2008 - 4:35 pm

    Hva du vet, Sanna! Jeg var inne på noe, da, og inspirert av all kunnskapen din, klarte jeg å lete fram det tastaturet som jeg merket meg. Det heter velotype, og det er et bilde av det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Velotype.jpg . Ingen konge-e, men men fire halvstore (hvorav en y av alle ting!)

    Thomas: He he, må du bytte om på alle knottene på tastaturet også, dahver gang du trykker alt+shift?

  4. #4 by Partner In Crime (PIC) on 9 september 2008 - 7:21 pm

    For et tullete tastatur den velotypen va da….?? Mulig det bare er jeg som henger meg opp i sånne ting, men det irriterte meg veldig at alle bokstavene var symmetriske bortsett fra o og i (som var byttet om på høyre og venstre side). I tillegg hadde de laget z-en kjempestor.

    Hvis jeg hadde hatt et slikt tastatur hadde jeg nok fått magesår.

    PS heia E

  5. #5 by Sanna on 9 september 2008 - 9:24 pm

    Ha ha, Velo-tastatur er jo tøfft! Og legg merke til at tastaturet også er bærbart, med sitt fine oransje håndtak, slik at du kan ta det med å skrive hvor du vil.. Kanskje det er en snørregrønn bærbar prosjektor med også så at man kan projisere sine Velo-tekster hvor helst man ønsker…

  6. #6 by Sonja Dadam on 10 september 2008 - 11:07 am

    PIC: De store tastene i midten er kule, da. Kanskje det er en polsk oppfinnelse, siden både z’en og y’en er uforholdsmessig digre, og den har dessuten tre konsonanter på samme tast, som jeg trodde man alternerte mellom ved snedig shiftbruk. Nå heller jeg mer mot at alle tre konsonantene kommer når man trykker på tasten. Sparer sikkert mye tid på det, polakkene.

    Sanna: hehe, ja fargevalget støtter jo polakk-teorien min (eventuelt viser fordommene jeg har mot at øst europeere liker stygge farger.)

    Synes forresten det er veldig gøy at dere begge er her i kommantarfeltet.

Legg igjen en kommentar

